Gezamelijke schulden ex partner, wat nu?

Mcnab
Topic Starter

Gezamelijke schulden ex partner, wat nu?

#1 , 23 nov 2013 13:23

Hoi iedereen,

De situatie waarin ik verzeild zit is als volgt:

Ik en mijn ex parnter hebben een gezamelijke schuld van 7500 euro van een vroeger huur contract en via een gerechtsdeurwaarder betaal ik hiervoor 150 euro/maand af.
Om de één of andere reden komen ze het geld enkel bij mij vorderen en niet bij mijn ex partner. Deze betaald dus helemaal niets mee alhoewel haar naam ook op het huurcontract vermeld staat.
Toen wij uiteen zijn gegaan ben ik zo dom geweest om mijn naam niet te laten schrappen van het huurcontract met alle gevolgen van dien dus.
Omdat ik niet wens alleen op te draaien tot het betalen van die 7500 euro heb ik de deurwaarder het voorstel gedaan om de helft van de schuld direkt af te lossen op voorwaarde dat mijn naam uit dit dossier geschrapt werd.
Dit werd geweigerd door de deurwaarder en ik dien dus 150 euro per maand te betalen.
Nu heb ik na 14 maand hiervoor te betalen besloten om dit niet meer te doen omdat men om onverklaarbare reden toch het geld enkel bij mij komt halen en mijn ex-partner helemaal niets dient te betalen!!

Mijn gezinssituatie is als volgt:

- Ik en mijn huidige vriendin zijn wettelijk samenwonend.
- Mijn partner is onthaalouder en heeft wettelijk gezien GEEN inkomen en staat dus VOLLEDIG ten laste van MIJ, ze heeft wel een onkostenvergoeding van gemiddeld 1000 euro/maand.
- Mijn dochter en mijn stiefzoontje staan ook VOLLEDIG ten laste van MIJ.

Ik heb dus een partner en 2 kinderen ten laste!

Momenteel werk ik bij een firma als vrachtwagen chauffeur waar ik 31.5u/week werk en waar ik 1350 euro netto verdien + 120euro maaltijdcheques.

Nu eist de deurwaarder dat ik de laatste 4 maand onmiddelijk betaal voor een som van 600 euro en dat ik de 150 euro per maand terug begin te betalen.
Gezien mijn gezinssituatie is dit een grote last geworden en nu vraag ik me af wat de deurwaarder wettelijk gezien kan uitvoeren tov mij en mijn gezin gezien mijn lage inkomsten en de 3 personen die ik ten laste heb.
Want ik ben het eerlijk gezegd beu om op te blijven draaien voor schulden die een ex partner heeft veroorzaakt en er zelf geen verantwoording voor dient af te leggen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2013 18:00

In het kort gezien blijkbaar de twee personen het contract getekend hebben en blijkbaar ook beiden voor de ganse som aansprakelijk zijn zal U ZELF de helft van het bedrag moeten terugvorderen van de in gebreke zijnde partij.

Schuldeiser heeft dan nl de mogelijkheid van bij eender welke van beide partijen zijn geld te halen.
Hou er rekening mee dat het NIET betalen of afbetalen mogelijk de ganse som ineens opeisbaar wordt.

Weet u een reden waarom de andere partij niet wordt aangesproken?

Er zal toch een vonnis zijn en daarvan hebt u toch een afschrift gekregen ( mogelijk via de GDW).
Laatst gewijzigd door Franciscus op 25 nov 2013 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mcnab
Topic Starter

#3 , 23 nov 2013 19:24

Bedankt voor uw antwoord ;)
Dus als ik niet betaal kan men de ganse som ineens eisen?
En wat als ik die som niet heb dan? Wat zijn daar dan de gevolgen van?
En wat als ik ik wel betaal, maar bv nog slechts 50euro per maand ofzo?

Ik heb het vonnis idd gekregen en hierop staat vermeld dat zowel ik als mijn ex partner hiervoor dienen te betalen. Waarom mijn ex partner niet betaald is me niet duidelijk.
Ik heb dit al eens aangekaart bij de gdw maar die bleef daar heel vaag over.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 nov 2013 00:20

U zal zelf de andere partij die moet betalen in gebreke moeten stellen en via een vonnis en GDW de helft terugvorderen

Skwerl

#5 , 25 nov 2013 14:22

Mogelijkheden van de deurwaarder:
Loonbeslag => zeer onwaarschijnlijk gezien het voor beslag vatbaar gedeelte maar rond de 100 euro zal zijn.
Onroerend => bezit u onroerende goederen?
Roerend => deurwaarder kan overgaan tot in beslag name en verkoop van uw goederen. Heeft u goederen van "hoge" waarde?

