In schuldbemiddeling en nu...

Lisa_07
Topic Starter
Berichten: 6

In schuldbemiddeling en nu...

#1 , 01 sep 2015 16:22

Hoi!
Ik heb even een vraagje.
Mijn naam is Lisa, ik ben 22 jaar en al 5 jaar samen met mijn vriend Pieter (24 jaar).
Pieter en ik zijn van plan om samen te wonen. Helaas is dit allemaal niet zo heel erg vanzelfsprekend voor ons. Pieter heeft namelijk een arbeidshandicap en vond hierdoor geen werk. Gelukkig zit hij nu al enkele weken in het arbeidszorg-proces en dit gaat heel goed. Piete ontvangt nog steeds een uitkering van de rva en een klein stukje van het ocmw. Zo heeft hij voorlopig (tot hij binnen enkele maanden kan overgaan in betaald werk) een inkomen van 820 per maand. Ikzelf, ga fulltime werken als verkoopster, ik werk 6 dagen per week en heb een inkomen van zo'n 1125 per maand. We wisten natuurlijk wel dat als we zouden gaan samenwonen dat pieter zijn loon zou verlagen tot 425-550 euro per maand. En dat was geen enkel probleem, tot nu dan.
We zijn er namelijk net achter gekomen dat we in verwachting zijn van ons eerste kindje. Heel spannend allemaal, maar het bezorgd ons ook heel wat nieuwe kopzorgen, ivm het inkomen en dergelijke.
Nu wil ik nog niet direct bij het ocmw gaan navragen en doen, omdat (door omstandigheden en genen en dergelijke) we meer kans hebben op een miskraam of een kind met een handicap. (In dit laatste geval, hebben we reeds beslist dat als het zo is, dat we het dan toch zullen laten weghalen).
Maar om onze zorgen nu even tot het minimum te kunnen brengen, wil ik graag even dit navragen.
Wat zal er gebeuren met pieter zijn inkomen? Blijft dit inkomen gewoon staan op 425-550 per maand of zal dit veranderen? Indien dit zou veranderen, wanneer veranderd dit dan? Vanaf het moment dat we officieel samenwonen? Of pas op het moment dat het kindje geboren is? Nogmaals, ik vrag dit hier omdat ik onze zwangerschap nog niet aan de grote klok wil hangen, want als ocmw het weet, weet mijn hele familie het (mijn papa werkt op dit ocmw) en dat willen we echt nog niet! Kan iemand ons hier een antwoord op geven?

MVG
Lisa & Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 sep 2015 16:29

zijn inkomen zal idd blijven op die 425-550 (in de veronderstelling dat hij langdurig werkloos is, niet dat hij inschakelingsuitkeringen krijgt).

Jouw inkomen als voltijdse werknemer kan echter geen 1125 euro per maand zijn, dat is lager dan het wettelijk minimum. Zeker dat je geen voorschot vergeten bent of dergelijke?

Jouw inkomen kan stijgen als je het kind aangeeft als ten laste. Ik dacht dat dit ongeveer voor een stijging van 40-45 euro per maand zorgt in standaardsituaties. Jullie hebben recht op kinderbijslag die mogelijks verhoogd zal zijn wegens jullie gezamelijk laag inkomen. (135 euro ipv zo'n 90 euro).

Bij jullie vakbond, CAW of OCMW kan je voor meer informatie terecht. Het OCMW heeft ABSOLUTE zwijgplicht in dergelijke zaken, ze zullen je dus ook kunnen helpen en wie toch iets zou doorvertellen is wettelijk strafbaar. Ik versta natuurlijk dat het niet evident is ;).

Lisa_07
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 01 sep 2015 16:59

zijn inkomen zal idd blijven op die 425-550 (in de veronderstelling dat hij langdurig werkloos is, niet dat hij inschakelingsuitkeringen krijgt).

Jouw inkomen als voltijdse werknemer kan echter geen 1125 euro per maand zijn, dat is lager dan het wettelijk minimum. Zeker dat je geen voorschot vergeten bent of dergelijke?

