Loonbeslag

michaelrutten
Topic Starter

Loonbeslag

#1 , 08 dec 2015 10:35

Beste, wij hebben een lening bij de [X / geen namen], ook hebben wij via de [X / geen namen] een verzekering afgesloten dat indien zich iets zou voordoen dat dan de verzekering het zou overnemen. In Juli en Augustus was ik wegens ziekte volledig arbeidsongeschikt. We gingen er vanuit dat het wel goed zou komen maar helaas, nu proberen wij bij de [X / geen namen] een aflossingsvoorstel te doen want zij hebben omdat wij 3 maand achterlopen een loonbeslag bij de werkgever aangekondigd, mijn werkgever moet dus nu de berekening laten doen. Ook heb ik een deurwaardersbrief ontvangen waarin staat dat wij alsnog in de gelegenheid wordt gesteld om een voorstel te doen echter gaat dus de [X / geen namen] zijn eigen weg want men stuurt de werkgever na de brief van de deurwaarder de werkgever achter de rug om van de deurwaarder en ook achter mijn rug om een beslaglegging. Er is helemaal geen rechtspraak geweest helemaal niets, men zegt dit zomaar te mogen. Maar wat ik vreemd vind is dat ik wel degelijk voorstellen heb gedaan en die hebben zij ook ontvangen echter wordt er helemaal niets op ingegaan. Wie o wie kan mij adviseren...
Laatst gewijzigd door webmaster op 08 dec 2015 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen vermelden niet toegestaan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 dec 2015 11:07

Normaal gezien zal in het contract van uw hypothecaire lening inderdaad instaan dat zij bij niet-betaling loonbeslag mogen leggen.
Daar is geen rechtspreek voor nodig.

U had zodra u merkte dat u niet meer kon afbetalen onmiddellijk contact moeten opnemen met uw bank.
Nu heeft uw bank van u niets gehoord en hebben zij dus logischerwijze hetgeen gedaan wat ze moeten doen om zichzelf veilig te stellen.

Een kleine tip: zorg dat u stééds genoeg spaargeld heb om minstens 2 maanden zonder loon te kunnen overbruggen.

chantika

#3 , 08 dec 2015 11:14

Altijd de kleine lettertjes lezen op een overeenkomst. Art 5 van de voorwaarden: Namen van personen of firma’s mogen niet worden vermeld.

Denk aan de aandeelhouders.

Reclame

Meeboo

#4 , 08 dec 2015 11:35

neem een verzekering gewaarborgd wonen.

Gratis !

snap niet dat niet meer mensen hier gebruik van maken

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... k-wordt-uw

michaelrutten
Topic Starter

#5 , 08 dec 2015 12:22

Beste ik heb geen hypotheek, dit was een lening voor een auto.
Mijn excuus voor de aandeelhouders, maar die moeten ook wel op de hoogte zijn dat je niet ergens een instantie inschakelt en vervolgens het heft in eigen hand gaat nemen zonder dat je daar de "gedupeerde" hiervan op de hoogte stelt. Ik heb wel degelijk de instantie "laten we het zo maar benoemen" per email verwittigd en voorstellen gedaan zoals ik al had omschreven, echter zij reageren hier gewoon niet op. Telefonisch heb ik dit ook gedaan alleen kreeg toen te horen dat je het beste per email dit kunt doen. Dus dat heb ik toen ook gedaan.

sloeberken

#6 , 08 dec 2015 12:54

Je hebt een leningscontract getekend, waar alles instaat, je zal een document van loonoverdracht getekend hebben.
Een loonoverdracht kan je laten stopzetten door een aangetekende brief te schrijven naar je werkgeven of uitbetalende instelling.
Dit sluit echter niet uit dat de kredietgever nadien alsnog zal overgaan tot de procedure bij de rechtbank om alsnog beslag op je loon te kunnen leggen.
De GDW is door dit contract gerechtigd loonbeslag te laten uitvoeren, hij werkt wat de schuldeisers hem opleggen. Een afbetalingsplan is een gunst geen verplichting.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#7 , 08 dec 2015 13:01

