In 1988 verkreeg ik samen met mijn echtgenote bij bank X een hypothecaire lening gekoppeld aan een rekeningnummer met kaskrediet voor het aankopen van onze woning.
Hieraan is ook een verplichte verzekering gekoppeld die loopt tot augustus 2029 voor het geval een van ons beiden vroegtijdig zou komen te overlijden en ook indien
wij op de einddatum het kapitaal niet zouden kunnen terug betalen aan bank X.
Het voordeel van dit soort krediet is dat men kan blijven beschikken over het geld dat je terug stort op je rekening en je betaald enkel maar interest op het bedrag die is opgenomen.
Wij zijn zelfstandig en gebruiken dit krediet om onze voorraad voor te financieren.
Een paar jaar terug besliste bank X om het product kaskrediet niet meer aan te bieden en sloot alle nog lopende kaskredieten af, omdat ons kaskrediet vast ligt met contract en einddatum kon bank X
in ons geval het kaskrediet niet beëindigen.
De kantoorhouder liet mij toen wel weten dat bank X niet liever zou willen dan deze stop te zetten maar het contract verhinderde dit.
Ik was er dus van overtuigd dat we door het contract safe zaten maar toen deed zich het volgende voor, begin deze maand kreeg mijn giro rekening met kaskrediet een positief saldo door een storting van mij.
Een paar dagen na de storting merkte ik op dat er een bedrag van mijn rekening werd afgeschreven met als mededeling vordering en dat het kaskrediet niet meer actief was , toen ik de klantendienst naar uitleg vroeg kon men alleen melden dat het bedrag die van mijn rekening was gegaan een wederbeleggingsvergoeding was en dat de dossierbeheerder in verlof was tot de volgende week.
Bij mijn kantoorhouder kreeg ik hetzelfde te horen.
Een wederbeleggingsvergoeding kan de bank vragen wanneer men een lening vroeger terug betaald dan de voorziene einddatum.
Ik heb op geen enkele manier aan bank X laten weten dat ik het geld in mijn rekening stortte met de bedoeling om de rekening af te sluiten noch heb ik van de bank een schrijven gekregen dat men dit zou doen indien mijn saldo positief zou worden.
De ervaring leerde mij dat bank X soms ver durft gaan met het doordrukken van bepaalde beslissingen en denk dat men nu via hun juridische dienst aan het uitzoeken is of ze hun actie kunnen hard maken.
Ik heb op aanraden van de ombudsman bij bank X klacht neergelegd met de vraag om alles terug te draaien en wacht nu hun antwoord af, eerder kan de ombudsman niets doen.
Ondertussen brengt bank X ons wel in de problemen omdat ik momenteel geen grote betalingen kan uitvoeren en zolang ik geen antwoord heb ik bij een andere bank geen krediet kan aangaan.
Ik denk dat ik er goed heb aan gedaan om klacht in te dienen bij bank X doch indien iemand na het lezen van dit bericht bijkomende tips kan geven dan hoor ik het graag.