Vraagje over een verzekering

Davy1976
Topic Starter

Vraagje over een verzekering

#1 , 16 nov 2015 11:31

Hallo allemaal,

ik heb twee jaar samengewoond met mijn ex-vriendin. Ze bestuurde een Opel Zafira en vermits ik 12 jaar ouder was dan haar was het goedkoper om de autoverzekering over te zetten op mijn naam. De auto bleef natuurlijk op haar naam staan.
Nu is de relatie gedaan sinds juli 2015 en is ze sinds toen blijkbaar ook gestopt met de maandelijkse betalingen van die verzekering. Het is nu zover gekomen dat ondertussen haar verzekering stop gezet is en dat ze nu mij aansprakelijk willen stellen hiervoor. Ik zou dus met andere woorden nu ineens haar volledige jaarpremie moeten gaan betalen omdat ze geen enkele betaling gedaan heeft.
Ik had meteen nadat ze vertrokken is hier gevraagd om de verzekering over te zetten op haar naam maar dat wist ze steeds te vermijden en ze zei van dat ze alles netjes betaalde. Ik heb toen in september maar de verzekering voor alle veiligheid opgezegd tegen de volgende vervaldag (april 2016).
Nu blijkt dat als ik haar volledige verzekering 435€ niet betaal dat ik op de zwarte lijst hiervoor ga komen en blijkbaar kan ik haar op geen enkele manier aansprakelijk hiervoor stellen.

Is het mogelijk dat je eerst met iemand gaat samenwonen, die persoon helpt je door de verzekering op zijn naam te nemen en als ze dan plots vertrekt dat ik ervoor moet boeten en dat ik op geen enkele manier die verzekering op haar naam kan krijgen voor de vervaldag?

Ik weet dat ik fout ben geweest met de verzekering op mijn naam te zetten maar als koppel dat samenwoont probeer je de kosten zo laag mogelijk te houden binnen een gezin.
Weet iemand wat ik nog kan doen om ten eerste te vermijden dat ik op die zwarte lijst kom want al mijn andere verzekeringen bij die verzekeraar zitten daar ook en zijn wel netjes betaald, en hoe kan ik haar aansprakelijk stellen voor het openstaande saldo?

Alvast bedankt voor de info.

Groetjes

Davy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 nov 2015 12:03

Het was dus inderdaad fout om de verzekering op uw naam te zetten, om een lagere premie te kunnen betalen voor uw veel jonger vriendin . Dat heet eigenlijk fraude.

Nu zou u ook nog op de zwarte lijst komen als wanbetaler. Ik zou zeggen betaal als de bliksem de achterstallige premie + kosten, en zeg de polis op. Als je ook nog als fraudeur op de zwarte lijst terecht komt, ben je verder van huis, en indien je nog ee verzekering krijgt, zal je dat zeker voelen in de premie. Ook voor niet auto-verzekeringen.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 nov 2015 12:06

U had het contract met de maatschappij getekend dus u wordt aangesproken voor de premie. Ik ben niet vertrouwd met autoverzekeringen maar meen me ergens te herinneren dat het de hoofdbestuurder van het voertuig is op wiens naam de verzekering dient te staan (of alleszins op basis van wiens profiel de premie wordt berekend).

Betalen is m.i. de enige optie die u heeft, het enige argument dat u zou kunnen inroepen komt eigenlijk neer op een bekentenis van fraude. Ook om de sommen bij haar te recupereren speelt dat principe. Google eens het spreekwoord 'Fraus omnia corrumpit' (bedrog tast alles aan) en u zal zien hoe de vork aan de steel zit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”