Dagvaarding minderjarig kind onbetaalde facturen.

skabalie
Topic Starter

Dagvaarding minderjarig kind onbetaalde facturen.

#1 , 27 apr 2015 21:22

Besten,
sinds wanneer, kan een minderjarig kind, gedagvaard worden voor onbetaalde facturen?
Ik ken iemand, die op naam van het minderjarig kind, een dagvaarding heeft gekregen voor een onbetaalde factuur.
Op de dagvaarding, staat zelfs naar het schijnt, niet op vermeld, dat één van de ouders, voogd of wettelijke vertegenwoordiger aanwezig moet zijn.
Is dit de klucht van de dag, een kemel geschoten van die advocaat, of toch reële werkelijkheid?
Een minderjarig kind heeft toch geen inkomen, en valt toch onder de financiële verantwoordelijkheid van ouders of andere gewettigden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2015 10:16

Op die factuur staat toch gen leeftijd noch geboortedatum. Hoe kan die advocaat dan weten dat het om een minderjarige gaat.h

k.b.

#3 , 28 apr 2015 10:24

Op die factuur staat toch gen leeftijd noch geboortedatum. Hoe kan die advocaat dan weten dat het om een minderjarige gaat.h
De vraag moet natuurlijk wel gesteld worden over wat deze factuur dan wel gaat ...
Want de aanleiding van deze vordering is toch bvb een verkoop aan een minderjarige ...

k.b.

Reclame

reintje

#4 , 28 apr 2015 12:37

Ik moet zeggen dat de rekeningen van het ziekenhuis voor haar behandelingen ook op naam van mijn (minderjrarige) dochter komen. Ik weet nu wel niet wat er zou gebeuren als ik ze niet op tijd betaal (en ben ook niet van plan het te proberen) maar ik neem aan dat aanmaningen en dagvaardingen ook op haar naam zouden komen..

sloeberken

#5 , 28 apr 2015 19:00

Een minderjarige kan men niet dagvaarden, deze zaak zal geseponeerd worden, zijn de ouders of de wettelijke voogd die men moet dagvaarden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

skabalie
Topic Starter

#6 , 28 apr 2015 23:30

Ik weet het nu niet zo direct van een advocaat, maar een deurwaarder, kan toch gegevens opvragen via de kruispuntbank.
Als een advocaat dit kan, dan ziet hij/zij toch direct, dat het om een minderjarige gaat.
En het betreft een ziekenhuis factuur. maar ik heb dus wel al ziekenhuis facturen gezien, waar het rijksregister nummer op staat, en dan weet men al direct of de persoon al of niet meerderjarig is.
Ik ben dus ook benieuwd naar het verloop van dit verhaal, want de vader ging aanwezig zijn, en als haar naam wordt opgenoemd op die rechtszaal, zal ze alléén rechtstaan en naar de rechter toestappen. Ze is gelukkig niet bang, en zeker niet op haar mondje gevallen, dus benieuwd wat de rechter zal zeggen.
Wordt vervolgd.

k.b.

#7 , 29 apr 2015 11:53

Dat zal snel afgelopen zijn ...
De betreffende advocaat zal opnieuw moeten dagvaarden ... behoudens het feit dat de ouders mogelijks tussentijds de factuur betalen ...

k.b.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 apr 2015 13:09

Waarom hebben die ouders die factuur dan niet betaald?
Als ze die betalen is het probleem toch opgelost?
Denk dat er weeral een uitvlucht wordt gezocht om als ouder niet te moeten betalen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.

#9 , 29 apr 2015 14:16

Denk dat er weeral een uitvlucht wordt gezocht om als ouder niet te moeten betalen....
Ik denk niet dat het een lang uitstel zal zijn ...
Misschien vraagt de rechter dat ook wel even snel aan de begeleidende papa ...

k.b.

sloeberken

#10 , 29 apr 2015 14:26

k.b.
nee dat kan de rechter niet, vader is niet gedagvaard.
Begrijp die historie moeilijk, bij een dagvaarding moeten toch alle gegevens staan van de gedaagde zoals naam, adres, geboorte datum, beroep en een attest afgegeven door de gemeente van woonst.
Heb je weet van een onbetaalde factuur, ziekenhuis of ect.
Maar vroeg of laat zal je toch moeten betalen. Misschien kan je een minnelijke schikking treffen met de tegenpartij tot afbetaling, dit om grotere kosten te vermijden.

k.b.

#11 , 29 apr 2015 14:55

k.b.
nee dat kan de rechter niet, vader is niet gedagvaard.
Begrijp die historie moeilijk, bij een dagvaarding moeten toch alle gegevens staan van de gedaagde zoals naam, adres, geboorte datum, beroep en een attest afgegeven door de gemeente van woonst.
Heb je weet van een onbetaalde factuur, ziekenhuis of ect.
Maar vroeg of laat zal je toch moeten betalen. Misschien kan je een minnelijke schikking treffen met de tegenpartij tot afbetaling, dit om grotere kosten te vermijden.
Het is de rechter niet verboden hoor om tegen deze vader te spreken en hem de wijze raad te geven te betalen ...
Het heeft niets met de dagvaarding te maken ... doch de rechter zal wel eens rondzien met wie het kind gekomen is ...

k.b.

sloeberken

#12 , 30 apr 2015 13:42

Het is de rechter niet verboden hoor om tegen deze vader te spreken en hem de wijze raad te geven te betalen ...
Het heeft niets met de dagvaarding te maken ... doch de rechter zal wel eens rondzien met wie het kind gekomen is ...
Spreken kan maar geen raad geven, anders gaat de vrederechter zijn boekje te buiten.
Is aan de schuldeiser om de juiste persoon te dagvaarden. Hopelijk is het geen aankoop of internet, telefonie contract op naam van de minderjarige dochter.
Dan kan hij of zij strafrechtelijk vervolgd word.

chantika

#13 , 02 mei 2015 19:54

En het betreft een ziekenhuis factuur..

skabalie
Topic Starter

#14 , 02 mei 2015 20:43

Er is hier geen sprake van niet willen betalen, toch deze persoon niet. Maar dit ziekenhuis, durft wel mensen dagvaarden, die al hebben betaald. Hij heeft een duidelijke bankafschrift, dat de factuur betaald is. Nummers van bankafschrift en vermelde facturen op dagvaarding kloppen.
Hopelijk krijgt het ziekenhuis en eventueel de advocaat eens goed de les gespeld krijgt van de vrederechter. Want hij is absoluut niet de eerste, die naar de vrederechter moet, en simpelweg kan tonen, dat de factuur betaald is.
De boekhouding van dit ziekenhuis is een complete ramp. Dat dit zo kan, is onbegrijpelijk.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 mei 2015 09:04

Hangt er natuurlijk ook nog vanaf hoeveel tijd voordien u de factuur betaalde. Als er vandaag een dagvaarding komt, en de factuur is pas vorige week betaald, is dat volkomen normaal. Reken op een doorlooptijd van ongeveer 3 à 4 weken tussen opdracht tot betaling, en ontvangen van dagvaarding. De administratie heeft ok haar tijd nodig.
(bank; boekhouding zieken huis; beslissing nemen; contactarme deurwaarder; aanvragen dagvaarding, en uiteindelijke verzending van dagvaarding) Dat gebeurd allemaal niet op 2 a 3 dagen)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”