Openstaand saldo lening

FreelancerIT
Topic Starter

Openstaand saldo lening

#1 , 24 jun 2015 19:07

In 2008 ging ik in een persoonlijke lening aan voor € 30 000, terug te betalen op 7 jaar.

April dit jaar was de lening terugbetaald, ik kreeg echter nog een melding van een openstaand saldo. Een stuk ging hem louter over extra kosten (herrinneringsbrieven e.d.) dat ik ondertussen betaald heb, een ander stuk gaat hem over een "achterstallig saldo"

Hoewel dit laatste volgens mijn onmogelijk is. Ik nam hierover 2 maand terug contact op met de kredietgever in kwestie, legde het uit en stelde hun een eenvoudige vraag: van wanneer zou die achterstal dan bestaan?

Ik heb hier echter nooit een antwoord op gekregen. Buiten een hoop geklaag dat ik soms in 2 stukken betaalde (1 stuk van 1 rekening, een ander stuk van een andere) is het enige dat ik ooit heb gekregen is een overzicht van al mijn transacties.

Nu, ik weet niet hoe dit met jullie zit, maar in alle eerlijkheid heb ik de tijd niet om al mijn betalingen terug te gaan opzoeken en die te vergelijken met wat zij mij hebben opgestuurd.

Volgens hen is dit echter het enige wat ze mij kunnen geven, want zij hebben de tijd niet om zelf verder te zoeken..., Ik moet maar bewijzen dat ik betaald heb. Allemaal goed en wel, maar wat moet ik dan juist bewijzen?

Ik zou hen het liefst zeggen dat ik weiger te betalen zolang zij mij niet exact kunnen zeggen wanneer ik volgens heb te weinig zou hebben betaald. Maar, mag ik dat wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 24 jun 2015 20:32

Je zal moeten bewijzen dat je het betaald hebt, en zeker niet treuzelen of er komen kosten bij. Schrijf hun een AS en vraag hun een detail afrekening van u betalingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#3 , 24 jun 2015 21:18

Dan moeten ze toch kunnen aantonen wanneer en hoe dat "achterstallig saldo" ontstaan is.

Hebt u nooit herinneringen gekregen?

Reclame

basejumper

#4 , 24 jun 2015 21:46

Ik kan uit ervaring met quasi zekerheid stellen dat kredietnemers via uittreksels/brieven in kennis worden gesteld van achterstallen enz. Als ze jaren later vragen om dat nog eens dunnetjes over te doen omdat ze dat niet meer herinneren stel ik me vragen. Betalen in stukke via verschillende rekeningen si het je zelf moeilijk maken. Kans is groot dat één/meerdere van die betalingen met paar dagen vertraging toekwamen met verwijlintrest. Natuurlijk moet kredietgever dat bewijzen, maar doorgaans is dat al gebeurd...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

drien

#5 , 24 jun 2015 22:14

Idem. Heb zelf in de kredietverstrekking gewerkt en het viel me altijd op hoe koppig mensen beweerden nooit herinneringsbrieven of aangetekende zendingen te hebben gekregen.
Blijkbaar hebben de meeste wanbetalers toevallig steeds problemen met de postbedeling.

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 25 jun 2015 09:31

Ik denk me verkeerd te hebben uitgedrukt. :-)

Ik heb een tijd lang zware financiële problemen gehad, waardoor ik een tijd lang een achterstand van 1 betaling had. Daarvoor heb ik uiteraard brieven ontvangen, vandaar ook de kosten die'k heb moeten terugbetalen. Op het einde las ik die brieven zelfs niet meer daar er altijd hetzelfde op stond: ik stond 1 periode achter.

Nu, ik heb op het laatst 1 maandafbetaling extra gedaan met de bedoeling om die achterstand in te halen. Zo ver ik wist heb ik nooit meer dan 1 periode achtergestaan tenslotte.

Bovendien, of ik nu in 1 stuk of 2 stukken betaalde, ik zorgde altijd er voor altijd minstens 1 maandaflossing te hebben betaald. Zij struikelen momenteel over een aantal betalingen die ik extra had uitgevoerd. (extra = bovenop de maandelijkse aflossing)

M.a.w., niet alleen dacht ik bij te zijn, zo ver ik wist had ik zelfs meer betaald dan ik had moeten betalen.

En daar struikel ik nu over... volgens wat zei zeggen stond ik meer dan 1 periode achter, wat nooit het geval is geweest.

Nu hebben ze mij gisteren een document opgestuurd met daarin alle betalingen < de termijnbetaling, misschien geraak ik er zo wijs uit.

Het is wel bizar hoe ongelooflijk onbehulpzaam ze zijn... zij moeten toch kunnen aantonen dat er een achterstand is, en wanneer die is ontstaan.

