Fiducre

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Fiducre

#31 , 18 jan 2016 11:13

Het probleem is dat het over een goede 1500€ gaat, als je een advocaat onder de arm neemt en die gaat verzet aantekenen en dan komt het voor de vrede rechter en beslagrechter, en wat deurwaarders kosten, dan zal die 1500€ al snel opgebruikt zijn !!
Laatst gewijzigd door denlowie op 18 jan 2016 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#32 , 18 jan 2016 11:14

Neen, het enige dat u riskeert is dat ze indien ze menen dat dit niet het geval is, naar de rechter gaan om alsnog te kunnen doorzetten. Dat zal u dan indien ze gelijk halen extra geld kosten. Vandaar het belang om alles te laten nakijken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#33 , 18 jan 2016 11:17

@denlowie heeft gelijk met zijn redenering over de kosten uiteraard, dat moet u in de gaten houden. Alleen, indien u de overdracht blokkeert dan zal de tegenpartij in eerste instantie naar de rechter moeten trekken. Dan kan u hen -indien inderdaad terecht en bevestigd dat er verjaring opgetreden is- simpelweg afblokken met één zin: 'De schuld is verjaard'.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#34 , 18 jan 2016 11:21

@denlowie heeft gelijk met zijn redenering over de kosten uiteraard, dat moet u in de gaten houden. Alleen, indien u de overdracht blokkeert dan zal de tegenpartij in eerste instantie naar de rechter moeten trekken. Dan kan u hen -indien inderdaad terecht en bevestigd dat er verjaring opgetreden is- simpelweg afblokken met één zin: 'De schuld is verjaard'.

Deze schuld was opgenomen in de CSR van de ex vrouw, maar er gebeurden geen afbetalingen, de schuldbemiddelaar noemde Fiducre 'vergeten schuldeiser'. Zou dit positief zijn wat de verjaring betreft? Of is het net negatief dat de schuld opgenomen is in de CSR (betekent dat er nog acties gebeurd zijn waardoor schuld niet verjaard is....)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#35 , 18 jan 2016 11:35

Het zou uiteraard helpen indien u alle gegevens vanaf het begin verstrekte en niet op pagina 3 een ex in CSR die reeds werd aangesproken als een deus ex machina laat opduiken.

Art. 1206. Vervolgingen tegen een van de hoofdelijke schuldenaars stuiten de verjaring ten aanzien van allen.


Ik ga er hierbij van uit dat het inderdaad om een -wettelijk of contractuele- hoofdelijke schuld gaat. Consulteer een advocaat en deel deze ALLE info mee, anders wordt het wel zeer moeilijk.

Edit: excuus, ik zie nu dat het op p. 1 reeds ergens werd vermeld cf zin in vet hierboven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#36 , 18 jan 2016 13:25

Of het rendabel is naar een advocaat te stappen betwijfel ik. Als ze meer afhouden dan het wettelijke zoals hierboven vermeld, kan je nog naar een advocaat stappen. Normaal moet de vacantiekas u op de hoogte stellen als er vraag is tot afhouding. Je kan vanaf maart ook zelf een tel contact opnemen met de vacantiekas.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#37 , 18 jan 2016 16:14

Op mijn mail met verjaring kreeg ik volgend antwoord:

"Gelieve te noteren dat een dossier niet verjaard kan zijn als er betalingen in gebeuren.
Iedere betaling of loonsoverdracht houdt in dat er en schulderkenning is en iedere schulderkenning stuit de verjaringstermijn met 10 jaar."


De krediet was opeisbaar op 1 oktober 2001.

Er zijn berichten van overdracht loon gestuurd in 2005, 2008 en laatste in 2011 (naar RJV, RVA en toenmalig werkgever).

Kon deze schuld dus inderdaad niet verjaren omdat er in 2005 een inhouding is geweest op een uitkering? en in 2008 ook?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#38 , 18 jan 2016 16:22


Kon deze schuld dus inderdaad niet verjaren omdat er in 2005 een inhouding is geweest op een uitkering? en in 2008 ook?
Inderdaad, fiducre zit er meestal niet naast als ze iemand ingebreke stellen want dit kost hun ook geld brieven sturen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#39 , 18 jan 2016 17:16

Behalve in een paar gevallen waar verjaring de openbare orde raakt, dient ze ingeroepen te worden door de partij die meent er recht op te hebben.

Vertaling: de schuldeiser stuurt een uitnodiging tot betaling of een aflossingsvoorstel. Als de schuldenaar zelf niet de verjaring inroept dan heeft deze pech. Gebeurt heel de tijd, ook zelfs door de overheid soms.

Indien een schuld verjaard is en er gebeurt een gedeeltelijke betaling dan geldt die betaling m.i. als erkenning van dat deel van de schuld, dat is dan 'verloren' voor de schuldenaar. Maar geldt een gedeeltelijke betaling ook als erkenning van het reeds verjaarde uitstaand saldo? Hoe kan er stuiting van verjaring zijn van een schuld...die reeds verjaard is?

