Vrije keuze schuldsaldoverzekering?

krn
Topic Starter
Berichten: 7

Vrije keuze schuldsaldoverzekering?

#1 , 23 mar 2015 17:34

Kan er iemand mij vertellen of de bank, waar je een lening aangaat, je kan verplichten ook je schuldsaldoverzekering bij hen te nemen?
Ik heb een schuldsaldoverzekering lopen n.a.v. de aankoop van en appartement.
Dit appartement is net verkocht omdat ik mee zal instappen in de lening van mijn man.
De bank waar mijn man leent, zegt nu dat ik ben hij een schuldsaldoverzekering moet nemen.
Is dit wettelijk? Of mag ik bij mijn huidige verzekeraar blijven?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1481

#2 , 23 mar 2015 19:43

Neen, dat kunnen ze niet verplichten. De rentevoet aanpassen al naargelang je bij hen een SSV neemt of niet mag wel.

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#3 , 23 mar 2015 22:58

Wp002 heeft ongelijk

Voor financiële diensten blijft koppelverkoop verboden, behalve in de uitzonderingsgevallen die nu ook al toegelaten zijn.

Zo mag een schuldsaldoverzekering of een brandverzekering samen met een hypothecair krediet verkocht worden, maar de klant moet de vrijheid behouden om de verzekering elders te nemen. Hij mag dus niet verplicht worden om bij de lening ook een verzekering te nemen.

De bank mag u dus niet verplichten een schuldsaldoverzekering of een brandverzekering bij een bepaalde maatschappij te nemen. De bank mag u wel een extra korting geven in dat geval. korting die u dus verliest als u niet langer aan de voorwaarden voldoet. Omgekeerd hoeft ze u die korting dus niet te geven indien u elders een SSV neemt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

WP002
Berichten: 1481

#4 , 24 mar 2015 10:10

Basejumper: hoe is dat verschillend van wat ik zeg?

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#5 , 24 mar 2015 20:04

WP002

Sorry. je hebt gelijk. te snel (fout) gelezen :-)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”