X stuurt deurwaarder

Loria
Topic Starter

X stuurt deurwaarder

#1 , 18 feb 2016 12:54

Even kort mijn situatie schetsen. Einde 2014 verhuis ik, ik beslis om bij verhuis over te schakelen naar telenet. Ik zeg X op en blijkbaar zou er vlak na mijn verhuis nog een laatste factuur zijn aangekomen die ik de nieuwe bewoners nooit lieten kennen.
Waarschijnlijk volgden toen massa's rappels op het oude adres waar ik nooit weet van had.

Gevolg: vanochtend een deurwaarder over de vloer ( met politie en slotenmaker). Er is nooit een vonnis geweest en ik kan aantonen dat ik sinds een bepaalde datum niet meer op dat adres woonde.
Er is geen enkel vonnis uitgesproken of wat dan ook. Een goede 100 euro is met alle kosten erbij nu boven de 1000 geworden. De inboedel werd opgeschreven.
Het gaat hier om een jammerlijke missing bij het verhuizen ( en ruim een jaar nalaten mijn nieuwe adres te zoeken). Vermits ik had opgezegd, ging ik proximus niet bellen voor mijn nieuwe adres door te geven. Ik had hooguit mijn post nog paar weken of maanden in pb laten aankomen, maar dit is er toch wel fel over. Wat kan ik doen? Volgens de deurwaarder heb ik kansen genoeg gehad. Dit was de eerste keer dat ik van die factuur iets vernam.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2016 13:14

Tja, jammerlijke situatie, maar u bent toch echt verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat ofwel proximus uw nieuwe adres kent, ofwel zorgt dat u post die op uw oude adres toekomt, toch nog ontvangt. B-Post heeft hier een bepaalde dienst voor die twee keer niets kost en enkele maanden post op uw naam, gestuurd naar uw oude adres, naar uw nieuwe adres stuurt en leveranciers allerhande informeert van uw verhuis.

Toen wij verhuisden hebben we dankbaar gebruik gemaakt van deze dienst. Werkt perfect.

Ik zou maar gauw uw schuld betalen, en daarna even contact opnemen met de ombudsdienst van Proximus om te kijken of zij nog iets voor u kunnen / willen doen. Uiteindelijk bent u in fout. U spreekt over "ruim een jaar nalaten mijn nieuwe adres te zoeken". Dit is wel wat verkeerd gesteld. U hebt nagelaten uw nieuwe adres door te geven. Het is niet aan Proximus om achter uw nieuwe adres te gaan zoeken. Hoe zouden ze dit ook moeten doen, volgens u? Proximus stuurt facturen en rappels naar het door hen gekende adres, en deze worden genegeerd. Voor hen is het dus alsof u hardnekkig niet wilt betalen, met alle gevolgen vandien.

Laat dit dus een dure les zijn om uw administratie in het vervolg toch iets beter te beheren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kwispel

#3 , 18 feb 2016 13:39

Als er geen vonnis is; kan Men toch geen beslag leggen

Reclame

Gebruiker21

#4 , 18 feb 2016 13:42

Als er geen vonnis is; kan Men toch geen beslag leggen
Ik vrees dat er een vonnis bij verstek zal uitgesproken zijn, aangezien de topic starter ook alle correspondentie omtrent de zaak gemist zal hebben. Een deurwaarder gaat echt niet zomaar bij iemand "binnendringen" zonder een vonnis, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon

#5 , 18 feb 2016 14:03

Er zal inderdaad een verstekvonnis zijn doch in dit geval zou ik toch eens nakijken of de dagvaarding voor de procedure en het vonnis daarvoor correct werden betekend op het adres waar u op dat ogenblik officieel verbleef.

Indien uw domicilie dadelijk veranderd werd naar uw nieuwe adres had u e.e.a. moeten ontvangen. Indien u natuurlijk een tijdje geen officieel adres hebt gehad en/of uw verandering van domicilie niet had doorgegeven aan de gemeente, tja....

Het is niet de taak van de nieuwe bewoner om uw briefwisseling door te sturen of bij te houden.

De deurwaarder zou in principe het vonnis + bevel tot betalen tegelijk betekend hebben aan u. Dat men plots 'uit het niets' met een slotenmaker op de proppen komt (bij het juiste adres) lijkt me zeer vreemd.

