schulden "opsporen"

kwispel
Topic Starter

schulden "opsporen"

#1 , 06 sep 2015 12:54

Mijn moeder is nogal rommelig met administratie. Ik weet dat er vorig jaar op haar vorige adres deurwaarders waren geweest voor kleinere zaken van enkele honderden euro's ( ambulancekosten ed), dus zeker geen voortvloeisel uit een gerechterlijk vonnis.

Nu weet ik totaal niet welke deurwaarder dat was en is er bij de verhuis veel verloren gegaan. Is er een soort databank waar je dat kan opsporen?

En als die een jaar terug op vorig adres zijn geweest, veronderstel ik dat ze vroeg of laat eens via rijksregister bekijken wie verhuisd is en er dan nog x procent bovenop rekenen?

Er waren ook nog dingen zoals brandverzekering, water,...die op het einde van vorig adres niet waren betaald. Op nieuw adres staat het niet op haar naam. Ik veronderstel dat men haar hierdoor op een zwarte lijst heeft gezet waardoor mocht zij ooit elders opnieuw zo'n verzekering willen, dit zal moeten worden betaald?

Feit is: ze heeft nog langdurige afbetalingsplannen lopen, gedurende tien jaar ( ziekenhuiskosten). In die tijd zal ze met pensioen gaan en is "leefbaar" leven niet meer mogelijk. Is CSB dan de enige oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 sep 2015 13:38

U moeder is toch verantwoordelijk voor haar schulden. Als ze in CRS wil gaan, moet zij zelf dit aanvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2015 14:53

Misschien eens met de sociale dienst van OCMW of www.CAW.be te gaan praten - daar de situatie uitleggen.
Deze kunnen contact opnemen de deurwaarders en diensten en info opvragen.
Zij kunnen ook een schuldenbemiddeling voorstellen zonder CSR.
Men hen kan dan besproken worden wat het beste is en welke schulden er effectief zijn of niet zijn.Tevens helpen om op een correcte wijze de opzeggingen te doen.

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 06 sep 2015 15:05

Dat is reeds gebeurd, maar het plaatselijke OCMW heeft serieuze steken laten vallen en is administratief zeer zwak.
Zo had men eens facturen gesorteerd volgens prioriteit en geen prioriteit en waren er met alle instanties contacten geweest ( volgens hen). Nadien kwam er een deurwaarder langs voor iets wat geen prioriteit was volgens hen en hadden ze nooit enig contact gehad met het OCMW.

Ook vulden we papieren in voor sociale verhuurkantoren, sociaal wonen,...en was het antwoord steevast: dat is ingediend, je krijgt er over x aantal tijd een bevestiging van. Na contact te hebben opgenomen met die diensten bleek dat ze nooit iets hadden ontvangen.

Het wanbeleid ligt veelal bij de voorzitter die niet door intelligentie en integriteit op zijn plaats zit, maar door stemmen op café te ronselen.

Wat CAW betreft, op bijna elke vraag kwam het antwoord: dat is voor het OCMW.

bambipower

#5 , 06 sep 2015 15:33

Als je het zelf beter kan, moet je het zelf doen.
Uiteindelijk is het uw moedertje die er een rommeltje van maakt.

Ik kan me best voorstellen, dat het voor het ocmw practisch onmogelijk is, om een rommeltje deftig op te ruimen.

kwispel
Topic Starter

#6 , 06 sep 2015 17:50

Als een medewerker op zijn erewoord heeft gezegd dat hij een instantie heeft gecontacteerd en nadien bleek dat ze er nog nooit van hadden gehoord, dan is dat geen rommeltje. Trouwens, het gaat hier om een ziek persoon. Niet om iemand die om andere redenen in schulden zit.

sloeberken

#7 , 06 sep 2015 18:58

Een deurwaarder is gebonden aan de eisende partij (schuldeiser), en daar heeft OCMW geen macht over. Als je schulden hebt met een vonnis moet dat betaald worden, niet betalen levert enkel bijkomstige kosten op. Maar de fout op piet en sus duwen zal het niet oplossen.
Bijna iedere schuldeiser of deurwaarder zal een afbetalingsplan aanvaarden, dan is het aan u moeder om dit stipt op te volgen.
Een sociale woning moet je persoonlijk met de nodige documenten zelf aanvragen.

bambipower

#8 , 06 sep 2015 19:44

Trouwens, het gaat hier om een ziek persoon.
Misschien kan jij je moeder opvolgen, en zorgen dat haar rekeningen niet vergeten (verloren) geraken.
OCMW kan inderdaad niet helpen, als er geen rekeningen zijn, idem voor acw

Iemand zal dus de verantwoordelijkheid moeten nemen om de papieren op te volgen. Ben er van overtuigd, dat jij dat met een beetje initiatief wel kan.

Er bestaat geen databank, waar je schulden kan opvragen. Zou inderdaad wel iets handig zijn... maar het is er niet. Dus zal je moeten afwachten tot je een overzicht krijgt

kwispel
Topic Starter

#9 , 06 sep 2015 19:53

Ok, maar dat niet iedere OCMW-bediende zijn werk naar behoren doet, mag ook eens gezegd worden.

Wanneer er een schuld komt zonder vonnis, dus bv. een ambulancerekening die wat achterloopt maar niet via de rechtbank is bekomen, dan mag men niet komen aanslaan veronderstel ik? Dan komt er wel zo'n deurwaarder aan de deur ( of steekt die iets in de bus) met een percentje hoger dan de vorige keer, maar mag men toch niet zomaar alles komen aanslaan?

sloeberken

#10 , 06 sep 2015 20:09

Als er nog geen vonnis geweest is, mag een gerechtsdeurwaarder enkel maar aanmanen, en zal niet aan de deur komen.
Beslag leggen op goederen kan enkel met een vonnis.

kwispel
Topic Starter

#11 , 06 sep 2015 20:54

Die belde wel aan en gaf iets af. Vraag me af wat de procedure is voor zo'n kleine bedragen van max. enkele honderden euro's.
Bedoel: deurwaarder komt, persoon verliest aanmaning, verhuist,... en na x aantal jaar stellen ze vast dat die paar honderden euro's nog niet zijn betaald.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”