Schuldeiser komt aankloppen bij borg,schuldenaar betaald alreeds af.

-DB-
Topic Starter

Schuldeiser komt aankloppen bij borg,schuldenaar betaald alreeds af.

#1 , 22 mar 2016 17:13

Mijn vriendin heeft zonet telefoon gekregen van de schuldeiser met de boodschap dat er verwacht wordt dat zij MEE betaald voor een autolening waar zij borg heeft voor gestaan destijds.
De situatie zit als volgt.
Haar ex heeft het bedrijf van zijn vader overgenomen(taxibedrijf) en had een BMW nodig voor het vervoer.
De zaak zat in slechte papieren en dus over kop gegaan.
Ik vermoed niet dat hij zaakvoerder was en dus ook geen faillissement is aangegaan.
Hij zit nu in CSR en alle openstaande schulden zijn ondertussen al ruim 2 jaar in een afbetalingsplan gegoten.
Vermits dat elke schuldenaar zijn deel krijgt gebaseerd op zijn inkomen uiteraard ,vermoed ik toch alleszins dat er niet bij de borgsteller kan aangeklopt
worden om MEER te helpen afbetalen?
Mijn vriendin was vorig jaar alreeds gecontacteerd met een gelijkaardig "voorstel" (dreigement) dat ze het niet voldoende vonden wat er maandelijks afgelost werd.
In die periode genoot zij van een uitkering en ze heeft ook 2 kinderen ten laste,dus die vlieger ging niet op uiteraard.
Nu zij haar opleiding heeft afgerond en nu reeds haar 2de maand ingaat bij haar vaste job,komen ze plots weer opdagen,wederom om haar als borgsteller te laten mee opdraaien van de gemaakte schulden door haar ex.
In de vorige poging tot het opeisen voor mede af te betalen is het gerechtelijk vastgesteld dat zij niet financieël krachtig was om mee af te betalen.

Daarom dat ze het nu terug willen proberen om haar te laten betalen nu zij werkt met een vast inkomen.
Kan dit zomaar dat ze een vastgestelde uitspraak willen herroepen om haar nu alsnog mee aansprakelijk te stellen tot afbetaling?

Zij heeft nooit het vruchtgebruik kunnen genieten van het voertuig en het voertuig zelf was ingeschreven op de zaak.
Deze heeft hij toen nog kunnen verkopen,maar van dat geld dat hij er aan heeft over gehouden is geen cent naar de lening gegaan,noch naar mijn vriendin.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2016 17:41

In de vorige poging tot het opeisen voor mede af te betalen is het gerechtelijk vastgesteld dat zij niet financieël krachtig was om mee af te betalen.
Er is een vonnis? Wat werd er precies beslist?

sloeberken

#3 , 22 mar 2016 19:18

Op basis dat hij in crs is, kan je als borg de bevrijding aanvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie

#4 , 22 mar 2016 19:54

Op basis dat hij in crs is, kan je als borg de bevrijding aanvragen.
Verward u zich niet, de CSR met de WCO ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#5 , 22 mar 2016 20:51

Bevrijding borgtocht
Een bevrijding van een kosteloze borgtocht betekent dat je niet meer moet instaan voor de schulden die de schuldenaar heeft gemaakt.
Een bevrijding kan je bij de rechtbank aanvragen.
Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden aan de bevrijding:
de schuldenaar moet een collectieve schuldenregeling aangevraagd hebben OF de schuldenaar moet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van de collectieve schuldenregeling OF de schuldenaar heeft een faillissement aangevraagd.
de borg die je gesteld hebt is, in verhouding tot je inkomen en je bezit, veel te groot om te betalen.
de borgstelling moet kosteloos zijn.
De aanvraag tot bevrijding moet zelf ook aan een aantal regels voldoen. Je zoekt hiervoor best juridische bijstand. Na de aanvraag kan de rechter een volledige bevrijding of een gedeeltelijke bevrijding toestaan. In het laatste geval zal je nog een deel van de borg moeten betalen. De rechter kan een bevrijding ook weigeren.
De Wet Kosteloze Borgtocht bevat hiernaast ook de mogelijkheid om de borgtocht nietig te verklaren indien het gewaarborgde bedrag kennelijk niet in verhouding is tot de terugbetalingmogelijkheden van de borg .

http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... -borgtocht
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#6 , 22 mar 2016 21:19

Ja dan heeft een borgstelling geen enkele zin meer !

basejumper

#7 , 22 mar 2016 23:12

denlowie,

is ook de reden dat de meeste grootbanken borgstelling nog amper toepassen. Primo : als je niet gelooft in kredietnemer, doe het krediet dan niet.
Borgstellingen gebeuren enkel nog mist economisch belang. vb zoon koop bedrijf vader over en vader casht dus het geld. Hij heeft economsch belang bij dat krediet dus daar wordt nog wel borgstelling (of pand beleggingen) toegepast.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 mar 2016 07:11

Primo : als je niet gelooft in kredietnemer, doe het krediet dan niet.
Bovenstaande zin zou lichtjes aangepast ('overeenkomst' ipv 'krediet') op de titelbladzijde van elk handboek verbintenissenrecht moeten gedrukt staan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie

#9 , 23 mar 2016 08:10

Bon, terug een beetje geüpdatet.

-DB-
Topic Starter

#10 , 24 mar 2016 20:59

Bedankt voor de informatie,ik zal haar doorverwijzen naar de schuldbemiddelaar van haar ex,die zou normaal toch weten hoe zoiets werkt hoop ik.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”