Telefonisch heb ik dit ook gedaan alleen kreeg toen te horen dat je het beste per email dit kunt doen. Dus dat heb ik toen ook gedaan.
Voor zulke zaken nooit telefoneren, maar steeds zélfs langsgaan zodat je ineens een akkoord op papier kan laten zetten en direct kan reageren op eventuele vragen en duiding kan geven waar nodig.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 dec 2015 13:03

Je heeft toch zelf het papier van loonoverdracht getekend bij het verkrijgen van je lening !

Zie eens deze link :http://economie.fgov.be/nl/consument/co ... mbGdl57SCk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

michaelrutten
Topic Starter

#9 , 09 dec 2015 00:28

@sloeberken, ik heb mijn werkgever op de hoogte gebracht, hij geeft me tot zondag en dan gaat hij alsnog alles indienen? Hier wordt dus gewoon lang mij heen gegaan m.b.t. het schrijven zoals u heeft geformuleerd. Wat kan ik hier tegen doen?

denlowie

#10 , 09 dec 2015 06:48

@sloeberken, ik heb mijn werkgever op de hoogte gebracht, hij geeft me tot zondag en dan gaat hij alsnog alles indienen? Hier wordt dus gewoon lang mij heen gegaan m.b.t. het schrijven zoals u heeft geformuleerd. Wat kan ik hier tegen doen?
Ja u werkgever zal het moeten indienen want er hangen zeer hoge boetes boven zijn hoofd als hij dit niet doet

JPV

#11 , 09 dec 2015 07:28

Beste ik heb geen hypotheek, dit was een lening voor een auto.
Mijn excuus voor de aandeelhouders, maar die moeten ook wel op de hoogte zijn dat je niet ergens een instantie inschakelt en vervolgens het heft in eigen hand gaat nemen zonder dat je daar de "gedupeerde" hiervan op de hoogte stelt.
Chantika bedoelt de "aandeelhouders" van dit forum (al schertsend dus, er is maar 1 eigenaar van dit forum) . De voorwaarden op dit forum:
"5. Materiaal waarop auteursrechten gelden en/of private correspondentie mogen niet geplaatst worden zonder akkoord van de eigenaar/betrokkene. Namen van personen of firma’s mogen niet worden vermeld. Daar permanente controle van alle berichten onmogelijk is, zijn enkel de plaatsers van het bericht aansprakelijk voor de eventuele schade hierdoor veroorzaakt."
Ik heb wel degelijk de instantie "laten we het zo maar benoemen" per email verwittigd en voorstellen gedaan zoals ik al had omschreven, echter zij reageren hier gewoon niet op. Telefonisch heb ik dit ook gedaan alleen kreeg toen te horen dat je het beste per email dit kunt doen. Dus dat heb ik toen ook gedaan.
Ze moeten daar ook niet op reageren, dat is je probleem. ALs je 2 maand arbeidsongeschikt was, zal je echter al maximum 1 maand loonverlies geleden hebben. Waarschijnlijk is dat daarom voor hen genoeg om je vragen te negeren omdat dit geen voldoende loonverlies is om een afbetalingsplan toe te staan. Waren er bijkomende problemen, dan had je dit best zoals gezegd persoonlijk laten weten aan het agentschap waar je de lening bij afsloot.

Als de tegenpartij niet reageert, pleit je dat totaal niet vrij om niks te doen. Je moet dan net uitdrukkelijk opnieuw contact opnemen OF wel afbetalen (minstens wat je kan afbetalen).

