we zijn al van voor nieuwjaar bezig (na ontslag vorige werkgever en geen inkomsten,ook loon niet volledig uitbetaald)met OCMW ed om ons leven op rails te proberen krijgen
gezien we geen inkomsten meer hadden op na bijna 2 maand later ong 200€ leefloon (voorschot op uitkering rva die ik moeten terugbetalen heb na eerste RVA uitkering eerder deze week)
we hadden ook vrijwillig collectieve aangevraagd omdat we wat schulden hebben staan en we onze woning (eigendom) al 3 maanden niet konden betalen + er altijd maar rekeningen bijkomen en interesten (deurwaarder) etc
dikke maand geleden hebben we naar pro deo moeten gaan (waren gestuurd van OCMW naar deze persoon omdat dit sneller zou gaan) en deze verzekerde ons dat het ong op 1,5 week geregeld zou zijn (aanvraag bij rechtbank en schuldbemiddelaar aanstellen en dat was collega advocaat die dossier opstelde)+ geen rekeningen meer betalen...Dus we dachten ok geen rekeningen betalen (had dan nog niks van dop ontvangen van dec tot deze week) maar hebben nog nooit zoveel aangetekende brieven,deurwaarders gezien dan nu...de laatste deurwaarder heb ik mails getoond en die heeft toch toegeving gedaan naar ons omdat het bijna rond was
nu dikke maand later eindelijk lichtpuntje dat het morgen officieel zou rond zijn...(brief rechtbank zou nu nog op de post liggen?)
maar is er ander probleem (weinig tot geen uitleg gekregen maar het bleek een probleem)
Destijds bij aankoop van onze woning (12,5 jaar geleden) hebben mijn ouders last minute borg moeten staan voor ons omdat echtgenote via interim werkte...we hadden geen keuze want was laatste dag en moesten dag erop bij notaris gaan met de papieren ed
Die maatschappij zei tegen ouders dat ze 8 jaar borg gingen moeten staan van de 20 en ze na 3 jaar aanvraag konden doen om dit te vervroegen
Wat blijkt nu dat ze volgens akte wel borg zouden staan voor de volle 20jaar enfin er staat niks van die 8 of 3 jaar in dus geen termijn van die borstelling
En dat ze vorige week ook brief deurwaarder mochten ontvangen met het te betalen bedrag ed
Nu die mensen zijn in pensioen (1 pensioen voor beide) dus geen geld liggen dit te betalen al zouden ze het direkt doen.
Hebben ze nu nog te vrezen met die collectieve schuldbemiddeling want vader had naar notaris gebeld en die zei dat kredietmaatschappij volledige bedrag kon opvragen en openbare verkoop eisen....en als onze woning niet genoeg opbrengt ze bij hen gingen kloppen
betreft schuld woning is nu 4 maanden geweest aan ong 340€ per maand....advocaat zei nog toen we eerste keer gingen dat huis verkopen zeker geen optie was gezien de huurprijzen...
Gaan mijn ouders door ons dikke problemen krijgen of wat doe ik beste?
Ik krijg ook indruk dat advocaat die we hebben geen tot weinig info geeft die correct is en we moeten steeds achter alles aanlopen terwijl die zei van niks betalen en papieren binnenbrengen
alvast bedankt