financiering geweigerd

leeuw68
Topic Starter
Berichten: 3

financiering geweigerd

#1 , 01 aug 2015 15:24

Ik hoop hier ergens het juiste antwoord te krijgen.

In 2012 kreeg ik af te rekenen als zelfstandige met een persoonlijk faillissement.(Helaas nog niet afgesloten door moeilijke curator).
Op hetzelfde moment zijn we gestart met een vennootschap (bvba) opgericht door mijn echtgenote ,ook meewerkend in de zaak.
Het eerste jaar zijn we, door alle omstandigheden,in de problemen gekomen met RSZ,maar dit is ondertussen een al goed jaar opgelost en achter de rug.
De zaak gaat nu goed, 3 jaar op rij stijgende cijfers en wij werken om nog beter te doen.
Nu zijn we toe aan een nieuwe bestelwagen,de vorige liet het net voor het verlof afweten.(te veel kosten)
Wij hebben een financiering aangevraagd bij de bank,maar die is geweigerd door "uw verleden meneer","in het verleden achterstand bij RSZ."
Iedere keer het VERLEDEN.
Hoelang kan dit ons nog achtervolgen en kan ik daar iets aan doen zodat wij deftig verder kunnen werken en leven.

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2015 15:33

Dit gaat je nog een paar jaar achtervolgen +/- 5 jaar, dit komt door de kredietverzekeraars.

Veel hangt af van je bankdirecteur .

En ook is het omdat je faillissement nog niet is afgesloten, en ben je al verschoonbaar verklaart ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#3 , 01 aug 2015 16:16

Het verleden is een belangrijke factor. Zeker als dat verleden nog recent is. Je spreekt van een failing voor 2 jaar én van RSZ problemen tot voor een jaar. Dat betekent dat je jezelf weinig tijd geeft om terug enige spaarreserve aan te kweken. Indien je weinig of geen tegoeden hebt, betekent dat ook een verhoogde kwetsbaarheid voor je firma als het even minder goed gaat. Een tijdelijke omzetdaling of faling van een klant betekent dan dat je met de rug tegen de muur staat. Hoe zit het met je buffer? Je zegt dat de cijfers goed zijn? Maar wat is goed? Als je drie jaar op rij goede cijfers hebt, zal er toch wel wat reserve zijn om die bestelwagen - eventueel een tweedehands - zelf te bekostigen.
Banken bekijken je kredietwaardigheid. Professionele ervaring is daar een factor in, maar daar zijn de feiten eerder negatief. Standing en vermogen zijn eveneens belangrijk. In hoeverre kan je een tegenslag opvangen door eigen middelen, door eigen buffer. Een stevige boom waait eenmaal minder snel omver dan een broos takje. En tertio : hoe goed zijn je cijfers. Is de terugbetalingscapaciteit net voldoende, of is er ruime overschot. Specifieke sectoromstandigheden zijn evenzeer een element. Horeca zal men voorzichtig zijn. Als je afhankelijk bent van één of enkele leveranciers of klanten is dat gevaarlijker dan een veelheid aan leveranciers of klanten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

leeuw68
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 01 aug 2015 16:33

Bedankt voor jullie reacties.
De verschoonbaarheid is er nog niet ,niettegenstaande ik onze raadsman al heb gevraagd om de procedure te starten van vervroegde verschoonbaarheid (is al mogelijk na 6 maanden).
Die zegt dat we nog tijd hebben (ik niet).
Wij beschikken zeker al over een (kleine)buffer maar zoals u het aanhaalt is dit om eventuele tegenslagen op te vangen en nu niet direct in een bestelwagen te investeren,die we weldegelijk nodig hebben.Wij zijn werkzaam over heel Belgie in de bouwsector.
Terugbetalingscapaciteit is er zeker voldoende.
Wij hebben het voorbije boekjaar een nettoowinst geboekt van +/- € 20000

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2015 16:36

De verschoonbaarheid is er nog niet ,niettegenstaande ik onze raadsman al heb gevraagd om de procedure te starten van vervroegde verschoonbaarheid (is al mogelijk na 6 maanden).

Maar vraagt dit toch zelf aan, waarom heb je daarvoor een advocaat nodig????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

leeuw68
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 01 aug 2015 16:47

Heel graag,maar hoe doe je dat?

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2015 19:35

Heel graag,maar hoe doe je dat?
je schrijft een verzoekschrift naar de voorzitter van de rechtbank van koophandel.

Ik zal je morgen een voorbeeld in je berichten posten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 aug 2015 19:47

Staat al op je berichten, had het hier bij de hand !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”