FedEx en incassobureau

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

FedEx en incassobureau

#1 , 26 jan 2013 17:48

Vorig jaar kocht ik van tekenaar Ethan Van Sciver een tekening en deze heeft de tekening met FedEx verzonden.
Een dikke anderhalve maand nadat deze tekening bij mij geleverd was, kreeg ik een brief van FedEx waarin zij zeiden
dat ik hen een 34 euro schuldig was maar geen verdere uitleg. Toen ik contact met hen opnam, bleek nadien dat de tekenaar
een waarde op de tekening had gezet en daarom ik aan FedEx geld moest betalen. Ik snapte er niets van dus vroeg hen voor meer info
omdat ik weet dat men steeds van iedereen geld wilt lospeuteren tegenwoordig.

Ze gingen akkoord maar toch ontving ik gisteren een brief van een incassobureau dat nu ineens 65 euro eist binnen de 15 dagen. Ik heb dus terug contact opgenomen met FedEx voor meer info en dezelfde mail doorgestuurd naar het incassobureau. Hierin heb ik benadrukt dat ik geen contract heb afgesloten met FedEx noch het incassobureau en dat de verhoging met een 30 euro dus niet betaald zal worden. Maar dat indien FedEx eindelijk eens info geeft WAAR die som vandaan komt, ik wel wil betalen.

Is er nog enige raad die jullie mij kunnen geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 26 jan 2013 18:09

Wat incasso betreft:
U hebt noch met incasso noch met fedex enige overeenkomst.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hangt wel wat af van hoe u de aankoop hebt gedaan...

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 26 jan 2013 20:15

Wat incasso betreft:
U hebt noch met incasso noch met fedex enige overeenkomst.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hangt wel wat af van hoe u de aankoop hebt gedaan...
Ik heb de tekening betaald aan Ethan Van Sciver via Paypall en hij heeft deze dan met FedEx opgestuurd.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 26 jan 2013 20:42

Douane rechten .
Goederen die uit U.S.A komen zijn onderworpen aan douane rechten . Dat betaald de kunstenaar uiteraard niet , maar de aankoper .
FedEx hebben deze kosten moeten voorschieten , en rekenen ze nu door aan u . Perfect normaal .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 26 jan 2013 23:00

Douane rechten .
Goederen die uit U.S.A komen zijn onderworpen aan douane rechten . Dat betaald de kunstenaar uiteraard niet , maar de aankoper .
FedEx hebben deze kosten moeten voorschieten , en rekenen ze nu door aan u . Perfect normaal .
Douanekosten op een tekening? :shock:

freelance
Berichten: 2615

#6 , 26 jan 2013 23:30

Jawel .Ook op kunstwerken .
http://www.kvk.nl/ondernemen/internatio ... errechten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nederlandse site , maar Europese Regelgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 27 jan 2013 00:32

Sorry voor mij ... was te plaatselijk ( EU) bezig België -Nederland :oops:

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 27 jan 2013 00:54

Maar dan moet ik nog steeds de extra kosten niet betalen?

freelance
Berichten: 2615

#9 , 27 jan 2013 15:13

"Ontvangt u goederen uit het buitenland? Dan kan het zijn dat u te maken krijgt met de volgende zaken:

aangifte doen en belastingen bij invoer betalen
In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert aangifte bij de Douane. Zij gebruiken daarvoor de formulieren Douane CN 22 of CN 23. Hierop staat informatie die belangrijk is voor de Douane, zoals waarde en een omschrijving van de goederen. Het post- of koeriersbedrijf kan, als deze kosten niet door de afzender zijn betaald, u een rekening sturen voor:
inklaringskosten
(de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
afhandelingskosten
(de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
de eventueel te betalen belastingen
(douanerechten, omzetbelasting en accijns)
(Hoeveel belastingen u bij invoer moet betalen verschilt per product."

