Oude schulden en Fiducre

annetta
Topic Starter

Oude schulden en Fiducre

#1 , 04 aug 2015 12:01

Enkele dagen geleden ontving ik van een Gerechtsdeurwaarder uit Halle 3 aanmaningen betreffende oude leningen.
1) lening (kredietopening) aangegaan in 1994 : hiervan vind ik enkel een overeenkomst terug
2) lening aangegaan in 2000 hiervan is er een vonnis 24/02/2003 en een betekening bevel 18/03/2003
3) lening aangegaan bij zelfde maatschappij als vermeld onder punt 1 maar hiervan vind ik geen enkel stuk terug
De desbetreffende gerechtsdeurwaarder werkt in opdracht van Fiducré, ik heb 15 dagen de tijd om te betalen op zijn rekening.
Enkele vragen :
1)Op verschillende site's lees ik dat schulden verjaren na 10 jaar zou dit dan ook gelden voor de hierbovengenoemde dossier, en een vonnis (zie punt 2 hierboven) verjaart dit ook na 10 jaar.
Ik ben reeds bij verschillende advocaten geweest maar de één laat weten dat schulden slechts vervallen na 30 jaar en één andere zegt mij dat het beter is om over te gaan tot collectieve.
Maar indien ik "verjaring" kan inroepen heeft het toch geen zin om collectieve te doen, trouwens verder lees ik dat indien men zijn schuld erkent dat de verjaringstermijn vervalt.
Ik heb dan altijd maar voor ogen gehouden om deze slapende dossiers ook zo te laten maar nu met deze brieven voor ogen weet ik niet welk standpunt ik moet innemen want ik wil zeker niet dat de verjaringstermijn vervalt na al deze oude dossiers.
Moet ik reageren op deze brieven van de Gerechtsdeurwaarder of wachten op een volgende (eventueel aangetekend), misschien wil hij me enkel dwingen om te betalen mij angstig maken om zodoende toch nog te betalen (hetgeen ik helemaal niet kan)
Indien ik een verjaring wil inroepen waar of hoe moet ik dat dan doen, waar kan ik terecht voor inlichtingen
Ik hoop dat iemand me kan helpen, dat ik enige reactie krijg
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 aug 2015 12:22

Misschien hier wat meer info, als er een vonnis is, veranderd de zaak volledig.

http://www.elfri.be/verjaring-van-kredietschulden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2015 14:28

De verjaringstermijn is tien jaar. Die kan gestuit worden (bijv. dagvaarding, betekening bevel, beslag, erkenning schuld).
Schrijf aan de gerechtseurwaarde dat de schuld verjaard is en dat u geen kennis hebt van daden van stuiting.
Voor interesten is de verjaringstermijn vijf jaar. De interesten die vervallen zijn op het ogenblik dat het vonnis wordt uitgesproken verjaren na tien jaar.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2015 14:41

Deze info is wat verouderd

Grondwettelijk Hof nr. 40/2014, 6 maart 2014 (prejudiciële vraag)

Art. 2277 BW schendt de art. 10 en 11 Gw niet doordat de vijfjarige verjaring enkel van toepassing is op het gedeelte van de maandelijkse afbetalingen van een lening op afbetaling dat met de interesten overeenstemt

annetta
Topic Starter

#5 , 06 aug 2015 11:04

Als ik zoals hierboven vermeld een brief richt aan de Gerechtsdeurwaarder vermeldende dat de schuld verjaard is, stuit ik dan de verjaringstermijn niet?
Of wordt deze enkel gestuit indien ik een afbetalingsplan vraag of een betaling zou doen?
De minnelijke schikking die de Gerechtsdeurwaarder voorstelt kan deze omgezet worden in een gerechtelijke indien de schulden (datum opeisbaarhaar) reeds verstreken is vanaf 2003?
Dank u voor de goede raad

sloeberken

#6 , 06 aug 2015 11:12

Jij moet de verjaring inroepen, als je uit eigen beweging betaald erken je u schuld.