De opdrachtgever is baas....contacteer de opdrachtgever (verhuurder) zelf en doen hen je voorstel. Als zij akkoord gaan moet de deurwaarder ook akkoord gaan

typfoutje: edit: verhuurder obv ipv huurder :)
Laatst gewijzigd door Skwerl op 25 nov 2013 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#6 , 25 nov 2013 15:14

Is er een vonnis? en is dat aan u en uw ex partner betekend?
Of treedt de gerechtsdeurwaarder hier enkel op als incassobureau?

Opdrachtgever zal wel de verhuurder zijn vermoed ik.

Mcnab
Topic Starter

#7 , 25 nov 2013 17:23

Om effe op alle vragen in te gaan hier een opsomming:

1. Er is een vonnis betekend ongeveer 2jaar geleden waarin een som geëisd word van 8900 euro aan zowel ik als mijn ex partner. Dit gaat over achterstallige huur en gerechtskosten die dateren van toen ik al bij mijn ex weg was.

2. Ik betaal hiervoor al een jaar en de som is nu verlaagd naat 7400euro.
3. Ik bezit geen onroerende goederen.
4. Van roerende goederen : tv, zetels, meubelen, pc. Niks van echt grote waarde.

5. Ik heb de verhuurder (opdrachtgever) een jaar geleden vlak voor ik ben beginnen betalen een voorstel gedaan om 4400euro onmiddelijk te betalen op voorwaarde mijn naam te schrappen uit dit dossier. Dat werd toen geweigerd en momenteel heb ik de financiele middelen niet meer om dat nog is voor te stellen.

6. Momenteel betaal ik dus al een jaar alleen voor schulden gemaakt door mijn ex.

Ik ben momenteel terug bezig met die gdw te betalen om geen gezever te hebben. Maar fair vind ik het niet.
Ik zal alles maar betalen en dan hopen dat ik een pro deo kan inschakelen om mijn geld terug te vorderen.
wat ik niet begrijp is dat ze mijn ex gewoonweg niet aanspreken om te betalen.

Skwerl

#8 , 26 nov 2013 08:31

Loonbeslag zou ik me geen zorgen over maken:

1350 - 1059 (vrij van beslag) - 128 (64x2 = verhoogde vrijstelling door 2 kinderen ten laste) = 163 EURO.
Kosten van derdenbeslag zijn relatief hoog en de Gerechtsdeurwaarder zal moeten gaan verdelen over alle schuldeisers. Dit samen met het feit dat er ook nog kan uitgevoerd worden tegen een andere partij maakt de kans heel klein voor loonbeslag.

Onroerend : geen probleem

Roerend : Goederen zullen enkel verkocht worden als de verhuurder een man van principes is die er plezier in heeft je meubelen te verkopen. Het is heel gevaarlijk wat ik hier zeg, maar een verkoop zal normaliter niet doorgaan. Kosten van een verkoop bedragen snel meer dan 1000 euro en dat geld zal quasi nooit uit een verkoop van een normale inboedel gehaald worden. Daardoor zal er in weinig gevallen effectief verkocht worden. Je kan eventueel na beslag je goederen minnelijk proberen kopen als je echt zeker wil zijn.

Het is dus zo dat een deurwaarder normaliter maar tegen 1 persoon tegelijk zal uitvoeren en doorgaans zal de eerste uit het lijstje worden gekozen...pech dus. Pas als het geld niet recupereerbaar lijkt bij jou zal men de tweede persoon aanspreken.

Mcnab
Topic Starter

#9 , 30 nov 2013 14:26

Ok dat is duidelijk:)
Normaal gezien gaat men dus niet veel kunnen uitsteken?

En als ik nu is ipv de 150 euro per maand die ik nu betaal slechts 50euro per maand ga betalen, kunnen ze dan nog steeds goederen komen aanslagen voor openbare verkoop of loonsbeslag doen?

Franciscus

#10 , 30 nov 2013 23:06

En waarom slecht tegen één persoon.
Wat is de financiële toestand van uw ex?
Waarom deze zelf niet in gebreke stellen.
Ga eens langs sociale dienst van OCMW of van een CAW of via eerstelijnshulp (justitiehuis of eerstelijnshulp
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

Mcnab
Topic Starter

#11 , 01 dec 2013 08:59

Mijn ex heeft nadat ik bij haar vertrokken ben schulden gemaakt bij verschillende verhuurders en instanties die blijkbaar voorrang hebben op de schulden die ik gezamelijk met haar heb.
Gevolg is dat ze haar dus voor onze gezamelijke schuld niet laten betalen en dat ik er alleen voor opdraai.

Bedankt voor je link :)
Ik ga dat is bekijken en morgennamiddag eens contact opnemen met hun.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”