Het bedrag is op zich ook al zo bizar: ik moest maandelijks € 552,45 betalen en zou een achterstand hebben van € 397,23. Kunnen het verwijlinteresten zijn? Als dat het geval is, waarom antwoorden ze dat dan niet i.p.v. af te komen met onnozelheden over een paar aflossingen die in 2x zijn gebeurd...

basejumper

#7 , 27 jun 2015 10:40

Freelancer,

Zij moeten bewijzen....
Jij moest je contractuele betalingen nakomen, dan was er geen probleem geweest. Alle begrip dat mensen in financiële problemen komen. maar als je zelf zegt dat e die brieven niet eens meer opende... Mogelijk stonden daar wel de berekeningen van die verwijlintresten in. Sta me toe hier toch enige selectiviteit te ontwaren inzake enerzijds eigen plichten (betaling) en mogelijkheden (de verzonden brieven lezen) en en datgene wat je de tegenpartij verwijt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

FreelancerIT
Topic Starter

#8 , 29 jun 2015 10:47

Freelancer,

Zij moeten bewijzen....
Jij moest je contractuele betalingen nakomen, dan was er geen probleem geweest. Alle begrip dat mensen in financiële problemen komen. maar als je zelf zegt dat e die brieven niet eens meer opende... Mogelijk stonden daar wel de berekeningen van die verwijlintresten in. Sta me toe hier toch enige selectiviteit te ontwaren inzake enerzijds eigen plichten (betaling) en mogelijkheden (de verzonden brieven lezen) en en datgene wat je de tegenpartij verwijt.
Ik ben mijn contractuele verplichtingen nagekomen... Ik heb tenslotte betaald. Of dit nu vanuit 1 of meerdere rekeningen gebeurde is irrelevant.

Nu ineens komen zij af met een achterstal die er een tijd terug niet was en willen ze mij geen uitleg geven waar die zogezegde achterstal vandaan komt.

I'm sorry, maar dat is voor mij onaanvaardbaar.

Als ik een vraag krijg over een factuur wordt er van mij ook verwacht die tot op de laatste eurocent te kunnen verantwoorden. Dit is hetzelfde hier...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jun 2015 14:35

In uw openingspost geeft u aan dat u een overzicht van al uw transacties gehad heeft. Tevens dient u in bezit te zijn van een aflossingstabel. U heeft het antwoord op uw vraag dus zelf in handen.
En nog deze bedenking: Als u een maandaflossing mist, dan is het niet voldoende om deze maandaflossing later terug te betalen. Er zijn ondertussen extra interesten ontstaan die ook afbetaald dienen te worden.

FreelancerIT
Topic Starter

#10 , 29 jun 2015 15:19

Dan moet ik manueel meer dan 80 aflossingen gaan nakijken, dit terwijl zij mij EXACT dienen te kunnen zeggen waar de achterstand ontstaan is...

denlowie

#11 , 29 jun 2015 15:23

Dan moet ik manueel meer dan 80 aflossingen gaan nakijken, dit terwijl zij mij EXACT dienen te kunnen zeggen waar de achterstand ontstaan is...
Heb je geen PC banking?

Daar kan je in één oogslag onmiddellijk zien van 10 jaar ver, welke stortingen u gedaan heeft voor het rekeningnummer xxx.xxxx.xx, daar word ook de datum van je storting in weer gegeven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#12 , 29 jun 2015 15:33

U zegt in het bezit te zijn van een overzicht van de transacties. Daar is toch niets manueel aan om af te lezen van dit papier?

JPV
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 jun 2015 21:03

In 2008 ging ik in een persoonlijke lening aan voor € 30 000, terug te betalen op 7 jaar.

April dit jaar was de lening terugbetaald, ik kreeg echter nog een melding van een openstaand saldo. Een stuk ging hem louter over extra kosten (herrinneringsbrieven e.d.) dat ik ondertussen betaald heb, een ander stuk gaat hem over een "achterstallig saldo"

Hoewel dit laatste volgens mijn onmogelijk is. Ik nam hierover 2 maand terug contact op met de kredietgever in kwestie, legde het uit en stelde hun een eenvoudige vraag: van wanneer zou die achterstal dan bestaan?
Ik denk me verkeerd te hebben uitgedrukt. :-)

Ik heb een tijd lang zware financiële problemen gehad, waardoor ik een tijd lang een achterstand van 1 betaling had. Daarvoor heb ik uiteraard brieven ontvangen, vandaar ook de kosten die'k heb moeten terugbetalen. Op het einde las ik die brieven zelfs niet meer daar er altijd hetzelfde op stond: ik stond 1 periode achter.

Nu, ik heb op het laatst 1 maandafbetaling extra gedaan met de bedoeling om die achterstand in te halen. Zo ver ik wist heb ik nooit meer dan 1 periode achtergestaan tenslotte.
Je hebt dus al een antwoord op je vraag: je had 1 achterstand van betaling al die jaren lang. In vele leningen is het bedrag volledig opeisbaar vanaf het moment dat je een aantal maanden na elkaar EEN achterstand hebt. Mogelijks ging een van de aangetekende brieven daarover.

Op die manier komen er héél vlug intresten en andere boetebedingen in actie, die voor een achterstallig saldo van intresten kan zorgen.

FreelancerIT
Topic Starter

#14 , 30 jun 2015 12:00

Ik heb geen antwoord op mijn vraag... IK heb alleen een overzicht van transacties gekregen die'k manueel zou moeten controleren waar ik geen tijd voor heb. Ik vraag exact te weten waar die volgens mij onbestaande achterstand aan te danken heb, en ik heb nog steeds geen antwoord.

Lanox

#15 , 30 jun 2015 12:13

U dient elke maand op dag X een bedrag Y over te maken aan de bank. Hoe moeilijk is het om even in dat overzicht van transacties te kijken waar u hier vanaf wijkt? In eerste instantie dient u niet door uw eigen bankafschriften te grasduinen, maar gewoon de lijst van transacties te vergelijken met uw aflossingstabel. Heeft u ergens later dan dag X betaald, dan begint daar uw probleem, heeft u ergens minder dan Y betaalt dan begint daar uw probleem.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”