In principe moet FedEx u laten weten waarvoor de kosten dienen ( die zij dus oorspronkelijk aan u hebben aangerekend ). Mogelijks zat er een document bij uw levering met uitleg daarover .Kan ook een bepaalde code zijn .
Dit zal wel moeten betaald .
Indien het incassokantoor NIET ingeschreven is in België , kunnen zij hier helemaal niets opeisen . Maar dan moet u wel zeker zijn dat ze hier niet ingeschreven zijn .
Welk incasso was dit ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 27 jan 2013 16:39

Indien het incassokantoor NIET ingeschreven is in België , kunnen zij hier helemaal niets opeisen .
Ook Belgisch incasso heeft niets op te eisen, tenzij zij uw schuld hebben overgekocht. Maar dit lijkt mij hier niet het geval, dus hebben zij geen enkele macht om u te dwingen te betalen aan hen. Enkel de oorspronkelijke schuldeiser kan u verplichten te betalen via de rechtbank, mocht hun claim gegrond zijn.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 27 jan 2013 20:09

Indien het incassokantoor NIET ingeschreven is in België , kunnen zij hier helemaal niets opeisen .
Ook Belgisch incasso heeft niets op te eisen, tenzij zij uw schuld hebben overgekocht. Maar dit lijkt mij hier niet het geval, dus hebben zij geen enkele macht om u te dwingen te betalen aan hen. Enkel de oorspronkelijke schuldeiser kan u verplichten te betalen via de rechtbank, mocht hun claim gegrond zijn.
In tegenstelling tot wat herhaaldelijk geschreven wordt op het forum , zijn incassokantoren in België wel degelijk bevoegd om schulden te vorderen .
( dit misverstand mag dringend eens opgeruimd ) .
Deze worden onderworpen aan volgende wetgeving :

20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.
Bron : ECONOMIE, KMO, MIDDENSTAND EN ENERGIE

Op FOD Economie is trouwens een lijst terug te vinden van incasso's die toegelaten zijn in België .

Wat we veelal lezen hier , zijn Nederlandse incasso's die blijkbaar geen notie hebben van nog steeds bestaande landsgrenzen , waar eenmaal over de grens hun bevoegdheid vervalt.
Maar het is net zo goed mogelijk dat een incasso ingeschreven is in verschillende landen , en dan ook in die landen mag opereren ( weliswaar conform de "locale " wetgeving ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 27 jan 2013 20:59

Even duidelijk maken, incasso's kunnen enkel minnelijk invorderen, en dus geen dwang uitoefenen. Dus van het opeisen van schulden is geen sprake, enkel van een voorstel om dit minnelijk te regelen. Een consument is op geen enkel moment verplicht om hierop in te gaan, en heeft altijd alle recht om dit rechtstreeks met de schuldeiser te regelen. Alleen de oorspronkelijke schuldeiser kan betaling eisen (wat zijn recht is), desnoods via de rechtbank.

Voor wie dit nog niet duidelijk is, lees artikel 2, § 1, 1° maar eens goed na wat er juist wordt verstaan onder "minnelijke invordering van schulden".

WadeWilson
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 27 jan 2013 21:17

Het gaat om ICS (Internationa Collection Services nv) Dunning & collecting agency met een zetel in Antwerpen.
Het briefhoofd ziet er zéér onprofessioneel uit overigens.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 27 jan 2013 21:31

Ik heb ook niet geschreven dat ze DWANG mogen uitoefenen . Maar het zijn wel schuldeisers , die op een rechtmatige manier een schuld mogen invorderen . Dat dit enkel minnelijk is , akkoord.
Maar soms wordt wel eens de indruk gewekt , en het advies aan een vraagsteller gegeven , dat ze dit zomaar in de prullenmand kunnen gooien .
Dat is hetzelfde als de factuur van het energiebedrijf weggooien , omdat die ook geen dwang kunnen uitoefenen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#15 , 27 jan 2013 21:46

Het gaat om ICS (Internationa Collection Services nv) Dunning & collecting agency met een zetel in Antwerpen.
Het briefhoofd ziet er zéér onprofessioneel uit overigens.
Die hebben idd. een Belgisch ondernemingsnummer ( die begint met 0436 - moet vermeld zijn op de brief ) , ingeschreven sinds 13-11-2006 .
En zijn bijgevolg gemachtigd op te treden in België .
Wanneer u het oorspronkelijke FedEx bedrag betaald , aan FedEx zelf , kan ICS u dus niet dwingen ( zoals bovenstaande discussie aantoont ) extra's te betalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”