inhoud faillissement

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

inhoud faillissement

#1 , 02 mei 2013 14:19

Kan je op één of andere manier nog ergens inkijken wat er in een faillissement opgenomen zit van leningen en dergelijke ?

Mijn vriend zou nu de lening moeten afbetalen die hij samen met zijn vrouw (nu ex-vrouw) afsloot voor de inrichting van haar winkel.
Het faillissement werd aangevraagd vlak voor hun scheiding (in 2008) en ze werd verschoonbaar gesteld in 2010.

Nu zou mijn vriend nog 19.000 euro moeten betalen voor een lening die volgens zijn ex in het faillissement zit. Wij hebben hier echter geen zicht op en we lieten dit al voor een beslagrechter komen maar deze zou niet bevoegd zijn om te oordelen of een schuldvordering terecht is of niet.
Alles verloop ook via een deurwaarderskantoor waardoor wijzelf zo weinig grip hebben op alles.
Het is trouwens door dit deurwaarderskantoor dat de lening weer boven water gekomen is... ze zijn blijkbaar verplicht om na te gaan of je volledig schuldenvrij bent vooraleer ze je gerust laten of gelden terugstorten die ze onterecht inden. Door hen kwamen er zelfs verjaarde zaken van begin jaren '90 weer op tafel.

De lening werd doorgegeven naar een soort "verzekeringsmaatschappij" met name Euler Hermes Credit Insurance nadat doorgegeven werd dat er een faillissement was.
Zijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend lieten mijn partner indertijd geen inzage in het faillissement en ze beweert dat die lening erin zit.
Ze waren gehuwd zonder contract dus naar ik las in het Belgisch Wetboek, is haar ex-partner mee verschoond.
We weten echt niet meer waar we nog ten rade kunnen gaan en hoe we aan de weet kunnen komen of die lening in dat faillissement zit.
Wie weet raad ??? Is behoorlijk dringend, ik wil ten allen tijde voorkomen dat het deurwaarderskantoor ook maar iets doorstort naar die maatschappij want dan is het hek helemaal van de dam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#2 , 02 mei 2013 16:21

Niemand ?

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2013 16:30

Art. 82. <W 2002-09-04/38, art. 29, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.) <W 2005-07-20/32, art. 9, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>
(De echtgenoot van de gefailleerde die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van zijn echtgenoot, of de voormalige echtgenoot die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld die zijn voormalige echtenoot tijdens de duur van het huwelijk was aangegaan, wordt ingevolge de verschoonbaarheid van die verplichting bevrijd.)

Dus als de lening van voor het faillissement is dan kan men hem dit niet doen betalen, als de vrouw wel degelijk verschoon baar verklaart is natuurlijk. !

Je kan dit zelf even opzoeken in het staatsblad met de zoekfunctie

In het vak woorden van tekst vul je de naam van de gefailleerde in !

http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 02 mei 2013 16:37

Dacht ik ook... maar wat doen we ertegen... als zelfs de beslagrechter zich beroept op "niet bevoegd" ? Hoe komen we te weten dat die lening effectief opgenomen werd in dat faillissement ???

En ja, ze is verschoonbaar verklaard, dat is verschenen in het Belgisch Staatsblad. De enige mogelijkheid is dat ze dat er niet bij instaken...

En als ik dat intyp in de applicatie, verschijnt ze inderdaad als gefailleerde en verschoond verklaard.

Wij dienden al bewijzen in bij de rechtbank van eerste aanleg van deze verschoning maar dat hielp dus niets :-(

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2013 16:47

Dacht ik ook... maar wat doen we ertegen... als zelfs de beslagrechter zich beroept op "niet bevoegd" ? Hoe komen we te weten dat die lening effectief opgenomen werd in dat faillissement ???

En ja, ze is verschoonbaar verklaard, dat is verschenen in het Belgisch Staatsblad. De enige mogelijkheid is dat ze dat er niet bij instaken...
De curator kan dit weten, maar of het er nu in zit of niet dit doet er niet toe, een faillissement die afgesloten is kan men nu niet meer heropenen, als de schuldvorderingen niet aan gegeven is bij de curator destijds is dit hun probleem, het faillissement heeft in het staatsblad gestaan , ik denk dat je even tot bij een advocaat moet gaan om eventueel verzet aan te tekenen tegen die deurwaarder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 02 mei 2013 17:03

Mijn partner moest in het verleden een schuld afbetalen via dat gerechtsdeurwaarderskantoor. Die schuld is dus al meer dan een jaar vereffend ondertussen... maar ze blijven maar verder loonbeslag doen ! Dus er zijn al duizenden euro's TEVEEL ingehouden. Volgens het deurwaarderskantoor zijn ze verplicht eerst na te gaan of je elders geen schulden hebt.
Toen kreeg mijn vriend dus vorig jaar ineens een lijst met 3 schuldeisers van die deurwaarder. 2 ervan dateren van 1993 (!!!!) via Fiducre (die oude, vervallen leningen opkopen) en 1 ervan dus is die lening die in een faillissement zit of zou moeten zitten. Mijn partner kreeg een voorstel van verdeling tussen die 3 zogezegde schuldeisers. Wij tekenden verzet aan tegen deze verdeling. Fiducre liet één van de twee 'schulden' vallen wegens 'verjaard' maar de andere blijven ze opeisen omdat de ex van mijn partner ooit haar vakantiegeld liet inhouden en ze dit dus als een betaling en zogezegde instemming zien. Mijn partner ontving nooit enige briefwisseling, tot vorig jaar dus toen die deurwaarder schuldeisers ging opsporen. Fiducre kwam zelfs malafide handgeschreven briefjes in onze brievenbus deponeren om toch maar een betaling te pakken te krijgen !
Twee weken terug kwam alles voor de beslagrechter en vandaag kregen we bericht dat beslagrechter niet bevoegd is om te oordelen of een schuldvordering al dan niet terecht is (terwijl mijn partner alle bewijzen voorlegde) en dat de verdeling zoals de deurwaarder ze opstelde door zal gaan + meer dan 1300 euro kosten erbovenop die mijn partner ook nog eens zal moeten betalen, naast de bijna 20.000 euro die zogezegd in een faillissement moet zitten.

Ik zou ook liefst verzet aantekenen via een advocaat maar mijn partner is letterlijk geplunderd de voorbije jaren en wil niet dat ik er ook nog eens extra geld ga insteken. Hij is al zijn vertrouwen in het gerecht meer dan kwijt.

Kan je een faillissement inzien bij een curator ?

Op die brief van de beslagrechter staat dat er geen verzet mogelijk is tegen het vonnis... je kan toch niet iemand zomaar dwingen iets te betalen dat onterecht is ????

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2013 18:52

Het verbaasd me dat de beslagrechter zou zeggen dat hij niet bevoegd is om te oordelen of, gelet op het faillissement en de verschoonbaarheid van de ex-echtgenote, uw vriend al dan niet bevrijd is.

Is het mogelijk mij een kopie van het vonnis op te sturen met een persoonlijk bericht? Ik wil het dan wel verder bekijken.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”