Zal eens kijken of ik er iets kan over opsnorren in rechtsleer of rechtspraak.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 18 jan 2016 17:23

Looninhouding is geen vrijwillige betaling, welke de verjaring stuit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#41 , 18 jan 2016 21:07

Behalve in een paar gevallen waar verjaring de openbare orde raakt, dient ze ingeroepen te worden door de partij die meent er recht op te hebben.

Vertaling: de schuldeiser stuurt een uitnodiging tot betaling of een aflossingsvoorstel. Als de schuldenaar zelf niet de verjaring inroept dan heeft deze pech. Gebeurt heel de tijd, ook zelfs door de overheid soms.

Indien een schuld verjaard is en er gebeurt een gedeeltelijke betaling dan geldt die betaling m.i. als erkenning van dat deel van de schuld, dat is dan 'verloren' voor de schuldenaar. Maar geldt een gedeeltelijke betaling ook als erkenning van het reeds verjaarde uitstaand saldo? Hoe kan er stuiting van verjaring zijn van een schuld...die reeds verjaard is?

Zal eens kijken of ik er iets kan over opsnorren in rechtsleer of rechtspraak.
Correctie op wat ik schreef na wat opzoekingswerk: de betalingen die gebeurden hebben in dit geval wel degelijk een erkenning van de gehele schuld tot gevolg en laten telkens een nieuwe verjaringstermijn starten. U had de verjaring (indien ingetreden, cf toestand rond de CSR van die ex) in het begin dienen in te roepen en niet betalen. Nu vrees ik dat u eraan bent voor de moeite.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#42 , 18 jan 2016 22:18

Ik vreesde er ook voor. Nu, het is niet zo dat we de schuld willen ontlopen, maar het is gewoon niet eerlijk, gezien de schulden gezamenlijk waren met de ex vrouw en deze nu ook de benen genomen heeft (buitenland).

Kunnen we de helft van de som bij haar vorderen? We hebben namelijk nog andere schulden ook volledig afgelost (alles bij elkaar goed voor +/- 8.000 euro).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#43 , 18 jan 2016 23:20

Als u zelf betalingen hebt gedaan, dan herken je de schuld, loonbeslag telt niet mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#44 , 19 jan 2016 07:31

Ik vreesde er ook voor. Nu, het is niet zo dat we de schuld willen ontlopen, maar het is gewoon niet eerlijk, gezien de schulden gezamenlijk waren met de ex vrouw en deze nu ook de benen genomen heeft (buitenland).

Kunnen we de helft van de som bij haar vorderen? We hebben namelijk nog andere schulden ook volledig afgelost (alles bij elkaar goed voor +/- 8.000 euro).
U kan dat proberen maar zoiets internationaal invorderen is weliswaar niet onmogelijk (hangt ervan af waar ze zit) maar wel zeer duur en tijdrovend. Lees: begin er enkel aan indien u zeker bent dat er iets te rapen valt. als het echt om een behoorlijk bedrag gaat moet u eerst en vooral zien dat u een uitvoerbare titel kan krijgen op haar voor de schulden (een veroordeling tot betaling aan u), die dan geldig laten betekenen. Wanneer dat gebeurd is beschikt u over genoegtijd om de boel in de gaten te houden; wie weet doet ze hier ergens een erfenis, komt ze terug etc. Bekijk echter eerst goed of het de moeite loont, voor enkele duizenden EUR zou ik er persoonlijk niet aan beginnen zonder bij voorbaat zeker te zijn dat ik het geld kon recupereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Curlyk
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#45 , 22 mei 2017 16:07

Wanneer Je een schuld hebt en loonbedrag mogen ze niet het hele bedrag invorderen.
Tot een bepaald bedrag ( stel je hebt een loon van 1800€ per maand dan mogen ze 700€ inhouden, ze zijn verplicht je een maandloon van 1100€ te laten houden )
Dus indien je een kind hebt is dit 90-125€ waar ze geen beslag op mogen leggen.
Loonbeslag alsook beslag vakantiegeld mag je weigeren en zou je in het beste geval ook doen, dit door aangetekend schrijven dat je dient te verzenden naar de uitbetalingsinstelling waarin je duidelijk te kennen geeft dat je niet akkoord bent met het loonbeslag of overdracht. De vakantiekas alsook de werkgever dienen deze onmiddellijk door te voeren en zij moeten de schuldeiser hiervan op de hoogte brengen.
Ik heb jarenlang bij advocaat gewerkt en hebben veel dergelijke dossiers behandeld,
Je bent niet verplicht op hun brieven, telefoons te reageren aangezien ze zelf geen rechtstreekse schuldeiser zijn maar enkel met de firma of financiële instelling waar je een openstaande schuld hebt staan.
Meestal is Fiducre opkoper van dossiers en dit om een klein symbolisch bedrag, je kan dan wel eisen dat ze je een duplicaat opsturen van de transactie.
Het feit is uiteraard, dat de schuld die je hebt gemaakt hoe dan ook zal moeten worden betaald.
Je kan een afbetalingsvoorstel indienen en op die manier je schuld afbetalen

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”