Gratis verzekering wonen

eugeen7
Topic Starter

Gratis verzekering wonen

#1 , 01 feb 2016 16:50

beste,

Twee-eneenhalf jaar geleden heb ik bij mijn bank (waar ik al tien jaar een vaste klant ben) een hypothecaire lening verkregen voor renovatiewerkzaamheden. Voor zo'n lening is het verplicht een Verzekering Gewaarborgd Wonen af te sluiten. Ik betaal daar meer dan 300 euro per jaar premie voor. Nu blijkt, toen ik de lening ging uitbreiden, dat je via de Vlaamse overheid een gratis Verzekering Gewaarborgd Wonen kunt krijgen. Ik heb de voorwaarden bestudeerd, en ik zou daarvoor in aanmerking gekomen zijn.
Kan ik mijn bankdirecteur daar op aanspreken? Heb ik juridisch een poot om op te staan, of gaat het hier 'enkel' om een lapsus van mij, maar ook van de bank waar ik dus al tien jaar een goede klant ben?
De polis verloopt einde deze maand. Als ik besluit de premie niet te betalen en mij elders te verzekeren mag dat dan, zonder dat de verzekeringsmaatschappij mij alsnog gaat aanslaan voor die premie?

Vast dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 01 feb 2016 17:42

U dient daarvoor uw contract te bekijken alsook de specifieke voorwaarden voor uw lening. Mogelijk heeft men u een voorwaardelijke korting op de rentevoet toegekend omwille van het afsluiten van deze verzekering bij hen en gaat uw rentevoet omhoog indien u deze opzegt. Alleszins zal u het risico dienen af te dekken indien dat in de voorwaarden voor uw lening staat maar dat zou blijkbaar geen probleem zijn. Wat ik me wel afvraag: dient die inkomensgarantieverzekering van de Vlaamse overheid niet binnen een bepaalde -korte- tijd na aankoop van het goed te worden afgesloten?

Kijk dat alles goed na vooraleer iets te ondernemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

basejumper

#3 , 01 feb 2016 23:08

Ik heb een vermoeden dat u een verzekering gewaarborgd inkomen heeft wat iets heel anders is dan de verzekering gewaarborgd wonen. Ik ken alvast geen enkel verzekeringsmaatschappij fie een "verzekering gewaarborgd wonen " aanbiedt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

JPV

#4 , 02 feb 2016 06:55

zal idd een verzekering gewaarborgd inkomen (of schuldsaldoverzekering) zijn, geen verzekering gewaarborgd wonen.

Xenophon

#5 , 02 feb 2016 08:43

Ik had beiden inderdaad door elkaar gehaald maar: wat is functioneel het verschil, behalve dat de contractmodaliteiten bij een verzekering gewaarborgd inkomen wellicht flexibel zijn en de tussenkomst bij de gewaarborgd wonen verzekering in elk geval beperkt is tot 36 maanden?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2016 08:56

Als iets GRATIS wordt aangeboden, betalen we dat later zelf ( of anderen) dat allemaal terug. Weten we uit het verleden.

Xenophon

#7 , 02 feb 2016 09:01

Jaja, dat de kost door iemand gedragen wordt dat staat vast. Maar wat is het verschil?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 feb 2016 09:14

Jaja, dat de kost door iemand gedragen wordt dat staat vast. Maar wat is het verschil?
Ik denk dat je dat al zelf aangeeft. De looptijd is bij de gratisverzekering beperkt tot 3 jaar en als verzekeringsnemer kan je het verzekerde bedrag niet aan je eigen noden aanpassen. Bij de betalende versie zijn looptijd en verzekerd bedrag binnen bepaalde grenzen wel zelf te kiezen.

basejumper

#9 , 07 feb 2016 13:47

Xenophon

De verschillen kan je zelf ook wel even opzoeken als je een half uurtje "googelt"...
Verzekering gewaarborgd wonen komt bij onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid tussen in de afbetaling van woonkrediet ten belope van maximaal 600 € gedurende maximaal 3 jaar, en dit na een eigen risico termijn van 3 maand.
De verzekering gewaarborgd wonen geldt ook niet voor iedereen.
De voorwaarden kan u opvragen https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... orgd-wonen

Een verzekering gewaarborgd inkomen is een privé contract tussen u en een verzekeringsmaatschappij waar u vrij de modaliteiten afspreekt.
De eigen risico termijn kan 3 maand zijn, maar bvb evengoed 12 maand. (als u enkel de "grote risico's" wil indekken zoals zeer zware ziekten, langdurige werkloosheid). Het bedrag van de maandelijkse uitkering kiest u zelf en is niet noodzakelijk gelinkt aan het woonkrediet. U kan bvb opteren om het verschil tussen uw normaal inkomen en de sociale tussenkomst (stempelgeld, ziekte- of invaliditeitsvergoeding...) te compenseren. Afhankelijk van de modaliteiten, de gewenste vergoeding, uw leeftijd en gezondheidstoestand kan de premie sterk schommelen.

bvb

Stel uw woonkrediet loopt en u raakt door een ongeval/ziekte verlamd.
De verzekering gewaarborgd wonen zal dan vanaf maand 4 tot maand 40 max 600 € per maand betalen. Nadien stopt de betaling en moet u zelf opdraaien voor uw woonkrediet.
Een verzekering gewaarborgd inkomen zal uitbetalen zoalng u overeengekomen bent. Doorgaans tot pensioenleeftijd. Bedrag kan al dan niet geïndexeerd zijn.
en u kan bvb een groter bedrag laten verzekeren. Stel u bent kaderlid met firmawagen en inkomen 2.500 € per maand. Ziektevergoeding zal 1200-1300 € bedragen. Verzekering gewaarborgd wonen zal u 600 € uitbetalen gedurende 3 jaar. Maar privé verzekering gewaarborgd inkomen kan bvb 1300 € uitbetalen, levenslang.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”