U kan nu ofwel betalen aan de deurwaarder, ofwel naar de beslagrechter trekken maar dan dient u argumenten te hebben en bv aan te tonen dat er geen geldige betekening gebeurde. Of indien er nog tijd is kan u verzet aantekenen tegen de veroordeling bij verstek.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Loria
Topic Starter

#6 , 18 feb 2016 18:03

Heb iets meer info. Nieuw adres werd vrijwel meteen na verhuis aangepast. Ik werd meerdere keren aangeschreven op nieuw adres volgens hen, maar heb nooit iets ontvangen en al zeker geen dagvaarding en betekenis van het vonnis. Wel is het zo, ik woon in een gemeenschapshuis en 2 van de 5 personen vertrouw ik niet meer. Ze zijn vaak overdag thuis. Dus het adres veranderen, doet er niet meer toe.
Wat kan er zijn gebeurd? Gewone post kan zijn onderschept en aangetekende brieven kan het briefje zijn weggegooid. Maar zo'n dagvaarding of betekenis van een vonnis is toch anders. Er moet toch iemand hebben getekend voor ontvangst die dan de plicht heeft me dit te bezorgen?
Hoe kan ik zo snel mogelijk die info bekomen? Schrijf ik proximus aan of onderhandel ik met die deurwaarders die het als een indianenverhaal beschouwen en die waarschijnlijk dagelijks miljoenen excuses te horen krijgen die ze niet geloven. Dus concreet: ik wist tot vandaag geheel niets van deze zaak.

Franciscus

#7 , 18 feb 2016 18:30

Bij mijn weten wordt ook een exploot gewoon in de bus gestoken bij afwezigheid van bewoner.
Trouwens stel dat GDW het aangetekend doet en uw medebewoners laten dat briefje ook verdwijnen ...
Zwak argument tgo de provider en voor de rechtbank.

Loria
Topic Starter

#8 , 18 feb 2016 18:51

Och, ik weet wat er is gebeurd. En hier zijn meerdere bussen waarvan de meest zichtbare niet van mij is en voor vreemden de enige brievenbus "lijkt".

artemis

#9 , 18 feb 2016 18:55

Mijn ervaring met een ex-huurder met schulden die na verhuis ook meteen zijn domicilie gewijzigd heeft (weet ik van Bevolking) is dat GDWs niet meteen en systematisch de domicilie nagaan. Heb er zo 2 opgebeld met de boodschap dat ex-huurder daar al geruime tijd niet meer woonde, waarvoor dank van de GDW.
En inderdaad @Franciscus, exploten werden door GDW in de brievenbus gedeponeerd.

Loria
Topic Starter

#10 , 18 feb 2016 18:57

En wat met dagvaardingen? Er moet toch door iemand zijn getekend voor ontvangst. Je kan toch niet en een dagvaarding en vonnis achterlaten in één van de brievenbussen om dan te veronderstellen, die heeft zijn hele proces genegeerd. Er moet toch ergens een naam staan of een verloop van wat er is gebeurd?

Xenophon

#11 , 18 feb 2016 19:13

Kan perfect geldig zijn betekend ook al heeft u het niet in ontvangst genomen of was u niet thuis.

U kan alles nakijken via de deurwaarder maar weet dat zoiets zachtjesaan in de categorie van desperate maatregelen komt; uw kansen om ten gronde iets te ondernemen liggen achter u. Tracht eventueel het vonnis te bekijken en vraag een bewijs van betekening aan de deurwaarder maar weet dat het 99% zeker wel in orde zal zijn. Check of de termijn voor verzet/beroep verstreken is (weer eens: zeer waarschijnlijk wel).

Er zit m.i. voor maar 1 zaak op en dat is betalen. Deurwaarders doen niet aan religie en geloven niet, ze passen de wet toe. Hoogstens kan u vragen of u in schijven mag betalen maar daar komen dan waarschijnlijk kosten bij en het is geen recht.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

scorpioen

#12 , 18 feb 2016 19:28

Als de gerechtsdeurwaarder een dagvaarding of vonnis moet betekenen en hij niemand aantreft op het adres, moet hij een afschrift van het exploot op dat adres achterlaten en uiterlijk de volgende werkdag een door hem ondertekende brief sturen met de mededeling dat hij is langs geweest en dat een afschrift van het exploot op zijn kantoor kan worden afgehaald.

Dus ja, het is mogelijk dat jij niets ontvangen hebt, niemand iets heeft afgetekend, en dat zowel de dagvaarding als het vonnis geldig betekend werden.

WP002

#13 , 19 feb 2016 11:59

Ik vind het toch gek dat de schuldeisers uw adres aanvankelijk niet vinden, maar als er een deurwaarder staat kan dat plots wel. Beetje oneerlijk van de schuldeiser, denk ik zo.

Xenophon

#14 , 19 feb 2016 12:05

Een exploot en/of een brief kunnen makkelijk verdwijnen, een deurwaarder + slotenmaker + agent die voor de deur staan zijn al heel wat minder makkelijk weg te moffelen.

De schuldeiser zal vermoedelijk wel de normale wettelijke procedure gevolgd hebben, het is TS die initieel een factuur niet heeft voldaan en nu geconfronteerd wordt met de gevolgen van in praktijk gebrachte anarchistische principes vanwege de andere bewoners. Dat kan men moeilijk verwijten aan de schuldeiser.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”