Jouw inkomen kan stijgen als je het kind aangeeft als ten laste. Ik dacht dat dit ongeveer voor een stijging van 40-45 euro per maand zorgt in standaardsituaties. Jullie hebben recht op kinderbijslag die mogelijks verhoogd zal zijn wegens jullie gezamelijk laag inkomen. (135 euro ipv zo'n 90 euro).

Bij jullie vakbond, CAW of OCMW kan je voor meer informatie terecht. Het OCMW heeft ABSOLUTE zwijgplicht in dergelijke zaken, ze zullen je dus ook kunnen helpen en wie toch iets zou doorvertellen is wettelijk strafbaar. Ik versta natuurlijk dat het niet evident is ;).
Mijn vriend krijgt wel een inschakelingsuitkering (pas sinds enkele maanden), daarvoor altijd alleen leefloon gehad, omdat hij nog naar school ging. Het is dus wel daadwerkeljk een inschakelingsuitkering. Veranderd hier dan iets aan?
Ikzelf werk fulltime (31u/week) en heb idd een inkomen van 1125.
Maar met enkel die kleine extra's gaan we het niet trekken om een kindje te onderhouden. maar willen het, als het gezond is, niet weg laten halen, want in eerste instantie is er mij altijd gezegd geweest dat ik nooit natuurlijk zou kunnen verwekken, dus wie weet, misschien gebeurd het hiena nooit meer. Ik wil deze kans niet opgeven.
is er dan echt niets anders dat we kunnen doen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 sep 2015 17:16

inschakelingsuitkering is beperkt tot 3 jaar, vandaar dat ik dat onder voorbehoud zette. Nu, gezien hij het nog maar enkele maanden krijgt, is die beperking van 3 jaar nog geen probleem.

31u/week is deeltijds, niet voltijds (alles dat niet voltijds (meestal 36-38uur) is, is deeltijds). vandaar dat je inkomen lager is dan wat ik verwachtte :).

Samenwonen zal idd geen evidentie zijn met zo'n beperkt inkomen. Je zal best ervoor zorgen dat je pas samenwoont als je in aanmerking komt voor een sociale woning. Op zich is een kind hebben geen vereiste tot samenwonen, al is het natuurlijk niet leuk om dat niet te doen.

Ga eens naar het OCMW, vraag desnoods een onderhoud met de voorzitter van het OCMW die dan iemand kan aanstellen waarvan hij weet dat die persoon zich goed aan de zwijgplicht houdt. Gezien je situatie is dat misschien wel mogelijk. Je zal immers moeten kijken voor kinderopvang (duur, tenzij via het OCMW!), betaling dokterskosten (een zwangerschap kan voor veel onverwachtse kosten zorgen, verhoogde tegemoetkoming is een must), eventueel aangepaste woning, ...

Een mogelijkheid, als je dat ziet zitten, is dat je vriend je toekomstig kind krijgt, dan heeft hij inschakelingsuitkeringen als samenwonende met gezinslast (iets van een 900-1000 euro), maar dan mag jij NIET wonen op het adres van je vriend. En dat wordt voor alle duidelijkheid (terecht) gecontroleerd. Af en toe samen slapen mag natuurlijk wel :). Hij zal dan dus moeten instaan voor de verzorging van je kind.

Lisa_07
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 01 sep 2015 17:53

inschakelingsuitkering is beperkt tot 3 jaar, vandaar dat ik dat onder voorbehoud zette. Nu, gezien hij het nog maar enkele maanden krijgt, is die beperking van 3 jaar nog geen probleem.

31u/week is deeltijds, niet voltijds (alles dat niet voltijds (meestal 36-38uur) is, is deeltijds). vandaar dat je inkomen lager is dan wat ik verwachtte :).

Samenwonen zal idd geen evidentie zijn met zo'n beperkt inkomen. Je zal best ervoor zorgen dat je pas samenwoont als je in aanmerking komt voor een sociale woning. Op zich is een kind hebben geen vereiste tot samenwonen, al is het natuurlijk niet leuk om dat niet te doen.

