Kunnen ze mij verplichten andere woonst te huren collectieve

steffike
Topic Starter

Kunnen ze mij verplichten andere woonst te huren collectieve

#1 , 26 mei 2015 21:04

Ik denk erover na om in schuldbemiddeling te gaan door grote schulden die ik onmogelijk afbetaald krijg en om me veilig te stellen tegen de deurwaarders
Nu is mijn vraag
Ik huur momenteel een huis van 700 euro maandelijks en ben alleenstaande met een kindje
Kunnen ze mij verplichten iets anders goedkoper te huren in de collectieve schuldbemiddeling of starten ze de schuldbemiddeling op zonder ik verplicht iets goedkoper moet huren? Iets goedkoper zal ook al om en bij de 650 euro liggen
Iemand hier een antwoord op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steffike
Topic Starter

#2 , 26 mei 2015 21:13

Iemand enig idee vanaf welk inkomen netto collectieve mogelijk is en hoeveel ze afhouden ?

JPV

#3 , 26 mei 2015 21:19

collectieve schuldenregeling is mogelijk voor om het even welk inkomen, het hangt af van je schulden en of ej die zelf nog vlot kan oplossen.

Reclame

JPV

#4 , 26 mei 2015 21:19

waar woon je?

steffike
Topic Starter

#5 , 26 mei 2015 21:27

Belgie
Maar kunnen ze eventueel dan mij ertoe verplichten iets goedkoper te huren in collectieve ?

JPV

#6 , 26 mei 2015 21:32

Dat je niet in China woonde, was wel duidelijk.

Als je beweert dat er niets goedkoper te vinden is dan 650 euro, dan zal men dat niet doen. Maar net daarom vroeg ik waar je woont (gemeente dus). Want de kans is héél groot dat er wel degelijk iets goedkopers te vinden is.

steffike
Topic Starter

#7 , 26 mei 2015 21:39

Waar ik woon hou ik liever wat voor mezelf
Men weet nooit dat er mensen meelezen die me kennen
Tuurlijk zijn er goedkopere dingen
Studio van 390
Appartementje 600
Maar studio met een kind is bijna onmogelijk
Dus zouden ze echt moeilijk doen over de 100 euro verschil ?

sloeberken

#8 , 26 mei 2015 22:11

Kunnen ze mij verplichten iets anders goedkoper te huren
Ze kunnen u dat misschien aanraden, maar u zeker niet verplichten verhuizen etc kost ook veel geld.
Voor collectie moet je een advocaat raadplegen, deze legt u alles perfect uit en als je in collectieve gaat is dit gratis prodeo.
Moest ik in u plaats zijn zou ik met toch inschrijven voor een sociale woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

steffike
Topic Starter

#9 , 26 mei 2015 22:20

Sociale woning heb ik blijkbaar geen recht op vermits ik eigendom had op mijn naam alleen
Blijkbaar loopt er een wachttijd Van 10 jaar

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mei 2015 22:25

gratis advocaat:
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;

CSR
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... g#item_185" onclick="window.open(this.href);return false;

polk

#11 , 26 mei 2015 23:52

Het kan inderdaad een voorwaarde zijn om te verhuizen naar een goedkopere woning/appartement, o.a. afhankelijk van de grootteorde van uw schulden. Wees maar zeker dat ze moeilijk doen over een verschil van 100€ per maand, over 7 jaar is dit 8.400€!

CSR is geen pretje hoor, hoe sneller je ervan af bent hoe beter. Als je een appartementje vindt voor pakweg 500€ per maand kan je jaarlijks al 2.400€ extra terugbetalen.

steffike
Topic Starter

#12 , 27 mei 2015 09:21

Probleem is dat ik eigenlijk zowiezo een appartement of woning nodig heb met een tuin vermits ik een hond heb
En dan blijf ik in die prijsklasse zitten
Kan ik ook alsnog beslissen de collectieve niet te laten doorgaan als ze mij verplichten iets anders te huren?

Meeboo

#13 , 27 mei 2015 09:26

een hond. eten en verzorging kosten ook geld. das al een post die kan geschrapt worden.
tel eens voor u zelf uit wat u zou kunnen besparen door goedkoper te gaan wonen?

steffike
Topic Starter

#14 , 27 mei 2015 09:42

Ik heb dat dier al jaren
Ze kunnen mij toch niet verplichten die weg te doen?

Xenophon

#15 , 27 mei 2015 09:44

Ik denk dat u uw prioriteiten eens onder de loupe dient te nemen....

Zoals opgemerkt is CSR geen lachertje; het is ook voorbehouden voor belangrijke schulden die niet op een normale manier afgelost kunnen worden én u dient gemotiveerd te zijn om het vol te houden. Uw bemiddelaar zal een overzicht maken van de schuldeisers, uw inkomsten en dan een afbetalingsplan opstellen. Dat wordt dan gevalideerd door de arbeidsrechtbank. In ruil krijgt u bescherming tegen uitvoerende maatregelen van uw schuldeisers en lopen de kosten niet verder op. Maar u dient zich zeer strikt aan de regeling te houden, vooral aan 1 regel: geen nieuwe schulden aangaan, onder geen enkele voorwaarde.

Het bedrag dat u zal overhouden (en waarmee u ook alle uitgaven, dus huur, voeding,elektriciteit, gsm....dient te voldoen) mag niet lager liggen dan het leefloon. Dat zal iets van een 1100 EUR/maand zijn (denk ik, ken het bedrag niet van buiten). Maar daarmee dient u dan ook toe te komen voor alles. Indien u dat kan mag u gerust blijven wonen waar u woont. Maar indien u uw hoge woonkost wenst te gebruiken als argument om een hoger restbedrag te ontvangen dan zal men vermoedelijk niet akkoord gaan. U mag dan misschien vinden dat uw hond een tuin nodig heeft, schuldeisers menen dat ze recht hebben op terugbetaling.

Het bovenstaande voor een 'zuivere' CSR dus zonder budgetbegeleiding.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”