Geld van rekening gehaald

DavyD
Topic Starter

Geld van rekening gehaald

#1 , 19 jun 2015 17:09

Even kort de situatie schetsen:

Huidige vriendin is ondertussen anderhalfjaar officieel gescheiden. Ze had samen een huis met haar ex waar hij de eerste maanden nadat ze uiteengingen is blijven wonen. Hij is echter na 1 maand gestopt met het betalen van de hypothecaire lening. Ze heeft het zelf nog 3 maanden alleen betaalt (terwijl hij erin woonde) maar kon het uiteindelijk ook niet meer opbrengen (ook wegens eventuele moeilijkheden bij terugvordering later bij vereffening/verdeling).

Hij woont er ondertussen niet meer en het huis staat ongeveer een jaar te koop nu (te duur voor deze tijd) met alle gevolgen vandien en dus ook al een hoop achter (22.000) op de lening. Ze zijn gisteren moeten voorkomen op de rechtbank voor eventuele openbare verkoop maar ze hebben nog een half jaar uitstel gekregen.

Echter hebben ze vandaag beslist om beide rekeningen (zowel van mijn vriendin als van haar ex) te plunderen om daar een deel mee aan te zuiveren. Heb ondertussen al gelezen dat dit wettelijk is aangezien de bank dit opneemt in de kleine lettertjes van het contract. Maar in hoeverre kan de bank dit doen? Elke dag als ze willen? En hoe kan dit omzeild worden? Dat ze loonbeslag e.d. leggen (wat ze tot op heden nog niet hebben gedaan), daar kan ik nog inkomen. Maar gewoon iemand op blut zetten voor een maand gaat toch wel een beetje ver ... zonder waarschuwing of voorstel tot bemiddeling. Kan ze:

A) een rekening openen bij een andere bank en haar loon daar op laten storten (bank waar haar loon nu op komt is dezelfde als van het woonkrediet)?. Kan/mag de bank van de lening dit ook bij een andere bank ophalen?
B) haar loon voortaan op mijn rekening laten storten? We zijn niet getrouwd en wonen ook niet wettelijk samen. Ik ben de enige houder van die rekening en niemand anders heeft volmacht op mijn rekening. Heeft dit gevolgen voor mij als haar loon op ook op mijn rekening komt?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 19 jun 2015 21:14

Wanneer je een bankrelatie aangaat geldt er doorgaans een eenheid van rekening. dat betekent dat je schulden en tegoeden finaal één globaal totaal vormen na verrekening. Wanneer je je contractuele verplichtingen niet nakomt kan de bank inderdaad de tegoeden aanwenden om de achterstallen aan te zuiveren.
Bij een andere bank kan ze dat niet, hoewel ze ook hier bewarend en uitvoerend beslag kan laten leggen.
Aan jouw rekening kan me niet aan, maar toch opletten dat je jezelf niet kwetsbaar maakt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

DavyD
Topic Starter

#3 , 19 jun 2015 21:57

Het is inderdaad niet de bedoeling om mezelf kwetsbaar te maken hierdoor, daarom dat ik even check wat de beste mogelijkheid is. Als ik het goed begrijp kan de schuldeiser bank x onmiddellijk beslag leggen op tegoeden zolang het geld ook op een rekening van bank x staat (wat ze dus gedaan hebben in deze). Maar voor dit bij bank z te doen moeten ze via een (iets) langere procedure?

Kan dan misschien voldoende zijn dat als ze haar loon krijgt bij bank z (een nieuwe rekening bij dezelfde bank als mij) deze dan integraal door stort naar mijn rekening?

Reclame

basejumper

#4 , 20 jun 2015 09:42

Davy,

je moet toch opletten dat men je niet beticht aan het meewerken aan constructies waardoor ze zich onvermogend maakt. Schuldeisers kunnen dat aanvechten. En de beslagrechter kan oordelen dat die "handeling" (het overboeken naar een ander vermogen = dat van u) niet tegenstelbaar is. De schuldeisers kunnen dan met andere woorden handelen alsof deze gelden nog altijd deel uit maken van haar vermogen en met andere woorden dat geld van uw rekening terugvorderen. ook als het al opgebruikt is... Met dit soort dingen zal je de procedures ongetwijfeld verlengen. En het is nog de vraag of schuldeisers zo'n procedure gaan opstarten. Maar liefde betekent niet dat je jezelf in de shit moet helpen. Hou jullie financiën strikt gescheiden.

sloeberken

#5 , 20 jun 2015 09:54

Of de bank dit mag zal afhangen wat je getekend hebt in u leningscontract of domiciliering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

basejumper

#6 , 21 jun 2015 15:57

Sloeberken,

waarover praat je nu?

DavyD
Topic Starter

#7 , 22 jun 2015 15:00

Bedankt basejumper voor de heldere uitleg.

We zijn inmiddels naar mijn bank gegaan om daar een rekening te openen en extra informatie in te winnen. Vooraleer de schuldeiser (andere bank in kwestie) aan dat geld zou kunnen moet dat dan inderdaad via de officiële procedures via de werkgever (loonbeslag) gaan dus houdt ze dan toch nog altijd een minimumloon over. In tegenstelling tot nu zodat ze haar geld kunnen afhalen wanneer ze willen. Heb me ook laten vertellen dat dit wettelijk gezien niet mag (ze moeten je in principe altijd een minimumloon over laten) maar dat ze zich daar niks van aantrekken omdat er weinig tegen te beginnen valt.

Nu nog even afwachten of het mogelijk is om de rekening bij mijn bank te openen (zou afhangen in hoeverre het geseind staat bij de NBB) maar moest dat voorlopig lukken zijn we op dat vlak toch al gerust.

Nogmaals bedankt voor de uitleg.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2015 15:35

Nu nog even afwachten of het mogelijk is om de rekening bij mijn bank te openen (zou afhangen in hoeverre het geseind staat bij de NBB) maar moest dat voorlopig lukken zijn we op dat vlak toch al gerust.
Dit kan je zelf zien op de website van de NBB.

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... aadpleging

En ook als je al geseind staat bij de NBB dan heb je daar een AS voor gehad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper

#9 , 22 jun 2015 18:23

Wees gerust dat bij 3 maand wanbetaling er een seining gebeurd is. Normaliter springt dat onmiddellijk bij de opening van een rekening;

skabalie

#10 , 23 jun 2015 19:47

Uit ervaring dat ik op die lijst staat/stond, is een rekening open meestal mogelijk, maar betaalkaarten en vooral kredietkaarten worden meestal geweigerd.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”