Ga eens naar het OCMW, vraag desnoods een onderhoud met de voorzitter van het OCMW die dan iemand kan aanstellen waarvan hij weet dat die persoon zich goed aan de zwijgplicht houdt. Gezien je situatie is dat misschien wel mogelijk. Je zal immers moeten kijken voor kinderopvang (duur, tenzij via het OCMW!), betaling dokterskosten (een zwangerschap kan voor veel onverwachtse kosten zorgen, verhoogde tegemoetkoming is een must), eventueel aangepaste woning, ...

Een mogelijkheid, als je dat ziet zitten, is dat je vriend je toekomstig kind krijgt, dan heeft hij inschakelingsuitkeringen als samenwonende met gezinslast (iets van een 900-1000 euro), maar dan mag jij NIET wonen op het adres van je vriend. En dat wordt voor alle duidelijkheid (terecht) gecontroleerd. Af en toe samen slapen mag natuurlijk wel :). Hij zal dan dus moeten instaan voor de verzorging van je kind.
Ok ja, in mijn contract van het werk wordt dit vernoemd als voltijdse job (aangezien dit het meeste aantal uren is dat je kan draaien in ons bedrijf). ik vergeet nogal eens dat het anders is :p
Mijn vriend staat al jaren op de wachtlijst voor sociale woning, als we gaan samenwonen en/of de gezinssituatie veranderd doen we onmiddellijke en nieuwe aanvraag.
En sorry, maar als we samen een kind krijgen laat ik mijn kind heel zeker niet zomaar alleen achter bij de vader. pieter heeft namelijk autisme, en hij kan zeker wel voor zijn kind zorgen, maar niet alleen.
Hoe komt het dan dat zoals jij zegt dat als hij alleen woont met ons kind dat hij dan wel uitkering 'samenwonende met gezinslast' krijgt? En als we samenwonen met ons kind niet? Want als we samenwonen zijn we toch samenwonende met gezinslast?
Volgens de info die wij indertijd (bij gespekken over samenwonen) hebben gekregen op het ocmw, heeft hij als samenwonende met gezinslast toch recht op zo'n €1090 euro per maand?
Als hij gewoon op 425-550 blijft, dan wilt dit dus zeggen dat zij hem bezien als een samenwonende zonder gezinslast? Dit kan toch niet als we een kind hebben/krijgen?
Want een kind opvoeden en huur betalen en eten en drinken en alle andere nodige onkosten betalen, kan onmogelijk van die 1500-1600 per maand e! Dit kan ik precies heel moeilijk geloven. Dus of ik moet het kind laten weghalen of ik moet gaan alleen wonen en er alleen voor zorgen of ik moet mijn kind afgeven aan de vader? sorry, maar dit is de het meeste belachelijke wat ik ooit heb gehoord!!!

lachertje
Berichten: 273

#6 , 01 sep 2015 21:51

het probleem is dat U als gezinshoofd wordt bestempeld, daar jij een inkomen heeft.
was die info van samenwonend voor dat jij werkte of werkte U toen al?

ik heb geen pasklaar antwoord, op deze site zijn er mensen die u betere info kunnen geven dan ik
maar bijt u vast als er 1 ding is dat ik geleerd heb is, u rechten brengen ze niet aan u deur, dat moet u zelf uitzoeken.
heeft u behoud van rechten aangevraagd?
heeft pieter een VAPH?

heeft hij buitengewoon onderwijs gedaan? ik vermoed van wel, zo ja heeft hij dan een sociaal nummer?
waaronder bv vermindering van gas en elektriciteit, gratis lijn abonnement enzo...

