beslag op oude schuld

annetta
Topic Starter

beslag op oude schuld

#1 , 27 okt 2015 21:07

Hallo,
Hier een vraagje betreffende een oude slapende lening van meer dan 10 jaar oud.
Als ik de voorgaande berichten lees vervalt een lening na 10 jaar te rekenen vanaf de opeisbaarheid of de betekening van het vonnis.
Maar wat nu met het loonbeslag dat op zo'n lening rust.
Een kort voorbeeld :
Een lening aangegaan in 2000 waarvan vonnis en betekening bevel in 2003.
Wat nu met het loonbeslag dat op deze lening rust?
Omwille van het feit dat er op het ogenblik van het vonnis reeds beslag lag op het loon werd dit nooit uitgevoerd.
Nu in 2015 heb ik een tegoed van de belastingen, zij willen dit geld doorstorten naar deze bank.
Mijn vraag is nu of, aangezien deze schuld verjaard is, zou het mij toch logisch lijken dat de intentie tot loonbeslag ook verjaard is.
Maar wat dien ik te doen? Schrijven naar de bank brengt zelfs geen reactie op.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 okt 2015 11:37

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek=B.W).

‘Een lening aangegaan in 2000 waarvan vonnis en betekening bevel in 2003’

“Art.2248. De erkenning van het recht van hem tegen wie de verjaring loopt, door de schuldenaar of de bezitter gedaan, stuit de verjaring.”(B.W.).
Elke (partiële) uitvoering van de betekening-bevel is zulke erkenning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

annetta
Topic Starter

#3 , 29 okt 2015 19:22

Bij de plaatsing van mijn bericht was ik misschien niet heel duidelijk maar de intentie tot loonbeslag dateert ook van 2003, verder is er nooit een betaling of aanvraag afbetalingsplan geweest.
Als de lening na 10 jaar vervalt mag ik dan stellen dat het beslag op deze lening ook een vervaltermijn van 10 jaar heeft of blijft deze gewoon lopen?
Aan J.Demoor bedankt om je reactie maar het is me niet heel duidelijk, het beslag uitgevoerd in 2003 stuit dit de verjaringstermijn zoja tot welk jaar?
Bedankt

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”