Geld tegoed van persoonlijk failliet verklaard persoon

Ben80
Topic Starter

Geld tegoed van persoonlijk failliet verklaard persoon

#1 , 24 jul 2014 11:22

Beste,

In mijn privésituatie word ik geconfronteerd met een situatie waarbij ik geld tegoed heb van een natuurlijk persoon.
De tegenpartij is reeds veroordeeld en betekening werd uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder.
Dit werd mij aangeraden aangezien een dergelijk vonnis, indien betekend, 30 jaar geldig zou zijn.
Vanuit dat oogpunt leek het mij niet zinloos nu kosten te maken, omdat recuperatie haalbaar leek als gevolg van die geldigheidstermijn.
Het gaat om een totaal bedrag van net boven de € 1.000,00.

De tegenpartij heeft vast werk en dus een vast inkomen. Daarnaast had hij ook nog een vennootschap.
Hij is eigenaar van een appartement, maar zou momenteel toch een ander appartement huren.
Een maand na het bevel gaat de vennootschap van de tegenpartij failliet (op bekentenis), waardoor hij ook persoonlijk failliet werd verklaard op dat moment.
Uit de eerste inlichtingen bij de curator blijkt dat de persoonlijke schuld die tegenpartij tegenover mij had, gewoon wordt opgenomen in het faillissement samen met de schulden van de vennootschap.
De curator stelde dat verschoonbaarheid daarbij de regel is, en dat in dat geval de kans erg groot was dat ik mijn vordering nooit zou recupereren.
Deze ongelukkige timing zou nu maken dat ik naast het schadebedrag ook opdraai voor alle deurwaarderskosten, welke uiteraard al netjes door mij betaald zijn.
Is dit correct?
Gaat de geldigheid van mijn privévordering volledig verloren indien de tegenpartij als gevolg van faillissement vennootschap verschoonbaar wordt verklaard?

Graag jullie advies over deze zaak AUB.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jul 2014 10:55

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;).

De vennootschap en de natuurlijke persoon zijn onderscheiden schuldenaars. Onderzoek in het Belgisch Staatsblad of ook de natuurlijke persoon als handelaar failliet werd verklaard. Onderzoek tevens in uw vonnis of uw schuldvordering de natuurlijke persoon als zodanig of de handelaar betrof.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2014 11:14

Is dit correct?
Gaat de geldigheid van mijn privévordering volledig verloren indien de tegenpartij als gevolg van faillissement vennootschap verschoonbaar wordt verklaard?
Dit is 100% correct, anders moest er geen regel van verschoonbaar verklaring bestaan.

Met verschoonbaar verklaring wil zeggen dat alle schulden van voor het faillissementsvonnis er een spons word over geveegd, met uitzondering van alimentatie geld en schade vergoedingen aan personen.bv door auto ongeval.

De verschoonde gefailleerde kan niet meer worden vervolgd door zijn schuldeisers ook niet door diegenen onder hen die geen aangifte van schuldvordering deden. alle schulden van de gefailleerde vervallen.

Die man is na de verschoonbaarheid schulden vrij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ben80
Topic Starter

#4 , 26 jul 2014 16:38

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;).

De vennootschap en de natuurlijke persoon zijn onderscheiden schuldenaars. Onderzoek in het Belgisch Staatsblad of ook de natuurlijke persoon als handelaar failliet werd verklaard. Onderzoek tevens in uw vonnis of uw schuldvordering de natuurlijke persoon als zodanig of de handelaar betrof.
@j.demoor: bedankt voor uw reactie.
Even dit ter verduidelijking:
De natuurlijke persoon is als handelaar failliet verklaard aangezien de vennootschap in kwestie een GCV was.
Het vonnis dat werd uitgesproken betreft zuiver de natuurlijke persoon, op het moment dat de schuld ten opzichte van mij ontstond bestond de inmiddels failliete GCV nog niet.

Mij werd verteld dat in geval van betekening van het vonnis de verjaring pas na 30 jaar zou gebeuren, louter als gevolg van die betekening.
Dit aangezien het een kwestie is tussen 2 privépersonen.
Hierdoor zou mijn vordering normaal onder gewone schuldenregeling vallen, aangezien tegenpartij een vast inkomen heeft.
Nu zou dat als gevolg van het faillissement geen optie meer zijn.
Hierdoor lijk ik slachtoffer te zijn van ongelukkige timing, welk uiteraard het waarschijnlijke verlies van het totaalbedrag moeilijk te verteren maakt.

denlowie

#5 , 26 jul 2014 16:56

Art. 82. <W 2002-09-04/38, art. 29, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.) <W 2005-07-20/32, art. 9, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>

(De echtgenoot van de gefailleerde die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van zijn echtgenoot, of de voormalige echtgenoot die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld die zijn voormalige echtenoot tijdens de duur van het huwelijk was aangegaan, wordt ingevolge de verschoonbaarheid van die verplichting bevrijd.) <W 2008-07-18/53, art. 2, 014; Inwerkingtreding : 28-08-2008>

scorpioen

#6 , 26 jul 2014 18:39

Faillissementswet

Art. 82

Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.
[...]
De verschoonbaarheid heeft noch gevolgen voor de onderhoudschulden, noch voor de schulden voortvloeiend uit de verplichting tot herstel van de schade verbonden aan het overlijden of aan de aantasting van de lichamelijke integriteit van een persoon waaraan de gefailleerde schuld heeft.

Of de schulden aangegaan werden voor de handel, dan wel louter privé-schulden zijn heeft geen belang.

denlowie

#7 , 26 jul 2014 20:19

Of de schulden aangegaan werden voor de handel, dan wel louter privé-schulden zijn heeft geen belang.
Dit is wat hier van toepassing is !!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”