ga eens praten met de sociale dienst van bv u mutualiteiten

doe geen abortus als je dit niet wilt, problemen zijn er kunnen opgelost worden

ga ook eens op de site kijken "rechtenverkenner'
is een site waar veel informatie opstaat, en kan je er niet aan uit ga dan naar iemand die u kan helpen
en mensen van het OCMW hebben ZWIJGPLICHT ongeacht of u vader daar werkt of niet

ik wens u en pieter veel geluk toe, en als ik iets kan doen
wil ik gerust helpen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 sep 2015 22:30


Hoe komt het dan dat zoals jij zegt dat als hij alleen woont met ons kind dat hij dan wel uitkering 'samenwonende met gezinslast' krijgt? En als we samenwonen met ons kind niet? Want als we samenwonen zijn we toch samenwonende met gezinslast?
hij wordt samenwonende, maar zonder gezinslast (hij moet geen gezin alleen dragen).
Volgens de info die wij indertijd (bij gespekken over samenwonen) hebben gekregen op het ocmw, heeft hij als samenwonende met gezinslast toch recht op zo'n €1090 euro per maand?
dat is idd het leefloon voor samenwonenden met gezinslast, waarbij jij dus geen inkomen zou hebben uit arbeid.
Als hij gewoon op 425-550 blijft, dan wilt dit dus zeggen dat zij hem bezien als een samenwonende zonder gezinslast? Dit kan toch niet als we een kind hebben/krijgen?
jij bent evenwaardig als je vriend en gezien je een inkomen hebt, kan hij geen gezinslast meer hebben.
Want een kind opvoeden en huur betalen en eten en drinken en alle andere nodige onkosten betalen, kan onmogelijk van die 1500-1600 per maand e! Dit kan ik precies heel moeilijk geloven. Dus of ik moet het kind laten weghalen of ik moet gaan alleen wonen en er alleen voor zorgen of ik moet mijn kind afgeven aan de vader? sorry, maar dit is de het meeste belachelijke wat ik ooit heb gehoord!!!
Er zijn inderdaad in België redelijk wat mensen die met dat bedrag moeten rondkomen met meerdere kinderen.

Maar ga eens naar het OCMW. Zij kunnen kijken waar je allemaal nog recht op kan hebben. Je heoft in België echt niet je kind te laten aborteren met een dergelijk inkomen (wat niet wil zeggen dat je een ruim inkomen zal hebben, verre van).

Mogelijks zal je op zoek moeten gaan naar een écht voltijdse tewerkstelling? dat beetje extra geld kan wel serieus wat extra opbrengen.

Lisa_07
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 01 sep 2015 23:37

het probleem is dat U als gezinshoofd wordt bestempeld, daar jij een inkomen heeft.
was die info van samenwonend voor dat jij werkte of werkte U toen al?

ik heb geen pasklaar antwoord, op deze site zijn er mensen die u betere info kunnen geven dan ik
maar bijt u vast als er 1 ding is dat ik geleerd heb is, u rechten brengen ze niet aan u deur, dat moet u zelf uitzoeken.
heeft u behoud van rechten aangevraagd?
heeft pieter een VAPH?

heeft hij buitengewoon onderwijs gedaan? ik vermoed van wel, zo ja heeft hij dan een sociaal nummer?
waaronder bv vermindering van gas en elektriciteit, gratis lijn abonnement enzo...

ga eens praten met de sociale dienst van bv u mutualiteiten

doe geen abortus als je dit niet wilt, problemen zijn er kunnen opgelost worden

ga ook eens op de site kijken "rechtenverkenner'
is een site waar veel informatie opstaat, en kan je er niet aan uit ga dan naar iemand die u kan helpen
en mensen van het OCMW hebben ZWIJGPLICHT ongeacht of u vader daar werkt of niet

