Nulstelling en foutieve notering "wanbetaler""

Purple
Topic Starter

Nulstelling en foutieve notering "wanbetaler""

#1 , 30 nov 2015 17:21

Mijn moeder zit met volgend probleem:

Zij heeft (net als ik) een kaart van een winkelketen.
Dit is een klantenkaart (zonder geraak je niet binnen en kan je niets aankopen), maar ook een kredietkaart.

Op sommige artikelen (grote aankopen) krijg je soms korting als je deze via deze kredietkaart betaald.
Zij heeft er dus een paar keer gebruik van gemaakt.
Wel heeft zij telkens gewacht tot het verschuldigde bedrag bijna terugbetaald was om een nieuwe aankoop te doen.
Dit om niet te veel schuld te hebben.

Nu kreeg ze vorige maand bericht ivm nulstelling. (waarover trouwens niets werd vermeld bij het bekomen van de kaart)

Omdat het verschuldigd saldo in een paar jaar nooit op 0 is geweest (altijd enkele euro's wanneer er een nieuw krediet werd aangegaan) wordt dit aanzien als 1 krediet en moet voor 1 april alles terugbetaald zijn.

Tot hiertoe niet echt een probleem.
Krediet werd enkel gebruikt voor de kortingen (zij dacht dat ze profijt deed, aan de intresten en kosten van de aflossingen had ze niet gedacht).
Het is niet dat ze in geldnood zit en niet kan terugbetalen.

Sinds ze die brief kreeg, wil ze natuurlijk zo snel mogelijk van die schuld af.
Ik had voor haar al verschillende keren gemaild met de vraag hoe je dan vervroegd kan terugbetalen, want hoe je dat doet, vind je nergens terug.

Geen reactie tot ze vandaag een mail kreeg dat de nulstellingsdatum overschreden was.
Ten gevolge werd dit doorgegeven aan het negatieve luik van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België.

Zij natuurlijk in alle staten.
Ik bel, geef haar klantennr door (er is trouwens geen enkele keer gevraagd wie ik was, een man die informatie vraagt over een kredietrekening van een vrouw?!).

Antwoord: Wij hebben ons vergist van datum meneer. Er is nog 5 maand tijd om het saldo te zuiveren. Wij gaan uw negatieve melding terug intrekken.

Hoe kan ik controleren of deze foutieve melding wel degelijk volledig verdwijnt?
Niet dat zij bv binnen enkele jaren een auto wil financieren en geen lening krijgt omdat ze ooit (onterecht) wanbetaler is geweest.

Over hoe er terugbetaald kan worden werd gezegd: gewoon storten op ons rekeningnr.
Kan ik vragen/eisen dat ze hiervan een factuur of op zijn minst een mededelingsnr. doorgeven?
Zomaar een bedrag op een algemeen rekeningnr storten, waar waarschijnlijk dagelijks stortingen gebeuren is volgens mij vragen om problemen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 nov 2015 17:40

Uw moeder kan dat met haar e-id zelf nagaan op de site van de nationale bank:

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales

Betaal gewoon de openstaande som terug op de rekening waar de andere terugbetalingen op gebeurden en met dezelfde referentie of met het kaartnummer als referentie. Zeg daarna aangetekend die kaart op en knip ze in stukken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”