schulden na stopzetting zelfstandige activiteit

kvpeul
Topic Starter

schulden na stopzetting zelfstandige activiteit

#1 , 25 aug 2014 15:12

Ik ben 4 jaar aan de slag geweest als zelfstandige, door omstandigheden was mijn schuldenberg zo groot geworden dat ik niet verder kon. Ik wou mij failliet laten verklaren maar er werd me aangeraden mijn activiteit gewoon stop te zetten, eind 2011 heb ik dit dan ook gedaan. Achteraf bekeken was dit geen goede beslissing maar kan dit niet meer ongedaan maken. Ik werkte in eigen naam en bleef met een enorme hoop schulden zitten. Na 6 maanden ben ik dan in schuldbemiddeling gegaan. Hier ben ik sindsdien in, mijn schuld is echter enorm hoog boven de 400.000 euro, hier zit ook een deel in waarvoor iemand borg stond voor een toen gedane lening, dit word nu bij hen verhaald, er is nog niets betaald aan mijn schuldeisers omdat ik niet genoeg verdien in vergelijking met mijn schuld. Dus al mijn inkomsten staan op een rubriekrekening. Er word mij aangemaand ander werk te zoeken met een hoger inkomen, maar dat is helemaal niet zo evident dat ook daadwerkelijk te vinden. De lange aansleep van deze situatie heeft ook grote mentale invloed. Op dit moment zie ik mijn 'toekomst' zeer somber in. Weet iemand of er procedures zijn voor uitzonderlijke gevallen of heeft iemand enige raad over wat kan.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2014 15:33

U grootste fout was om met 400.000€ schulden, je niet failliet heeft laten verklaren, dan was dit allang van de baan en had je al lang een normaal leven gehad, zelfs als je een éénmanszaak had was je verschoonbaar verklaart geweest.

Faillissement wet

Art. 2. De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement.
Degene die geen handel meer drijft kan failliet worden verklaard indien hij heeft opgehouden te betalen toen hij nog koopman was.

misschien kan dit je helpen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#3 , 27 aug 2014 11:39

“Art.1675/12… § 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden…”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘eind 2011 heb ik dit dan ook gedaan...Na 6 maanden ben ik dan in schuldbemiddeling gegaan’.Ik ga ervan uit dat het een gerechtelijke aanzuiveringsregeling betreft die reeds sedert midden 2012 loopt.

“Art.1675/13.§1.Indien...kan de rechter,op vraag van de schuldenaar,besluiten tot elke andere gedeeltelijke kwijtschelding van schulden...Onverminderd...kan de kwijtschelding van schulden  maar verkregen worden...vóór het einde van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling...”(Ger.W.).
Vraag te gepasten tijde die gedeeltelijke kwijtschelding aan de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”