Momenteel zit ik met het volgende probleem:
Mijn vrouw (zelfstandige) kocht een aantal goederen voor doorverkoop bij een firma. Na verloop van tijd hebben we de samenwerking met deze firma stop gezet. De firma in kwestie stuurde ons een eindfactuur om de lopende zaken af te handelen.
Op deze factuur stonden echter een aantal goederen die nooit geleverd werden, ook werden goederen die reeds betaald waren nog eens dubbel aangerekend. Uiteraard ging mijn vrouw niet akkoord met deze factuur en spijtig genoeg heeft ze deze genegeerd.
Vervolgens volgde er een aanmaning waarop wij naar de firma in kwestie schriftelijk (via email) gereageerd hebben dat de factuur niet correct is. Wij hebben hun tot 3 maal toe gevraagd een correcte eindfactuur te sturen zodat we de lopende zaak op een eerlijke manier zouden kunnen afsluiten. Al deze berichten werden door de firma in kwestie genegeerd.
Vervolgens ontvingen we korte tijd later opnieuw een aanmaning, en dit per aangetekende post. Hierop hebben wij een aangetekend schrijven terug gestuurd. Onze brief bevatte de overzichtsfactuur met vermelding van de incorrecte zaken. Bij deze hebben we nogmaals gevraagd ons de nodige creditnota's te bezorgen zodat we het verschuldigde bedrag konden overschrijven. Dit aangetekend schrijven werd door de firma opnieuw genegeerd.
Vandaag kregen we ineens een brief van een advocaat met vermelding van extra intrest en schadevergoeding. Ik ben van plan om naar de advocaat eveneens een aangetekend schrijven te zenden met vermelding van onze talloze pogingen om tot een eerlijke oplossing te komen, dewelke steeds door de schuldeiser werden genegeerd.
De goederen waarvoor de schuldeiser een vergoeding eist werden bij ons nooit geleverd, en uiteraard werd hiervoor ook geen leverbon ondertekend.
____
Nu is mijn vraag wat de volgende stap is van deze firma, kunnen zij ons zomaar voor de rechtbank trekken en de gerechtskosten door ons laten betalen? Dit zou uiteraard totaal onterecht zijn aangezien wij recht in onze schoenen staan. Is het zo dat deze zaak eerst voor het vredegerecht dient te komen voor een verzoeningsgesprek?
Wij hebben al onze pogingen tot "eerlijke afhandeling" op papier staan, dit alles werd verstuurd per email en per aangetekende post, dus dit is bij mijn weten rechtsgeldig. Kan de firma voor de rechtbank nog gelijk krijgen nadat wij al deze moeite gedaan hebben en zij ons compleet negeerden?
Ik hoop op wat goede raad, want wij hebben hier tot nu toe nog geen ervaring mee.
Alvast bedankt