Dag allemaal,
Zou ik wat meningen en advies kunnen krijgen over mijn situatie? Het zit zo:
Half maart hebben mijn echtgenoot en ik een huis gekocht, begin april hebben we de lening aangevraagd. Deze is toen goedgekeurd, máár op dat moment werkte ik met een vast contract en had ik een loon van €1.650. Enkele weken geleden kregen we het bericht dat onze notaris de papieren van de bank (KBC) ontvangen heeft.
Alles peachy, zij het niet dat ik ondertussen van werk ben veranderd. Mijn nieuwe werkgever heeft me aangenomen onder IBO. Ik zag daar niet meteen graten in, maar wat ze niet hebben verteld (en ik eerlijkheidshalve niet heb opgezocht), is dat IBO grotendeels als dop wordt uitbetaald. Er is een loon van €1.500 afgesproken: €1.073 dop en de rest aangevuld door de werkgever zelf (weet ik sinds gisteren). Dit geldt nu zes maanden, en ik moet dus eigenlijk stempelen. Flinke domper toen ik dat hoorde...
Bij het aanvragen van de lening heb ik aangegeven dat ik van werk zou veranderen en dat dit interim zou zijn (zo zag ik IBO), maar daar zag de bankier geen erg in. "We gaan de leningaanvraag simpelweg berekenen op je huidig loon." Over IBO heb ik het toen niet gehad, maar ik was me er dan ook niet van bewust dat dit dop zou zijn.
Nu vraag ik me dus af:
1. Is het IBO/dop-verhaal iets waar de bank over kan vallen? Dat mijn loon €150 minder is (€1.500 ipv €1.650), is geen ramp: daarmee zitten we nog steeds onder de vuistregel van '1/3 lening afbetalen'.
2. Kan de bank zich nog terugtrekken uit deze lening? Zoals gezegd: de lening is getekend, de papieren zijn bij de notaris.
Ik ben echt als de dood dat we geen lening krijgen en het voorschot op ons huis kwijt zijn...
Schrik om af te betalen heb ik niet meteen, zelfs al val ik zonder werk: we hebben een spaarcentje om op terug te vallen. Bovendien heb ik vier testen moeten ondergaan vooraleer ik aangenomen werd op mijn nieuw werk, en zei de baas uitdrukkelijk: "We zoeken iemand voor de lange termijn." Daarom ben ik er redelijk gerust op dat mijn IBO automatisch een onbepaald contract zal worden.
Alleen die banken hé...
Wat denken jullie?