Wat is je maandelijks inkomen en wat is het bedrag van de maandelijkse aflossing van de lening?

michaelrutten
Topic Starter

#12 , 09 dec 2015 08:24

ik kan het allemaal nu niet meer volgen, eerst wordt er aangegeven dat ik de werkgever een schrijven moet doen, nu wordt er gezegd dat de werkgever hier dus geen vervolg aan dient te geven. Dus ik heb gisteren mijn werkgever een schrijven gedaan wat dus eigenlijk niet had gekund want heeft geen inhoudt. Ik ben 3 maand ziek geweest, 1 maand deels en 2 maand volledig, waardoor er 2 achterstanden zijn ontstaan. Het vreemde is dat mijn voorstel om het geheel sneller in te lossen niet geaccepteerd wordt dat maakt het mij zo vreemd. Ik kreeg een mailtje van hun of ik hun wilde bellen om hun standpunt uit te leggen, dit ga ik vandaag dan maar doen wel eer dat ik een app geinstalleerd heb dat het gesprek ook van mijn kant wordt opgenomen. Kan ik verder helemaal dus niets uitdoen, want er is een deurwaarder door hun ingeschakeld echter die lopen zij dus nu voorbij want de werkgever heeft vanuit de deurwaarder geen brief ontvangen.

chantika

#13 , 09 dec 2015 08:35

Met aandeelhouders bedoelde ik wel de aandeelhouders van de bank in dit geval. Forum gebruikers komen hier op dit forum hun ongenoegen uiten over een bepaalde firma. Zelf doen ze de moeite niet om zowel de voorwaarden van het forum al de overeenkomst met de firma te lezen. Men probeert een zaak in een zo slecht mogelijk daglicht te stellen. Ze willen geen advies, maar gewoon wraak nemen. Als ze echt advies willen dan doet de naam van de zaak er niets toe. Op een ander forum is het wel toegelaten de naam van de bank te noemen. Daar bestaat een onderwerp vraag het aan xxxx. Als je daar een vraag stelt dan zal de bank eerst eventueel via privé bericht opzoekingen doen en dan antwoorden. Negatieve reclame kan men missen. Het is wel zo dat niet alle banken daar vertegenwoordigd zijn.
Ik vraag me af of het hier ook niet beter zou zijn om indien iemand nog eens de naam van een bedrijf post, het betreffende bedrijf in te lichten en de kans op antwoord te geven.

Xenophon

#14 , 09 dec 2015 08:40

U moet de zaken op een rijtje zetten:

Indien de procedure die gebruikt wordt loonOVERDRACHT is dan kan u daar inderdaad met een schrijven naar uw werkgever tegen protesteren. MAAR: dit lost niets op en veroorzaakt meestal enkel meer kosten.

Indien de procedure loonBESLAG is dan kan u niets doen behalve naar de beslagrechter trekken. Maar voor loonBESLAG is er een uitvoerbare titel nodig.

De deurwaarder die langsgeweest is zal dat gedaan hebben in het kader van de minnelijke invordering, op de brief moet ergens verplicht woordelijk en vetgedrukt het volgende staan: 'Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).'

Indien u een verzekering inkomensverlies had en meent dat deze de aflossingen moet overnemen dan stuurt u hen een aangetekende brief met ontvangstbewijs waarin u uw bewijsmateriaal bijvoegt (een kopie uiteraard) en verzoekt u hen om tussen te komen of gemotiveerd te weigeren. Geen mails, geen telefoons.

Let wel: indien uw verzekering niet tussenkomt dan zal u dienen te betalen. Die behandeling kan enig tijd duren en u kan niet verder wachten dus als u de loonoverdracht afblokt is het erg belangrijk om aan de deurwaarder die optreedt voor de schuldeiser een afbetalingsplan voor te stellen en daar een akkoord over te krijgen want anders gaan ze over tot een procedure en wordt gerechtelijke invordering opgestart, dat zal de kosten behoorlijk de pan laten uitswingen. Indien de verzekering dan toch over de brug mocht komen kan u alles recupereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie

#15 , 09 dec 2015 08:51

Zorg dat je geen 3 achterstanden krijgt want dan kom je op de zwarte lijst, en dit kan zeer lang duren eer je er van af bent. !!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”