Even kort de situatie schetsen:
Huidige vriendin is ondertussen anderhalfjaar officieel gescheiden. Ze had samen een huis met haar ex waar hij de eerste maanden nadat ze uiteengingen is blijven wonen. Hij is echter na 1 maand gestopt met het betalen van de hypothecaire lening. Ze heeft het zelf nog 3 maanden alleen betaalt (terwijl hij erin woonde) maar kon het uiteindelijk ook niet meer opbrengen (ook wegens eventuele moeilijkheden bij terugvordering later bij vereffening/verdeling).
Hij woont er ondertussen niet meer en het huis staat ongeveer een jaar te koop nu (te duur voor deze tijd) met alle gevolgen vandien en dus ook al een hoop achter (22.000) op de lening. Ze zijn gisteren moeten voorkomen op de rechtbank voor eventuele openbare verkoop maar ze hebben nog een half jaar uitstel gekregen.
Echter hebben ze vandaag beslist om beide rekeningen (zowel van mijn vriendin als van haar ex) te plunderen om daar een deel mee aan te zuiveren. Heb ondertussen al gelezen dat dit wettelijk is aangezien de bank dit opneemt in de kleine lettertjes van het contract. Maar in hoeverre kan de bank dit doen? Elke dag als ze willen? En hoe kan dit omzeild worden? Dat ze loonbeslag e.d. leggen (wat ze tot op heden nog niet hebben gedaan), daar kan ik nog inkomen. Maar gewoon iemand op blut zetten voor een maand gaat toch wel een beetje ver ... zonder waarschuwing of voorstel tot bemiddeling. Kan ze:
A) een rekening openen bij een andere bank en haar loon daar op laten storten (bank waar haar loon nu op komt is dezelfde als van het woonkrediet)?. Kan/mag de bank van de lening dit ook bij een andere bank ophalen?
B) haar loon voortaan op mijn rekening laten storten? We zijn niet getrouwd en wonen ook niet wettelijk samen. Ik ben de enige houder van die rekening en niemand anders heeft volmacht op mijn rekening. Heeft dit gevolgen voor mij als haar loon op ook op mijn rekening komt?
Mvg