Privé-personen opnemen in CSR?

Masty
Topic Starter

Privé-personen opnemen in CSR?

#1 , 30 sep 2015 12:06

Mijn beste vriend heeft al een aantal jaren last van depressies na faillissement van zijn zaak, hij heeft zichzelf op een punt zo laten gaan dat hij dakloos is geworden.
Ik heb hem toen uit de nood geholpen (tijdelijk onderdak), hem overtuigd om in de psychiatrie te gaan wat hij eerst niet wou omdat hij geen mutualiteit, adres... meer had.
Hij is toch opgenomen en ik heb dan voor hem het ocmw gecontacteerd die hem een referentieadres gegeven hebben en zijn mutualiteit in orde gebracht hebben.
Tijdens zes jaar heeft hij ook niet gewerkt of een werkeloosheidsuitkering getrokken, wel deed hij soms klusjes in het zwart als hij zich wat beter voelde.
Die tijd is ook gepaard gegaan met alcohol etc.
Ik heb hem in die jaren financieel gesteund omdat hij dikwijls niet rond kwam.
Pas na jaren heeft hij me verteld wat er echt aan de hand was en dat heeft me echt met verstomming geslagen.
Schulden bij de belastingen, hopen facturen nooit betaald jarenlang... wat ongeveer neerkomt op een 250.000€.
Ik ben er toen op uitgekomen dat hij recht had op een werkloosheidsuitkering en het syndicaat heeft dit voor hem in orde gebracht.
Hij heeft ondertussen een studio gehuurd, al een paar interimjobs gehad en betaalt mij en andere instellingen terug hoe hij kan.
Doch blijven de deurwaarders komen en ziet hij geen uitweg meer, hij wil nu in CSR gaan.
Aangezien hij mij ook nog een aanzienlijke som moet terugbetalen vraag ik me af of ik kan opgenomen worden bij de eisende partijen?
Ik had dit al aan een kennis gevraagd die in de boekhouding van een groot bedrijf werkt en soms zulke zaken ziet.
Zij wist me te vertellen dat ze nog nooit privé-personen daarin had gezien als schuldeiser.
Nu is natuurlijk mijn vraag wanneer hij in CSR gaat of ik nog geld ga kunnen terugkrijgen daar ik vermoed dat ze hem dan maar net genoeg gaan geven om te overleven.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2015 12:56

Staat daar iets van op papier.
In de vorm van een leningcontract afgesloten op datum x voor vb huurkosten.
Waarin betrokkene verklaart af te betalen vanaf datum z met rente %Z enz ?

Masty
Topic Starter

#3 , 01 okt 2015 08:01

Neen, er staat helemaal niets op papier en rente moet hij me zeker niet betalen.

Reclame

sloeberken

#4 , 01 okt 2015 09:18

Zonder een schriftelijk document zal het niet lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”