Info ivm schuldbemiddeling

Sher1973
Topic Starter

Info ivm schuldbemiddeling

#1 , 07 sep 2015 21:37

Beste,
Ik zit al twee jaar in collectieve schuldbemiddeling door schulden dat gemaakt werd door faiilisement in mijn vorige huwelijk. Kheb bijna drie jaar een nieuwe relatie en mijn vriend zou graag samen wonen. Daar ie nu aan het kijken is om een huis te kopen, vroeg ie zich af wat zijn rechten zijn, hij zou zelf heel wat geld in het huis steken en een deeltje zelf lenen in zijn eentje maar ie vroeg zich af of hij mij op het contract kon zetten zodat ik met de tijd ook de voordelen heb. Wie kan mij hier omtrent wat uitleg geven?? Dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 sep 2015 21:44

De schulden die u hebt, worden niet overgedragen op uw vriend. In principe moet hij niet meebetalen. De vraag is of een bank een lening wil toestaan aan u, zelfs als uw vriend sterk genoeg staat.
Beste is misschien dat hij het huis koopt, dat jullie trouwen als uw bemiddeling voorbij is. Dan brengt hij het huwelijk én de lening in de huwelijksgemeenschap zodat u mede-eigenaar wordt en mee leent, vanaf dat moment.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sher1973
Topic Starter

#3 , 07 sep 2015 21:55

Het is niet de bedoeling dat ik mee leen. Maar hij wilt gewoon ook dat ik ook een bepaalde zekerheid heb. Is het bijv mogelijk dat hij laat schrijven dat ik bv de helft van de vaste kosten betaal en mag ie mag ie mij bv behoeden moest er iets met hem gebeuren dat ik er nog mag blijven wonen?

Reclame

sloeberken

#4 , 07 sep 2015 23:00

Je moet de voorwaarden van u crs volgen, of het loopt mis. Je mag geen nieuwe schulden maken, of leningen aangaan.
En zeker geen stuk van eigendom aanschaffen. Ben je dan niet verschoonbaar verklaart met u faillissement.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sher1973
Topic Starter

#5 , 08 sep 2015 08:51

Het is in feite mijn ex man zijn faillisement... Ik was meewerkende echtgenote maar de zaak stond op zijn naam daar ie er al mee bezig was voor ik hem kende... Hij heeft wel verschoning gehad maar de schulden van de banken moet ie zelf ophoesten... Meneer weigert te gaan werken en heeft bestaansminimuum, de schuldeisers kwamen naar mij toe dus daarmee dat ik de raad heb opgevolgt om in commectieve te gaan... Nu ben ik bezig met een advocaat, daar we getrouwd waren onder scheiding van goederen is dit normaal voor elk de helft...

sloeberken

#6 , 08 sep 2015 09:23

Als je verschoonbaar bent verklaart, ben je al u schulden kwijt. Bij verschoonbaar verklaring is ook de echtgenote verschoonbaar.
Zou zo snel mogelijk een advocaat raadplegen.

Wat is de verschoonbaarheid en wat houdt deze in ?
Indien u ter goeder trouw bent, kan de rechtbank u verschoonbaar verklaren zodat u niet meer kan vervolgd worden voor de schulden.
De rechtbank zal daarbij nagaan of u geen kennelijke grove fouten hebt begaan.
De verschoonbaarheid geldt echter niet voor sommige schulden, bijvoorbeeld onderhoudsgelden. Een vennootschap kan niet verschoonbaar worden verklaard.

Wat is de toestand van de echtgeno(o)t(e) van de gefailleerde die verschoonbaar verklaard is ?
Het voordeel van de verschoonbaarheid van de gefailleerde komt automatisch ook toe aan zijn (haar) echtgeno(o)t(e)..

http://www.elfri.be/verschoonbaarheid-e ... illeerde-0

http://www.rechtbankkoophandeldendermon ... _faq3.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2015 09:32

Hij heeft wel verschoning gehad maar de schulden van de banken moet ie zelf ophoesten

Was dit soms een vennootschap waar jullie beiden zich persoonlijk borg heeft gesteld.

Anders als je verschoonbaar verklaart word ben je van je persoonlijke schulden er van af, ook je wettelijke echtgenote.

Anders dat vraag is
1/ was je gehuwd op het ogenblik van het faillissement

2/ was het een één man zaak ?

3/ hoelang is het faillissement geleden en is het al afgesloten?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”