Niet nakomen afspraken pers. lening wat zijn de optie's ?

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

Niet nakomen afspraken pers. lening wat zijn de optie's ?

#1 , 03 nov 2014 20:33

Ik heb iemand 3000 euro geleend en hiervoor de nodige papier opgesteld waarin beschreven staat de data van afbetaling , het ontleende bedrag, de intresten , enz . Iedere pagina is onderaan getekend door de ontlener met een paraaf , op het einde van het contract een volledig handtekening met de tekst gelezen en goedgekeurd . Verder heb ik alle afspraken op mail staan evenals kopie van loonfiche's , kopie paspoort, bewijs van goed gedrag en zegen . Nu blijkt dat de persoon zijn afspraken niet nakomt en dus niet afbetaald . Vorige week werd beloofd om dan toch over te gaan tot betaling tot op heden niets ontvangen . Aangetekend schrijven gestuurd maar blijkt dat persoon x ondertussen verhuisd is en zijn ontslag heeft gekregen om dringende redenen .
Welke stappen kan ik nu ondernemen ? Advocaat inschakelen , of een incassobureau, of via de rechtbank ? Iemand die ook zo n situatie heeft meegemaakt en een advies heeft voor mij ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 03 nov 2014 21:39

Via advocaat of incasso is verloren geld en tijd. Direct naar de rechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 03 nov 2014 21:43

Via advocaat of incasso is verloren geld en tijd. Direct naar de rechtbank.
En hoe gaat dat dan in zijn werk want ik ben daar een leek in ... Ik veronderstel dat ik niet zomaar een rechtbank kan binnen stappen ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 03 nov 2014 23:20

Is er ooit iets betaald?
Vrederechter is bevoegd tot € 2500 boven dat bedrag zal u naar eerste aanleg moeten.

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 04 nov 2014 08:41

Is er ooit iets betaald?
Vrederechter is bevoegd tot € 2500 boven dat bedrag zal u naar eerste aanleg moeten.
Nee niets betaald ... is een uitgeleend bedrag van 3000 euro ... hoe of waar moet ik me daar voor wenden om naar eerste aanleg te gaan ?
Alvast bedankt voor uw antwoord !!!

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2014 09:32

Als het eerste aanleg is zou ik toch een advocaat nemen.

Naar de rechtbank gaan is één zaak, maar je centen krijgen daar hij nu werkloos is, dat is een andere zaak, het is niet omdat de rechtbank u gelijk geeft dat je al de centen heeft, een kei kan men niet pellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 04 nov 2014 21:30

Als het eerste aanleg is zou ik toch een advocaat nemen.

Naar de rechtbank gaan is één zaak, maar je centen krijgen daar hij nu werkloos is, dat is een andere zaak, het is niet omdat de rechtbank u gelijk geeft dat je al de centen heeft, een kei kan men niet pellen !
Tja idd een kei kan je niet vlaaien zeggen ze bij ons... ik heb ondertussen contact gehad met een deurwaarder en heb er donderdag een afspraak mee . Waarom zou je een advocaat nemen als het bij eerste aanleg is ?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 05 nov 2014 09:21

Opletten dat de deurwaarder en alle kosten niet meer gaan kosten dan wat je ooit kan krijgen?
Hier kost een deurwaarder al 380 euro om de zaak in te leiden, maar dan heb je nog geen advocaat. Je mag natuurlijk zelf gaan.
Maar, zoals je zelf al aangaf, ben je niet vertrouwd met justitie.

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 05 nov 2014 12:33

Opletten dat de deurwaarder en alle kosten niet meer gaan kosten dan wat je ooit kan krijgen?
Hier kost een deurwaarder al 380 euro om de zaak in te leiden, maar dan heb je nog geen advocaat. Je mag natuurlijk zelf gaan.
Maar, zoals je zelf al aangaf, ben je niet vertrouwd met justitie.
De deurwaarder zou idd 350 euro kosten om de zaak in te leiden ... is dit dan een nadeel dat je niet vertrouwd ben met justitie .... ik denk dat deze zaak" zo klaar is als een klontje ". Ik heb alles op mail staan , copie pas, loonfiche's , enz . Verder ook nog eens een document waarop alles duidelijk beschreven staat . Het gaat dus in het totaal om 3000 euro dus vermoed ik dat het wel die 350 euro waard is of zie ik nog iets over het hoofd een addertje onder het gras of ben ik iets te rooskleurig ingesteld ....

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 nov 2014 12:51

Het gaat dus in het totaal om 3000 euro dus vermoed ik dat het wel die 350 euro waard is of zie ik nog iets over het hoofd een addertje onder het gras of ben ik iets te rooskleurig ingesteld ....

Het is niet die 350€ alleen, je moet het dan nog het vonnis laten betekenen, dan proberen beslag op iets te legen, terug kosten dit gaat meer dan 2000€ kosten allemaal te samen en dan hopen dat hij ooit betaald en ook je kosten betaald.

Het goedkoopst is met deze gaan praten en proberen alzo je geld terug te krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zee-eend
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 05 nov 2014 17:49

Het gaat dus in het totaal om 3000 euro dus vermoed ik dat het wel die 350 euro waard is of zie ik nog iets over het hoofd een addertje onder het gras of ben ik iets te rooskleurig ingesteld ....

Het is niet die 350€ alleen, je moet het dan nog het vonnis laten betekenen, dan proberen beslag op iets te legen, terug kosten dit gaat meer dan 2000€ kosten allemaal te samen en dan hopen dat hij ooit betaald en ook je kosten betaald.

Het goedkoopst is met deze gaan praten en proberen alzo je geld terug te krijgen.
Laat dat nu net het probleem zijn , hij is van gsm veranderd , is van adres veranderd , reageerd niet meer op mails enz . Via zijn vorige werknemer ben ik te weten gekomen dat hij ondertussen aan de slag is via interim kantoor ....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”