ik wens u en pieter veel geluk toe, en als ik iets kan doen
wil ik gerust helpen
Hoi!
Even voor de duidelijkheid, ik ben zeker niet van plan een abortus te laten doen, tenzij mijn kindje zwaar gehandicapt zou zijn.
Mijn vriend heeft en VAPH dossier, krijgt al sociaal tarief op elktriciteit en gas (maar weet niet of we dat gingen behouden bij samenwonen, niet echt nagevraagd eigenlijk). Ook lijnabonnement neoz heeft hij al.
Nu heeft zijn begeleidster (van zelfstandig wonen) wel voorgesteld dat hij misschien een inkomensvervangende uitkering moet proberen aan te vragen? Hoe en wat weet ik zelf niet, dat zoeken we dan nog wel uit.
En ik weet inderdaad dat mensen an het ocmw zwijgplicht hebben, maar hier in Hasselt nemen ze dat zo nauw niet. Zo weet mijn vader vele dingen die we alleen op het ocmw hebben verteld, en toch komt hij die te weten.
Al paar keer van ocmw-begeleidster gewisseld, helpt dus niets... Daarom, nu we het weten van het kindje, wille we (waren we sowieso an plan) een ander appartementje zoeken en liefst buiten hasselt, zodat mijn vriend op een ander ocmw terecht kan.
Ik ga die site ook eens goed doorlezen en doen!
Bedankt voor de hulp!!

Lisa_07
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 01 sep 2015 23:42


Hoe komt het dan dat zoals jij zegt dat als hij alleen woont met ons kind dat hij dan wel uitkering 'samenwonende met gezinslast' krijgt? En als we samenwonen met ons kind niet? Want als we samenwonen zijn we toch samenwonende met gezinslast?
hij wordt samenwonende, maar zonder gezinslast (hij moet geen gezin alleen dragen).
Volgens de info die wij indertijd (bij gespekken over samenwonen) hebben gekregen op het ocmw, heeft hij als samenwonende met gezinslast toch recht op zo'n €1090 euro per maand?
dat is idd het leefloon voor samenwonenden met gezinslast, waarbij jij dus geen inkomen zou hebben uit arbeid.
Als hij gewoon op 425-550 blijft, dan wilt dit dus zeggen dat zij hem bezien als een samenwonende zonder gezinslast? Dit kan toch niet als we een kind hebben/krijgen?
jij bent evenwaardig als je vriend en gezien je een inkomen hebt, kan hij geen gezinslast meer hebben.
Want een kind opvoeden en huur betalen en eten en drinken en alle andere nodige onkosten betalen, kan onmogelijk van die 1500-1600 per maand e! Dit kan ik precies heel moeilijk geloven. Dus of ik moet het kind laten weghalen of ik moet gaan alleen wonen en er alleen voor zorgen of ik moet mijn kind afgeven aan de vader? sorry, maar dit is de het meeste belachelijke wat ik ooit heb gehoord!!!
Er zijn inderdaad in België redelijk wat mensen die met dat bedrag moeten rondkomen met meerdere kinderen.

Maar ga eens naar het OCMW. Zij kunnen kijken waar je allemaal nog recht op kan hebben. Je heoft in België echt niet je kind te laten aborteren met een dergelijk inkomen (wat niet wil zeggen dat je een ruim inkomen zal hebben, verre van).

Mogelijks zal je op zoek moeten gaan naar een écht voltijdse tewerkstelling? dat beetje extra geld kan wel serieus wat extra opbrengen.
Hoi!
Mijn kindje zomaar laten weghalen doe ik niet, dat weet ik al. En men spreekt bij mijn vriend op arbeidszorg over dat hij binnen maximaal 6 maanden zou kunnen overgaan naar betalend werk, maar je weet maar nooit. We gaan dus voor hem een inkomensvervangende uitkering aanvragen.
Ikzelf kan niet zomaar van job wisselen, heb geen diploma's, niets... Ben al sinds ik op mijn huidg werk ben begonnen (2 jaar geleden) op zoek naar ander werk, want ik doe 31u op 6 dagen, wat enorm vermoeiend is. Maarja, zeker nu met een kindje onderweg gaan ze me niet zomaar ergens aannemen vrees ik =S want wie neemt nie iemand aan; als hij/zij weet da die persoon binnen enkele maanden voor een bepaalde periode gaat uitvallen? Niemand dus...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”