Geld van internetbestelling terugkrijgen

Kichisan
Topic Starter
Berichten: 19

Geld van internetbestelling terugkrijgen

#1 , 11 dec 2015 21:10

Hallo, ik heb via internet iets besteld en heb die persoon geld gestort op haar rekening maar heb niets meer gehoord van haar dus eigenlijk geef die persoon mij ont zak gelegd! Nu kan ik haar indenteficeren met haar rekening nr?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 12 dec 2015 12:01

Klacht neerleggen bij de politie zal een eerste stap zijn.
Gaat het om een Belgische tegenpartij of niet?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 12 dec 2015 17:26

Hoe lang is dat alles geleden? Mail zenden en verwittigen dat u klacht zal indienen bij de politie indien niet terugbetaald of geleverd binnen de week. Daarna met bestelling, bewijs van overschrijving en mail langsgaan bij de politie en inderdaad klacht neerleggen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Siegfried
Berichten: 94

#4 , 13 dec 2015 01:19

Niet onbelangrijk: wat is het bedrag?

Kichisan
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 13 dec 2015 15:29

Het is een bedrag van 40€ ongveer

Kichisan
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 13 dec 2015 15:31

Ze geeft me net een mail gestuurd met erin dat ze maandag terug ga proberen te verzenden via Kiala, ze gaf me een code zodat ik kan volgen via kiala en ik ben op de site geweest met die code en daar staat erop dat de klant al bestelling geeft ontvangen ik ga nog wachten tot maandag en dan pas ga ik naar politie gaan met alle bewijzen enzo

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 14 dec 2015 10:41

weinig kans dat u uw geld gaat terugzien gezien de grootte van het bedrag

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 14 dec 2015 10:49

Er wordt dus erkend dat de betaling ontvangen doch de goederen niet verzonden werden. Indien vandaag geen geldige tracking-info wordt doorgegeven of u uw geld niet terugkrijgt zou ik naar de politie stappen met de bewijsstukken. 40 Euro is niet veel maar u hoeft zich niet te laten oplichten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 dec 2015 12:22

Ze geeft me net een mail gestuurd met erin dat ze maandag terug ga proberen te verzenden via Kiala, ze gaf me een code zodat ik kan volgen via kiala en ik ben op de site geweest met die code en daar staat erop dat de klant al bestelling geeft ontvangen ik ga nog wachten tot maandag en dan pas ga ik naar politie gaan met alle bewijzen enzo
Die trakingcode ontvang je slechts NADAT het pakje werd afgegeven. Als ze het maandag pas ging afgeven (vandaag dus) kan je nog geen code ontvangen hebben.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 14 dec 2015 13:29

Hangt ervan af; meestal inderdaad wel maar indien het iemand is die geregeld verzendt, een account heeft en de post pakjes bij hem/haar komt ophalen kunnen ze zelf een code 'pre-registreren' maar dan ziet u wel online dat de verzending nog niet in het systeem van de Post is binnengekomen. Vermoedelijk heeft men u een oude code gegeven van een reeeds vroeger aan iemand anders verzonden pakje.

Wacht af tot morgen maar m.i. is de kans groot dat u naar de politie zal moeten trekken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 dec 2015 13:43

En dan nog... Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: een particuliere verkoper is niet verantwoordelijk voor de werking van de post. Indien de verkoper beweert verstuurd te hebben met de post (wat niet noodzakelijk via tracking gebeurd) en het pakketje niet aan komt, kan de koper weinig beginnen. Als de verkoper dan ook nog een kassaticketje van een postpunt of postkantoor kan voorleggen dat zijn bewering staaft dat er verzonden is, staat de koper machteloos.

Vandaar: steeds betalen via een instantie waar je je geld kan terugvorderen! Met een overschrijving kan dit niet. Met een PayPal of CreditCard betaling kan dit wel. In dat geval gewoon een klacht indienen dat je niet ontvangen hebt wat je besteld hebt, en indien de verkoper geen geldige tracking info kan voorleggen, krijg je zo goed als zeker je geld terug.

In het geval van de topic starter: verkoper kan inderdaad geen tracking code hebben VOOR het pakketje afgegeven te hebben. Waarschijnlijk heeft de verkoper de topic starter een code gegeven van één van de vorige verkopen (waarij het pakje al ontvangen is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 14 dec 2015 13:51

Hangt ervan af; meestal inderdaad wel maar indien het iemand is die geregeld verzendt, een account heeft en de post pakjes bij hem/haar komt ophalen kunnen ze zelf een code 'pre-registreren' maar dan ziet u wel online dat de verzending nog niet in het systeem van de Post is binnengekomen. Vermoedelijk heeft men u een oude code gegeven van een reeeds vroeger aan iemand anders verzonden pakje.

Wacht af tot morgen maar m.i. is de kans groot dat u naar de politie zal moeten trekken.
Bij Kiala moet je u pakket naar een Kiala punt brengen, word niet tenhuize opgehaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 14 dec 2015 14:00

BW:

Art. 1603. Hij [noot: de verkoper] heeft twee hoofdverplichtingen, de door hem verkochte zaak te leveren, en die te vrijwaren.

Art. 1604. (De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.) <W 2004-09-01/38, art. 3, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2005>
Levering is de overdracht van de verkochte zaak in de macht en het bezit van de koper.


Art. 1606. De levering van roerende goederen geschiedt :
Of door de werkelijke overgave,
Of door afgifte van de sleutels van de gebouwen waarin zij zich bevinden,
Of zelfs door de enkele toestemming van de partijen, indien de overgave niet kan geschieden op het ogenblik van de koop, of indien de koper de goederen reeds in een andere hoedanigheid in zijn macht had.


Art. 1609. De levering moet geschieden op de plaats waar het verkochte goed zich ten tijde van de koop bevond, indien daaromtrent niet anders is overeengekomen.

M.i. is indien verzending per post was bedongen en behoudens andere afspraken over de overgang van het risico, de verkoper verantwoordelijk voor de levering (en dus voor de bewijslast) tot het ogenblik van overdracht aan de koper. Vandaar het belang van een verzekering bij verzenden per post.

Professionelen lossen dit op door gebruik te maken van gestandaardiseerde 'INCOTERMS' die precies de verantwoordelijkheid van de partijen en het ogenblik van overgang van het risico vastleggen.

(en dan moet er nog van uit gegaan worden dat de verkoper het bestelde opzendt, en geen pakje met 3 kilo zand in een zak zoals een zakenrelatie meemaakte, pre-shipment inspectie heeft zin bij een zending van 30 000 EUR, niet bij één van 40 EUR).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 14 dec 2015 14:06

Mocht die persoon het nu toch niet versturen, en je stapt naar de politie, schat ik de kans hoog in dat je niets zult krijgen.
Onder een bepaald bedrag begint de politie er zelfs niet aan.

Zelf al opgelicht voor ongeveer 100 euro, is een mooi PV van opgesteld, maar dat is dan ook het enige.
Bedrag is te laag om een onderzoek over op te starten, aldus de procureur.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 14 dec 2015 14:24

Mocht die persoon het nu toch niet versturen, en je stapt naar de politie, schat ik de kans hoog in dat je niets zult krijgen.
Onder een bepaald bedrag begint de politie er zelfs niet aan.

Zelf al opgelicht voor ongeveer 100 euro, is een mooi PV van opgesteld, maar dat is dan ook het enige.
Bedrag is te laag om een onderzoek over op te starten, aldus de procureur.
Dit is inderdaad geen prioriteit voor het parket, of er zouden al meerdere klachten moeten zijn. Als je niets ontvangt zou ik toch klacht indienen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”