Aanpassen Akte lening

Geyzes
Topic Starter

Aanpassen Akte lening

#1 , 18 aug 2013 14:54

Beste

2,5 maand geleden sloten ik en mijn vriendin een lening af bij een bank.
We kregen 3 maanden om de lening bij de notaris te ondertekenen. Deze datum ligt vast en de akte is ook klaar.

Ondertussen zit er een haar in de boter, het kan nog goed komen maar ik wil me alvast informeren.

Het is een zeer goede lening (aan minder dan 3 procent vast) dus ik zou deze alleen desnoods willen aflossen dan betreft het net 1/3 van mijn salaris dus op zich voldoe ik aan de voorgezette voorwaarden.
Enkel mijn schuldsaldo zal ik dan moeten overzetten.

Nu is dus mijn vraag wat komt er bij kijken om deze lening eventueel alsnog enkel op mijn naam te zetten en wacht ik best tot na ondertekening akte of net niet.
De rekening van de notaris is nu iets van 5500 euro inclusief registratierecht etc. kan ik vermijden deze 2 x te moeten betalen?

Aanvullend kan eventueel een vriendin het gedeelte van mijn vriendin overnemen (wordt een tweewoonst in dat geval). Wat is het voordeligst?

Graag meer uitleg en alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 18 aug 2013 15:12

Ik veronderstel dat het hier over de aankoop van een woning / grond gaat en dat dus ook daarvoor door jullie samen een compromis is getekend. Dat is het eerste probleem: jullie hebben BEIDEN een aankoopbelofte aangegaan t.o. de verkoper. Die koopovereenkomst wijzigen kan enkel met toestemming van alle partijen. Vervolgens moet dan ook de verkoopakte bij de notaris veranderen.

Verder moet de bank ermee akkoord gaan dat u de lening alleen op u neemt. Het is helemaal niet zeker dat zij dat akkoord gaan geven, ook al voldoet u aan de inkomensvoorwaarde. Als zij niet akkoord gaan, en u wilt niet meer samen kopen met uw vriendin, dan zult u misschien een schadevergoeding moet betalen aan de verkoper omdat u niet meer kunt / wilt kopen.

De notaris zal vermoedelijk extra kosten aanrekenen voor het herwerken van de aktes. Ook de bank zal vermoedelijk bepaalde kosten opnieuw aanrekenen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat echter goedkoper zijn dan samen de aankoop afronden en daarna uw vriendin uitkopen (opnieuw registratierechten, opnieuw dossierkosten, kans dat bank niet akkoord gaat ...).

Natuurlijk zal de melding dat u de woning alleen wilt kopen vermoedelijk de relatie definitief opblazen. Juridisch maakt dit niets uit maar persoonlijk wel.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Geyzes
Topic Starter

#3 , 18 aug 2013 17:48

Bedankt voor het snelle antwoord.

De grond staat volledig op mijn naam (wegens een schenking).
Het betreft het bouwen van een nieuwe woonst.

Ik begrijp dat dit naar voren brengen een einde betekent.
Maar ik wil graag weten wat de gevolgen zouden zijn moest ik een week na tekenenen van akte pas de knoop doorhak of ervoor.

Zo te zien moet er daarvoor gekozen worden (om extra registratierechten etc te betalen.)
Notariskosten en dossierkosten begrijp ik, deze hebben uiteraard opnieuw werk en een nieuw dossier.

Dus als ik iedereen overtuigd krijg dat ik een waardige klant/terugbetaler ben dan zou het nog schappelijk kunnen blijven.

Nogmaals bedankt!

Reclame

wanton

#4 , 18 aug 2013 18:16

Als de grond van u alleen is , dan versta ik niet dat uw vriendin akkoord is om mee een lening aan te gaan om een huis te bouwen op die grond. Wat zit er voor haar in , want zij zal normaal nooit mede-eigenaar worden van die grond of dat huis. Zij mag dus mee de lasten dragen en mee afbetalen , maar zij krijgt niets in de plaats.
Heeft ooit iemand dat tegen u gezegd? Wat gaat u daaraan doen? Zou u niet beter een afspraak maken daaromtrent? Mijn dochter was ook ooit in zo'n situatie en ik heb haar verboden mee te tekenen. Pas nadat zij getrouwd zijn , kon één en ander aangepast worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Geyzes
Topic Starter

#5 , 19 aug 2013 14:35

Dit staat allemaal in de akte.

Zij heeft door ondertekening recht op de helft van de waarde van huis + inboedel (niet de optie om het huis over te kopen, ik moet haar altijd uitkopen).
En ze heeft het recht het huis te blijven bewonen zelfs als ik zou overlijden (en de grond dus wetmatig naar mijn ouders zou gaan), in dat geval is de grond van mijn ouders maar zij kunnen haar niet uit huis zetten bij wijze van spreken.

wanton

#6 , 19 aug 2013 17:40

Dit staat allemaal in de akte.

Zij heeft door ondertekening recht op de helft van de waarde van huis + inboedel (niet de optie om het huis over te kopen, ik moet haar altijd uitkopen).
Grond blijft van u , een huis is er nog niet = nu krijgt zij niets!?
En ze heeft het recht het huis te blijven bewonen zelfs als ik zou overlijden (en de grond dus wetmatig naar mijn ouders zou gaan), in dat geval is de grond van mijn ouders maar zij kunnen haar niet uit huis zetten bij wijze van spreken.
Als echtgenote bekomt zij steeds minstens het vruchtgebruik op de gezinswoning , dat is wettelijk geregeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”