Betreffende collectieve schuldenregeling.
Sinds de wetswijziging 2012 is de bemiddelaar verplicht de schuldenaar op ieder ogenblik op de hoogte te houden van de bevewegingen op de rekening en een aparte rekening op naam van de schuldenaar te openen bij opstart dossier.
Dit om evidente problemen te voorkomen; schuldenaar kan anders nooit checken of loon/uitkering correct wordt gestort, dokterskost betaald door bemiddelaar visite doorgestuurd wordt na betaling door bemiddelaar en zo teruggestort wordt, enz ...
Met andere woorden indien de schuldenaar op niks geen enkel zicht heeft zijn problemen bijna onvermijdelijk, daar de bemiddelaar zoiets praktisch natuurlijk niet allemaal kan controleren.
Ik heb dit reeds gevraagd aan mijn bemiddelaar, maar hij zegt dat dat niet gaat daar hij met een rubriekrekening werkt, en jaarlijks een overzicht laat geworden. Via e-mail gevraagd om mij binnen de 10 werkdagen maandelijks een overzicht van de bewegingen te sturen. Da's enkele maanden terug, nooit antwoord ontvangen.
De bemiddelaar wil of kan hier dus de wet niet toepassen.
Vandaag aangetekend schrijven ontvangen van verhuurder dat er voor oktober en november nog geen huur werd betaald. Bemiddelaar hiervan onmiddellijk via e-mail, aangetekend en regulier schrijven op de hoogte gebracht. Er waren de afgelopen maanden voldoende inkomsten om de kosten te betalen.
Zou ik de bemiddelaar in gebreke stellen dat hij mij niet op de hoogte houdt van de bewegingen op de rekening? Zoiets zal natuurlijk de situatie verzuren en als schuldenaar sta je in ene zwakke positie ...
Tips? Bedankt!