Beste,
In mijn privésituatie word ik geconfronteerd met een situatie waarbij ik geld tegoed heb van een natuurlijk persoon.
De tegenpartij is reeds veroordeeld en betekening werd uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder.
Dit werd mij aangeraden aangezien een dergelijk vonnis, indien betekend, 30 jaar geldig zou zijn.
Vanuit dat oogpunt leek het mij niet zinloos nu kosten te maken, omdat recuperatie haalbaar leek als gevolg van die geldigheidstermijn.
Het gaat om een totaal bedrag van net boven de € 1.000,00.
De tegenpartij heeft vast werk en dus een vast inkomen. Daarnaast had hij ook nog een vennootschap.
Hij is eigenaar van een appartement, maar zou momenteel toch een ander appartement huren.
Een maand na het bevel gaat de vennootschap van de tegenpartij failliet (op bekentenis), waardoor hij ook persoonlijk failliet werd verklaard op dat moment.
Uit de eerste inlichtingen bij de curator blijkt dat de persoonlijke schuld die tegenpartij tegenover mij had, gewoon wordt opgenomen in het faillissement samen met de schulden van de vennootschap.
De curator stelde dat verschoonbaarheid daarbij de regel is, en dat in dat geval de kans erg groot was dat ik mijn vordering nooit zou recupereren.
Deze ongelukkige timing zou nu maken dat ik naast het schadebedrag ook opdraai voor alle deurwaarderskosten, welke uiteraard al netjes door mij betaald zijn.
Is dit correct?
Gaat de geldigheid van mijn privévordering volledig verloren indien de tegenpartij als gevolg van faillissement vennootschap verschoonbaar wordt verklaard?
Graag jullie advies over deze zaak AUB.
Alvast bedankt!