Overeenkomst niet ondertekend en andere taal

Steve015
Topic Starter
Berichten: 4

Overeenkomst niet ondertekend en andere taal

#1 , 29 nov 2012 20:13

Hallo Iedereen.

Ik ga een heel lang verhaal kort maken.

In 2006 heeft mijn (nu ex) mij een document doen tekenen voor een mediamarkt kaartje.
De rest kennen we al, een krediet van 2500€ schulden, en daarna mij laten zitten.

Nu heb ik vorige week de eerste keer in 7 jaar tijd de overeenkomst in handen gekregen, na lange jaren zonder adres of enig andere.
Op deze overeenkomst staan wel al HAAR gegevens als tweede aanvrager, maar NERGENS heeft zij getekend. Toch heeft ZIJ de kaart met het krediet ontvangen.

Overigens is de totale overeenkomst opgesteld in het frans, waardoor ik niet begrijp wat er vermeld staat. Destijds ging ik er van uit dat dit voor een soort klantenkaart was.
Ik had destijds ook een lening voor onze woning, alsook een krediet voor mijn auto. Dus ik begrijp al helemaal niet dat dit ooit groen licht heeft gekregen??
Vandaar had ik er geen erg in dat dit een krediet ofzo zou zijn, je kent dat wel, tussen de soep en de patatten, teken hier en hier en schrijf dit en dat...

Ik meen dat de wet op consumentenkrediet stelt dat BEIDE partijen ondertekend moeten hebben alvorens er krediet mag worden gegeven, voor hoever klopt dit?
Kan ik als nederlandstalige burger ook de nietigheid aanvragen van dit document vanwege de franse taal?

Ik kan desgewenst altijd even de 'overeenkomst' doormailen als iemand van jullie mij even wilt helpen!

Vriendelijk bedankt vanwege iemand wiens leven al 7j lang om zeep is door dit dossiertje!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 29 nov 2012 21:33

Kaart staat op uw naam en u kent de uitgever.
Waarom hebt u die kaart nog nooit geblokkeerd?
Betreft een kredietkaart.

Taalwetgeving is niet van toepassing in (private) contracten.
Bij mijn weten is ze van toepassing in bestuurszaken en ook in arbeidswetgeving.
Ook producten en gebruiksaanwijzingen ervan dienen in de landstaal te zijn.

Steve015
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 nov 2012 22:40

Laat ons stellen dat ik pas weet had van een effectieve kredietovereenkomst enkele maanden laten via een gerechtsdeurwaarder die reeds een verstekvonnis had namens mij.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 29 nov 2012 23:24

Verstekvonnis .... dan moet u in verzet gaan en daar de zaak rechttrekken.
Kredietkaart per omgaande onmiddellijk blokkeren.
Gezien u de houder bent vraagt u aan mediamarkt alle gegevens op.
Copie overeenkomst algemene voorwaarden enz enz .
Dan handelt u overeenkomstig.
2006 ... mijn ex gehuwd geweest of vriendin met al of niet samenlevingscontract?
U kan haar toch in gebreke stellen gezien zij de kosten heeft gemaakt?

Steve015
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 29 nov 2012 23:30

Verstekvonnis .... dan moet u in verzet gaan en daar de zaak rechttrekken.
Kredietkaart per omgaande onmiddellijk blokkeren.
Gezien u de houder bent vraagt u aan mediamarkt alle gegevens op.
Copie overeenkomst algemene voorwaarden enz enz .
Dan handelt u overeenkomstig.
2006 ... mijn ex gehuwd geweest of vriendin met al of niet samenlevingscontract?
U kan haar toch in gebreke stellen gezien zij de kosten heeft gemaakt?

Wel wij waren gewoon samenwonend. De kaart was vanzelf al geblokkeerd de tijd dat ik dit had vernomen (ergens medio 2007).
De gegevens en het bijhorende contract heb ik pas DEZE week ontvangen via een deurwaarderskantoor belast met de invordering.

Menig andere kantoren hebben uiteindelijk dit dossier terug gestuurd naar de opdrachtgever omdat ze merkten dat er iets niet klopte vernam ik onlangs.
En nogmaals, alles is franstalig, ik begrijp geen sikkepit van wat er beschreven is/staat.

Overigens ben ik de enige ondertekenaar van deze overeenkomst, ook al staan haar gegevens als tweede aanvrager, zij heeft dit nooit ondertekent.
Tot zover dat ik haar hiervoor dus in gebreke kan stellen.

Ik kan U altijd een PDF ter beschikking stellen met de stukken die het deurwaarderskantoor heeft verkregen van de opdrachtgever.

werkstudent
Berichten: 52

#6 , 25 jan 2013 15:22

Verstekvonnis .... dan moet u in verzet gaan en daar de zaak rechttrekken.
Kredietkaart per omgaande onmiddellijk blokkeren.
Gezien u de houder bent vraagt u aan mediamarkt alle gegevens op.
Copie overeenkomst algemene voorwaarden enz enz .
Dan handelt u overeenkomstig.
2006 ... mijn ex gehuwd geweest of vriendin met al of niet samenlevingscontract?
U kan haar toch in gebreke stellen gezien zij de kosten heeft gemaakt?

Wel wij waren gewoon samenwonend. De kaart was vanzelf al geblokkeerd de tijd dat ik dit had vernomen (ergens medio 2007).
De gegevens en het bijhorende contract heb ik pas DEZE week ontvangen via een deurwaarderskantoor belast met de invordering.

Menig andere kantoren hebben uiteindelijk dit dossier terug gestuurd naar de opdrachtgever omdat ze merkten dat er iets niet klopte vernam ik onlangs.
En nogmaals, alles is franstalig, ik begrijp geen sikkepit van wat er beschreven is/staat.

Overigens ben ik de enige ondertekenaar van deze overeenkomst, ook al staan haar gegevens als tweede aanvrager, zij heeft dit nooit ondertekent.
Tot zover dat ik haar hiervoor dus in gebreke kan stellen.

Ik kan U altijd een PDF ter beschikking stellen met de stukken die het deurwaarderskantoor heeft verkregen van de opdrachtgever.
U kan zich niet beroepen op het feit dat de overeenkomst in een andere taal is opgesteld: u had u ofwel kunnen laten bijstaan door iemand die u kon zeggen wat er in de overeenkomst stond, of u had ze niet kunnen ondertekenen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”