Ik en mijn vriendin gaan trouwen.
Voor wij elkaar leerden kennen was zij al eens getrouwd met de vader van haar kinderen, maar ze zijn inmiddels reeds 20 jaar gescheiden.
Nu vernam ik dat zij op vandaag maandelijks €25 dient af te betalen aan een gerechtsdeurwaarder voor medisch kosten (blokjes) die door haar ex-man zijn gemaakt (maar nooit betaald) ten behoeve van de kinderen.
Ze doet dit al enkele jaren (en in het begin betaalde ze zelfs €50 per maand.), dus ik schat in dat ze inmiddels reeds enkele duizenden euro's heeft betaald (en volgens die gerechtsdeurwaarder blijft er nog €1000 te betalen.).
Nu vraag ik me af:
-Hij heeft die kosten gemaakt ruim 12 jaar na hun scheiding, dan kan zij toch niet geacht worden die te betalen?
-Zouden blokjes nu echt zoveel kosten dat ze na 5-7 jaar nog steeds niet zijn afbetaald?
-Het heeft er alle schijn van dat die man nooit een cent heeft betaald voor die blokjes & zij tot dusver alles al betaald heeft. Kan ze niet op een of andere manier ervoor zorgen dat hij ook zijn deel moet betalen?
-Hoe zit dat precies als wij trouwen? Kan deze situatie gevolgen hebben voor onze financiën? Bijv. dat ik, als kostwinner, geacht zal worden die dingen af te betalen?