CSR max 7 jaar?

evgoeth
Topic Starter

CSR max 7 jaar?

#1 , 13 apr 2015 10:26

Hallo,

Ik lees hier net in een ander topic dat een CSR maximum 7 jaar duurt en dat de rest van de openstaande schulden dan wordt kwijtgescholden?

Mijn zus zit al enkele jaren in CSR, nadat haar (ex-)echtgenoot al hun spaargeld en hun loon slecht had beheerd.
Mijn zus is helaas geen rekenwonder en had ter goeder trouw alles aan hem overgelaten, maar het ontdekken van de diepe schuldenput waar ze in zaten betekende ook ineens het einde van hun relatie.

Na een tijd gezamenlijk in CSR te hebben gezeten en te zijn gescheiden van tafel en bed zijn ze nu effectief gescheiden. Beiden bleven wel betalen aan de SB. Enige tijd geleden heeft haar ex de helft van het nog openstaande bedrag betaald en is hij door de rechtbank geschrapt als schuldenaar. Mijn zus draait nu nog alleen op voor een paar tienduizend euro.

In haar situatie, verkoopster in een bloemenzaak (geen diploma), als hoofd van het gezin met 1 dochter, krijgt ze leefgeld en blijft er maandelijks een paar honderd euro over om schulden van af te betalen.
Ik had eens berekend dat het zo nog makkelijk een jaar of 10 kan duren eer ze schuldenvrij is.

Dus klopt het van die 7 jaar? Dan zal ik er alvast eentje zeer blij maken denk ik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2015 11:38

Dus klopt het van die 7 jaar? Dan zal ik er alvast eentje zeer blij maken denk ik.
Er zijn twee soorten CSR

1/ minnelijk aanzuiveringsplan kan 8 a 10 jaar duren

2/gerechtelijke aanzuiveringsregeling dit kan max 5 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 13 apr 2015 11:44

Er zijn twee soorten CSR

1/ minnelijk aanzuiveringsplan kan 8 a 10 jaar duren

2/gerechtelijke aanzuiveringsregeling dit kan max 5 jaar.
Klopt niet.

Er zijn vier soorten: Budgetbegeleiding, Budgetbeheer, Schuldbemiddeling en Collectieve schuldenregeling

De eerste drie duren tot alle schuld betaald is, of u er een eind aan maakt.
Deze worden beheerd door OCMW of dergelijke, ook advocaten en deurwaarders kunnen dit. Nadeel ze kunnen de schuldeisers niet dwingen.
Collectie schuldbemiddeling is max 7 jaar vanaf 26 maart 2012, vroeger was het 10 jaar. Zijn er nadien nog schulden dan worden deze kwijtgescholden.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Col ... -81307.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2015 11:59

.
Klopt niet.

Er zijn vier soorten: Budgetbegeleiding, Budgetbeheer, Schuldbemiddeling en Collectieve schuldenregeling

De eerste drie duren tot alle schuld betaald is, of u er een eind aan maakt.
Deze worden beheerd door OCMW of dergelijke, ook advocaten en deurwaarders kunnen dit. Nadeel ze kunnen de schuldeisers niet dwingen.
Collectie schuldbemiddeling is max 7 jaar, vroeger was het 10 jaar.

[/quote]
De T.S heeft het over CSR

En daar heb je er twee in.
1/ als de schuld eisers overeenkomen met het afbetalingsplan dat de schuld bemiddelaar voor legt aan de arbeidsrechtbank.

2/ als de schuld eisers niet akkoord komen dan beslist de rechter en dit noemen ze gerechtelijke aanzuiveringsregeling en dan is het MAX. 5 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#5 , 13 apr 2015 12:30

Wat is crs: Dit word veelal gebruikt maar is iets totaal anders.
De grootste verandering houdt in dat de schuldbemiddelaars rechtstreekse toegang zullen hebben tot de berichten van collectieve schuldenregeling (CSR) waarvan zij de schuldbemiddelaar zijn en dat zij alle wijzigingen op hun CSR berichten zelf zullen moeten toevoegen. De arbeidsrechtbanken blijven wel verantwoordelijk voor de creatie van het CSR bericht.
Gerechtelijke aanzuiveringsregeling is het gevolg dat de schuldeisers niet akkoord gaan met het voorstel van de schuldbemiddelaar, dan moet de rechter een beslissing nemen.
Hierin kan de schuldenaar zelf niet voor kiezen.

Collectieve schuldregeling, dit word toegekend door de arbeidsrechtbank, en vanaf 26 maart 2012 max 7 jaar daarvoor was het max 10 jaar.

evgoeth
Topic Starter

#6 , 13 apr 2015 15:13

Het is collectieve schuldenregeling verkregen voor de arbeidsrechtbank.

Dateert van voor 2012 (denk ik), zou ik eigenlijk moeten nagaan, dus ik denk dan maximum 10 jaar.

Maar er is een herziening geweest, haar ex man is geschrapt door de arbeidsrechtbank en nu draait mijn zus alleen op voor de helft.
Geldt dit als een nieuwe termijn?

sloeberken

#7 , 13 apr 2015 16:45

Dit moet je navragen aan de griffier van de arbeidsrechtbank waar de herziening plaatsvond. Normaal moet ze daar toch het vonnis van herziening gekregen hebben.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”