Rekening collectieve schuldenregeling, op naam schuldenaar?

jelledwv
Topic Starter
Berichten: 1

Rekening collectieve schuldenregeling, op naam schuldenaar?

#1 , 23 mar 2015 16:26

In de wetswijziging collectieve schuldenregeling dd. 2012 staat;

" op een door de schuldbemiddelaar daartoe geopende rekening moet worden gestort, waarop alle betalingen aan verzoeker worden gestort. De schuldbemiddelaar stelt de verzoeker in staat doorlopend te worden geïnformeerd over de rekening, de verrichtingen erop en het saldo ervan ";

Nu merk ik dat de rekening die mijn schuldbemiddelaar gebruikt op zijn eigen naam staat. In de wetswijziging staat niet expliciet dat de rekening op de naam van de schuldenaar moet staan. (wetende dat de meeste advocaten die CSR doen tientallen dossiers behandelen lijkt het me praktisch haast onmogelijk om voor elk dossier een andere rekening te openen?).

In het verleden heeft dit er reeds meermaals voor gezorgd dat ik aanmaningen kreeg dit terwijl alles betaald was, maar er verwarring was doordat de overschrijving gebeurde op naam van mijn schuldbemiddelaar.

Kan iemand hier enige verduidelijking in brengen, alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 23 mar 2015 17:25

Geachte

In tegenstelling tot wat u schrijft wordt er wel degelijk een aparte rubriekrekening geopend per dossier CSR.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 mar 2015 17:28

Jij kunt geen aanmaningen krijgen, SB maakt een afbetalingsplan op en stuurt dit naar alle schuldeisers binnen de 6 maand, als iedereen akkoord gaat word dit bekrachtigd door de arbeidsrechtbank. elke schuldeiser word 1 maal per jaar betaald. De rekening moet op u naam staan en word beheerd door de SB, voor elk dossier moet er een andere rekening zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

delph1
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2017 20:52

Goededag, ik zit met het probleem dat de bank mij weigert rekeningafschriften te verstrekken van de rubriekrekening die nochtans op mijn naam geopend werd door de schuldbemiddelaarster. Blijkbaar zou deze niet op mijn naam staan. Ik begrijp hier niks van want op de afschriften die ik van de schuldbemiddelaarster mocht ontvangen staat nochtans dat ik de account holder ben. En van mijn uitkeringsinstantie weet ik dat ze niet storten op een rekening waar ik geen medetitularis van ben, wettelijk mogen ze dat niet staat expliciet op hun website vermeld. Dus ergens is er een klink in de kabel...

Ook ben ik dit gaan nachecken op de griffie en daar vernam ik net hetzelfde namelijk dat die rubriekrekening wel degelijk op mijn naam geopend werd. Dit betreft een einde CSR en ik vraag me af hoe ik dit het beste oplos omdat ik nog gelden te goed heb (resterend saldo -nog- niet volledig aan me overgemaakt) en zeker zou willen zijn dat ik me niet heb vergist in m'n berekening. Ik kan dit natuurlijk rechtstreeks aan de schuldbemiddelaarster vragen maar ik wou bij deze trachten te weten of de bank in haar recht is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 aug 2017 21:48

Dat zijn rekeningen op u naam, maar aan de hand van het vonnis van toelating tot csr geopend door u schuldbemiddelaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

delph1
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2017 22:06

Wilt dat zeggen dat ik voor de afschriften dus aangewezen ben op de goodwill van de schuldbemiddelaarster? Het is namelijk zo dat ik alvorens bij haar te polsen de stand van de rubriekrekening via de bank wou nagaan.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 03 aug 2017 22:24

Dit al eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp
Schuldbemiddelaar wordt aangesteld door de arbeidsrechtbank en dient u minstens jaarlijks met een verslag op de hoogte te houden.

PS uw eigen vraag best stellen in de rubriek 'Stel een vraag' en geen onderwerp kapen van twee jaar geleden.

delph1
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2017 22:41

Ja ik weet dat van dat jaarlijks verslag, maar daar gaat het eigenlijk niet om vermits de CSR reeds een 2 maanden voorbij is (eindvonnis). Er werden evenwel nog tot voor kort verrichtingen uitgevoerd op de rubriekrekening wegens oa een doorboeking van mijn inkomen dat er verkeerdelijk nog op terecht gekomen was. Bij de griffie hebben ze de afschriften van die voorbije maanden echter niet in het dossier.

Er werd mij tijdens die 2 maanden eveneens een restsaldo overgemaakt maar volgens mijn berekening klopt dit bedrag niet. Ik heb maw nog geld tegoed.

(Ik heb zonet in 'Stel een vraag' gepost.)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”