Incasso rekening door verkeerd adres

wimpos
Topic Starter
Berichten: 4

Incasso rekening door verkeerd adres

#1 , 29 jan 2015 16:22

Beste

Vandaag kreeg ik een rekening van een incasso bureau: 8€ hoodfsom + incassokosten ( 20 + 50 + 1.22) = 79,90€ :?

De schuldeiser is een medisch labo, dat in opdracht van een arts een opdracht een medische analyse heeft gedaan. De arts in kwestie heeft hierop het verkeerde adres geschreven.
De arts had echter wel degelijk mijn juiste adres!

Ik heb telefonisch contact opgenomen met alle partijen:

Het incasso bureau wil nog 20€ korting geven en zegt niet meer te kunnen doen. Het is 'mijn' schuld omdat ik mijn niet afgevraagd heb, waarom ik geen factuur kreeg :shock:
Het labo zegt verschillende aanmaningen te hebben verstuurd (niet aangetekend), en omdat de brieven niet terugkwamen hebben ze dit doorgestuurd naar het incasso buro.
Van de arts verwacht ik nog feedback terug.

Ik vind dit een heel vervelende situatie en heb nu al het gevoel dat elke vorm van protest boter aan de galg zal zijn. Iemand die hier nog een ontkomen aan ziet?
Kan een advocaat hier een uitweg bieden... zonder dat dit mij extra gaat kosten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en feedback.

Groeten
Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chaccamacca

#2 , 29 jan 2015 16:25

Incassobureau= 0% wettig.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 jan 2015 16:33

Niet noodzakelijk, chaccamacca. In deze situatie lijkt het wel héél onwaarschijnlijk dat de patient op voorhand een clausule heeft getekend waarbij de incasso het recht krijgt om het bedrag in naam van het labo op te eisen.

U betaalt wél de 8 euro, mits u een detail kreeg van het bedrag die u diende te betalen. Maar dan wel rechtsstreeks aan het medisch labo.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2015 16:44

Vraag kopie van de rekening en betaal dan de 8 euro als die door u verschuldigd is.

Men kan u geen kosten aanrekenen als men de rekening niet naar het juiste adres gestuurd heeft.

Daarbij komt dat aan een particulier maar kosten wegens wanbetaling kunnen aangerekend worden als dit overeengekomen werd (bestelbon, overeenkomst).

wimpos
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 29 jan 2015 16:55

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:

- Contact opnemen met het medisch labo en hen vragen mij een detail factuur op te sturen, én deze vervolgens betalen

Wat moet ik dan het incasso bureau laten weten? Dat ik alles rechstreeks ga vereffenen met het labo?

Groeten

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 29 jan 2015 18:02

U laat aan het incasso weten dat u geen contract met hen heeft, en dus ook niet aan hen zal betalen, en dat u vanaf heden ook geen contact meer met hen wil over deze zaak, want dat u anders telkens klacht zal indienen wegens stalking.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 29 jan 2015 19:33

achtergrondinfo.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 31 jan 2015 10:54

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Vandaag kreeg ik een rekening van een incasso bureau: 8€ hoodfsom + incassokosten ( 20 + 50 + 1.22) = 79,90€

Onderzoek of die incassokosten behoren tot de bedragen in de onderliggende overeenkomst. Zo niet,betaal die kosten niet,doch wel de hoofdsom aan uw schuldeiser. Een verkeerd geadresseerde ingebrekestelling is u niet tegenwerpelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”