annetta
Topic Starter

#7 , 10 aug 2015 10:23

Mag ik u nog één vraagje stellen?
Voor de goede orde schrijf ik dus een kort briefje naar de Gerechtsdeurwaarder en vermeld ik dat de schuld verjaard is.
Maar als ik dit doe geef ik dan niet toe dat ik een schuld gehad heb?
Moet ik voor alle zekerheid misschien een zin toevoegen zoals "dat ik voorbehoud maak inzake het inroepen van de verjaring" .
In het verleden heb ik ooit nog eens beroep gedaan op een advocaat en deze schreef in zijn brief volgende tekst "Huidig schrijven wordt u verzonden zonder enige nadelige erkentenis in hoofde van mijn cliënte ........ en met onverkort behoud van al haar rechten.
Zet ik dit voor alle zekerheid in mijn brief naar de Gerechtsdeurwaarder?
Morgen wil ik hem een brief schrijven maar het laatste wat ik wil is mijn rechten verliezen natuurlijk.
Groeten aan allen

sloeberken

#8 , 10 aug 2015 10:41

"Huidig schrijven wordt u verzonden zonder enige nadelige erkentenis en met onverkort behoud van al mijn rechten.
Dit plaatst u onderaan u brief.

annetta
Topic Starter

#9 , 18 aug 2015 19:04

Intussen heb ik inlichtingen ingewonnen bij een advocaat, wel via mail, deze raad me aan om niet te reageren omdat de schulden verjaard zijn en dat het de bedoeling is van Fiducre om mij bang te maken en zo een betaling uit te lokken. Een brief schrijven zou gevaarlijk zijn beweert .....dus nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik zou zeggen om met mijn dossiers naar een advocaat zelf te gaan maar éénmaal heb ik advies ingewonnen en dat kostte me meer dan 250 euro!!!!
Wat zou ik nu doen, jullie raad opvolgen of toch maar wachten maar als ik wacht wanneer moet ik dan wel een handeling doen?
Ik weet één ding het bezorgt me slapeloze nachten.
groetjes en bedankt als me iemand met goede raad kan verder helpen

sloeberken

#10 , 18 aug 2015 19:18

Je hebt een brief gekregen van een gerechtsdeurwaarder, dus daar moet je op antwoorden. Er is zelfs een schuld met een vonnis.
Ga je wachten tot er nog meer kosten bijkomen, denk dat de advocaat, die je gemaild hebt u kosteloze foute informatie geeft.
De wet stelt dat de schuldenaar de verjaring moet inroepen.

Ingevolge de nieuwe verjaringswetten is de verjaringstermijn van die nieuwe vordering is tien jaar, zelfs wanneer de veroordelingen werden uitgesproken krachtens schuldvorderingen die aan een kortere of langere verjaringstermijn onderworpen zijn.

Deze verjaring wordt gestuit door:
- de betekening van een bevel tot betaling door een gerechtsdeurwaarder
- een uitvoerend of bewarend beslag
- door erkenning, door de tegenpartij, van de aanspraak die het voorwerp is van de verjaring
- door afstand van de verkregen verjaring of van het reeds verstreken gedeelte van de verjaring
- het instellen van een eis voor de rechtank

annetta
Topic Starter

#11 , 18 aug 2015 21:44

door erkenning, door de tegenpartij, van de aanspraak die het voorwerp is van de verjaring
- door afstand van de verkregen verjaring of van het reeds verstreken gedeelte van de verjaring
- het instellen van een eis voor de rechtbank.

Mag ik u aub vragen wat u hiermee bedoeld, dit gedeelte versta ik niet.........graag een beetje uitleg aub.
Bedankt.

sloeberken

#12 , 18 aug 2015 22:47

- het instellen van een eis voor de rechtbank.

Mag ik u aub vragen wat u hiermee bedoeld, dit gedeelte versta ik niet.........graag een beetje uitleg aub.
Bedankt.
Dat is een van de mogelijkheden waardoor verjaring gestuit word.
Jij hebt maar een zaak te doen, dat is de verjaring inroepen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”