domicili?ring

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

domicili?ring

#1 , 23 mei 2007 23:11

Stel : je betaalt iets af per domicili?ring. De laatste betaling is gedaan en je krijgt een brief dat de rekening vereffend is. Je annuleert dus de domicili?ring. Iets later krijg je een aanmaning dat ze de domicili?ring niet hebben kunnen innen. Je stuurt het bewijs op dat dit wel degelijk van de rekening is gegaan, alsook een copie van de brief dat de rekening vereffend is.
Moest dit geld nu om de ??n of andere duistere reden terug op de rekening van de schuldenaar komen :
1/ hoe kan dat ? Wie is dan in de fout ?
2/ kan dat in dat geval opnieuw opge?ist worden ?

Trouwens : verplichte domicili?ring, mag dat ? Is dat wettelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 24 mei 2007 21:03

Trouwens : verplichte domicili?ring, mag dat ? Is dat wettelijk ?

Ja, dat is perfect in orde. Als u dergelijk contract niet wil, dan moet u het niet afsluiten (en bij een ander gaan of dreigen te gaan).


Enkel in gereglementeerde sectoren (elektriciteit - gas - water en wellicht andere is daar wetgeving over die dat verbiedt of eregelt).

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 08 jun 2007 10:44

Indien dat geld terug op uw rekening zou zijn gekomen (ga dit na), kan dat aanzien worden als een onverschuldigde betaling of een verrijking zonder oorzaak. Beiden brengen automatisch met zich mee dat U de som die u (terug)bekwam en die niet verschuldigd was of waar geen aanleiding voor was, moet terugbetalen.

Let op! betaal enkel de som terug die door hen op uw rekening werd betaald. Verdere geclaimde bedragen, zoals aanmaningskosten en dergelijke hoeft u helemaal niet te betalen.

De enige manier waarop volgens mij dat geld terug zou kunnen zijn gekomen, is door een administratieve vergissing van uw tegenpartij.

Reclame

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#4 , 24 jun 2007 01:36

Juist ja, maar het lijkt me dan logisch dat ze eens zouden uitleggen wat er kan zijn misgegaan ?n mij een bewijs toesturen van terugstorting...

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 17 jul 2007 17:16

Doet dit best niet, brengt alleen maar problemen met zich mee.

Wij hadden onze brandverzekering betaald voor een jaar, een paar weken later kreeg ik bepaald bedrag terug op mijn rekening, minder dan het bedrag van de waarde van de verzekering.

Aangezien wij toen een aantal verzekeringen hadden opgezegd dacht ik toen dat dat gewoon een uitbetaling was.

Bleek dat zij in hun dossier hadden staan dat wij maandelijks gingen betalen, en wij hadden ineens betaald voor 1 jaar.
Het bedrag dat zij hadden teruggestort was dan ook dat volledige bedrag, maar 1 maand afgetrokken.

In de tijd die wij hebben nodig gehad voor hen om uit te zoeken wat er was gebeurd kregen wij een aanmaning voor de betaling van dat totale bedrag.

Bleek dat zij dachten dat wij zowel jaarlijks als maandelijks gingen betalen - vraag mij niet hoe dat kwam.

Nadien kwam er geen briefwisseling meer tot vorige week, een aangetekende brief waarin stond dat onze verzekering geschorst was.

Ondertussen is de situatie wel rechtgezet (hoop ik).

Moet er wel even bij vermelden dat dit een mij. is die onlangs overgenomen is door een grotere en die volop een verhuis achter de rug hebben e.d.

Maar toch ...

Brengt niks dan problemen mee ...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”