verkoop app. van 1 persoon + aankoop huis door 2 personen

stefvdb01
Topic Starter
Berichten: 3

verkoop app. van 1 persoon + aankoop huis door 2 personen

#1 , 19 jan 2013 14:52

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht. Bij aankoop van dit huis was ik nog in het bezit van mijn appartement (stond te koop maar was nog niet verkocht en ik was de enigste eigenaar van dit appartement). hieruit volgde een overbruggingskrediet van 50.000 EUR dat we beide dienden aan te gaan omdat zij mede eigenaar zou worden van het huis. NU heb ik vernomen dat vanaf de moment dat wij tekenden voor het overbruggingskrediet, deze 50.000 EUR niet meer zou beschouwd worden als mijn meerinbreng (tgv verkoop van mijn appartement) maar als gezamenlijk geld!

Klopt deze bewering? Indien dit zo is heb ik haar dan een cadeau gedaan van 25.000 EUR?

Mss nuttige info: we zijn ongehuwd, niet officieel erkend als samenwonend maar hebben hetzelfde domicilie adres.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 jan 2013 14:56

Dit kan mi. opgelost worden door in de koopakte te laten noteren welk uw reële inbreng is.
Ik begrijp evenwel niet waarom zij mee moet tekenen voor het overbrugginsgkrediet. De waarborg van zo'n krediet berust op het te verkopen appartement waar zij geen uitstaans mee heeft. Normaal volstaat een verklaring van de notaris dat hij dat bedrag zal inhouden ten gunste van de bank bij de verkoop van het appartement. Overijverige bankbediende??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#3 , 20 jan 2013 19:22

Is niet abnormaal. Naast de maandlast van de lening moet ook de maandlast van het overbruggingskrediet betaald worden. En mogelijk volstaat één inkomen daar niet voor. Gezien de verkoopopbrengst tot het eigen vermogen behoort is dit deel van de aankoop een herbelegging van eigen vermogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 jan 2013 19:48

Ik heb ooit ook een overbruggingskrediet gehad. Ik heb er zelf verschillende gerealiseerd voor klanten. Dit is altijd gebeurd zonder maandelijkse aflossingen, dwz. éénmalige terugbetaling bij akteverlijding van verkoop van betrokken woning. Er stond gewoonlijk een tijdslimiet op , meestal 1 jaar. Zoals gezegd : het te verkopen huis was de waarborg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

drien
Berichten: 68

#5 , 21 jan 2013 17:29

Ik beaam wat Basejumper zegt.

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#6 , 21 jan 2013 23:39

Wanton,

Inderdaad geen aflossing maar maandelijks of driemaandelijks wel intresten op uitstaand kapitaal.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”