Ik vraag me af wanneer ...

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Ik vraag me af wanneer ...

#1 , 22 apr 2014 12:00

We hadden dit weekend een discussie met enkele vrienden.

Onze financiële situaties zijn vergelijkbaar, maar de ene is zeer punctueel in zijn betalingen, terwijl de andere er nogal laks mee omspringt en de derde enkel iets doet als de nood hoog is.

De ene betaalt altijd netjes op tijd zijn facturen, de andere is niet vies van een herinnering tot een aangetekende zending, en de derde die betaalt pas soms zijn hypothecaire lening als er een bericht binnenkomt dat de maandelijkse domiciliëring niet is kunnen doorgaan. Terwijl dit zeker geen arme mensen zijn.

Dat deed me afvragen :

Wie kan je op de zwarte lijst zetten? Zijn dit enkel banken of ook leveranciers zoals elektriciteit e.d.?
Wanneer kan een bank dit doen? Bij niet-betaling krediet? Hoe vaak moet je dan niet betaald hebben? Voor alle kredieten?
Geldt dit ook als je een kredietkaart hebt? En wat met kredietkaarten met terugbetalingsmogelijkheid? Sta je op de zwarte lijst indien je onder 0 staat voor een langere periode? Of als je maandbedrag niet kan aflossen?

Is daar regelgeving over? Wordt je op de hoogte gebracht als je op de zwarte lijst wordt gezet?

Dank voor bericht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
veerle38
Berichten: 9

#2 , 06 mei 2014 11:03

Betaal alles binnen normale normen en ga die problemen uit de weg

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2014 11:27

Als je drie maanden achterstaat en dit geld ook voor kredietkaarten want deze zijn ook ingeschreven bij de NBB, zelfs je gewone bankkaart waar je 500€ onder mag gaan staat ingeschreven als zijnde een krediet !

Je word op de hoogte gebracht door een aangetekend schrijven van de NBB, maar wanneer alles is betaald dan blijf je er nog 12 maanden op de zwarte lijst staan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#4 , 11 mei 2014 12:04

Toch even nadenken. Er is de zwarte lijst waarop je inderdaad vermeld wordt wanneer je drie vervaldagen achterstaat. Elke bank hanteert echter ook een rating mbt kredietwaardigheid van zijn klanten. (soort bonus malus systeem) Dit in het kader van de Bazelnormen waarbij banken hun kredietrisico's moeten waarderen. Die rating wordt per klant bepaald door tal van variabelen. Dat zijn ondermeer tegoeden bij de bank, gebruik zichtrekening, inkomen, aanwezigheid van bvb hypotheek, betalingservaringen uit het verleden, gebruik kredietkaarten enz. Als er een aantal indicatoren negatief evolueren (laattijdige betalingen, overschrijding op rekening enz) zal dat je kredietrating negatief beïnvloeden en toekomstige kredietverlening duurder maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”