Borg staan vr lening - collectieve schuldenregeling

FilipVE
Topic Starter

Borg staan vr lening - collectieve schuldenregeling

#1 , 21 mar 2013 23:59

Hallo,

Een tijd geleden leende mijn broer wat geld bij een krediet instelling. Hij had blijkbaar iemand nodig om borg te staan en ik heb hiervoor dus ook iets getekend. Ondertussen zijn mijn broers financiële problemen vergroot en zag hij zich genoodzaakt een collectieve schuldenregeling aan te gaan. Hij heeft pas recent dit proces in gang gezet dus het is mogelijk dat er op dit moment nog geen betalingen worden uitgevoerd.

De krediet instelling stuurde me volgend schrijven...

"In het kader van uw borgstelling laten wij u een copie geworden van onze brief aan X

HERINNERING

Geachte client,

Vijftien dagen na vervaldag zijn wij nog steeds niet in het bezit van uw betaling.

contractgegevens

Gelieve de betaling onmiddellijk te willen verrichten met bijgevoegd overschrijvingsformulier. Bij Niet betaling zullen wij met alle wettelijke middelen overgaan tot recuperatie van onze vordering.

Hoogachtend"

Als ik het goed begrijp stuurt men mij een kopie van de laatste brief die mijn broer ontving, juist? Aangezien er ook een overschrijving aan hangt zou ik denken dat ik moet betalen maar ik lees nergens dat men MIJ vraagt te betalen.
Ik besef dat ik langer had moeten nadenken om me borg te stellen maar als mijn broer in collectieve gaat, kan men de schuld dan nog steeds bij mij proberen te recupereren? Doe ik er goed aan contact op te nemen met de financiële instelling en wat zeg ik dan wel/niet?

Kan wel wat raad gebruiken, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2013 09:30

Als borgsteller zal jij nu waarschijnlijk moeten instaan voor de verdere afbetalingen van de lening, zeker als de schuldbemiddellaar de geldkraan van die kant (half/helemaal) dichtdraait.
Zich borg stellen is nooit een goede zaak.

wanton

#3 , 22 mar 2013 20:13

Wacht af tot de rechter een uitspraak doet ivm met de collectieve. Als die schuld mee opgenomen wordt in de collectieve , ben jij , zeker voorlopig, tot niets verplicht. Maar de rechter kan anders beslissen. Die instelling wordt zeker aangeschreven door de schuldbemiddelaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 23 mar 2013 15:54

"In het kader van uw borgstelling laten wij u een COPIE geworden van onze brief aan X...”,verbindt U tot niets.

“Art.1675/16bis.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 1287 van het Burgerlijk Wetboek en behalve in geval van het organiseren van bedrieglijk onvermogen, kunnen natuurlijke personen die kosteloos een persoonlijke zekerheid hebben gesteld ten behoeve van de verzoeker, volledig of gedeeltelijk van hun verbintenis worden bevrijd indien de rechter vaststelt dat hun verbintenis onevenredig is met hun inkomsten en met hun vermogen. § 2. Om de in § 1 bedoelde bevrijding te genieten, legt de natuurlijke persoon die kosteloos een persoonlijke zekerheid ten behoeve van de verzoeker heeft gesteld, ter griffie van het gerecht waarbij het verzoek tot collectieve schuldenregeling is ingediend, een verklaring neer waaruit blijkt dat zijn verbintenis onevenredig is met zijn inkomsten en met zijn vermogen.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FilipVE
Topic Starter

#5 , 31 mei 2013 09:57

Ondertussen gewoon afgewacht en 13 mei 2 aangetekende brieven ontvangen, waar men mij vraagt het volledige bedrag binnen de 6 dagen te storten, onmogelijk want ik heb geen rotte €. 2de brief gaat over loonbeslag, waarvoor de aanzegging ondertussen al is aangekomen bij mijn werkgever. Ik ben momenteel mijn opzeg aan het presteren dus dit komt zeer slecht uit voor mij. Van mijn broers SB kreeg ik dezelfde informatie als vorig bericht.

Maandag zal ik dus zelf dit verzoekschrift indienen bij de griffie. Heb dus nu dit document ingevuld (heb nog geen AR nr.) met hieraan toegevoegd, aanslagbiljet, loonfiche, ontslagbrief, bewijs van een krediet opname. Ook wordt er gevraagd naar een lijst van activa, ik heb wel niet veel meer dan een tv, pc, bed, zetel...is het voldoende gewoon een lijstje van deze zaken bij elkaar te typen en toe te voegen aan mijn verzoekschrift? Kan ik ergens anders dan bij de schuldbemiddelaar de AR nummer te weten komen (kan deze man pas volgende week bereiken)? Hoe wordt dit verzoekschrift dan behandeld, schrijft men mij aan? Hoeveel tijd kan er over gaan voor de rechter een beslissing neemt in verband met mijn verzoekschrift?

Alleszins bedankt

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”