schuldbemiddeling VS eigen huis

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

schuldbemiddeling VS eigen huis

#1 , 05 nov 2012 13:54

beste


wij zijn zelf gestopt met onze eigen zaak en hebben 5.000 euro openstaande laatste kosten zoals boekhouder en btw.
daarnaast staan wij min 20.000 maar ik ben de bank overeengekomen dat ze het even zo laten omdat ze weten dat wij anders dieper
in de problemen geraken.

volgende week heb ik een afspraak met ocmw (mijn man heeft een rva uitkering aangevraagd en ik werk in loondienst nu)
en ik vrees voor ons eigen huis wat op onze naam staat.
wij hebben het pas een jaar en betalen tm einde jaar enkel rente dus er is nog niets afbetaald, daar starten we begin volgend jaar mee.
de afbetalingen lukken ook, dat is het punt niet maar kan ocmw niet verplichten je huis te verkopen ?


bedankt voor het lezen en het eventuele antwoord en succes aan iedereen !
Anak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#2 , 05 nov 2012 14:03

Hoe was de zaak geregeld? via een BVBA, V.O.F., zonder vennootschapsvorm?

Het ocmw zal in principe enkel contact opnemen met de schuldeisers en proberen om een minnelijk afbetalingsplan overeen te komen.
Nu is het wel zo dat zij jullie mogelijks zullen aanraden om jullie huis te verkopen.

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 05 nov 2012 14:38

het was een VOF maar zonder investeringen of schulden met man en vrouw als zaakvoerders die beiden zelf gestopt zijn omdat het niet meer ging wegens klanten die wegvielen.

aan het huis is nog niets afbetaald en de schulden die in principe per direct betaald moeten worden zijn mensen waarmee wel een afbetalingsplan geregeld kan worden denk ik.
de bittere pil is de 20.000 die ontstaan is door klanten die niet betaalden en later wegvielen maar de bank wil het even zo laten. ze hebben de rekening geblokkeerd.

het huis verkopen heeft dan toch weinig zin aangezien er niets is afbetaald en aangezien het om 'maar' 5000' gaat wat direct te betalen is.
mijn excuses voor het lastig vallen maar ik heb er zo'n beetje slapeloze nachten van omdat wij ons huis willen behouden.

dank voor uw antwoord mblb1 !


Anak

Reclame

Lightning

#4 , 05 nov 2012 15:03

De grootste schuld hebt U bij de bank (20.000 + hypotheek). Voorlopig zijn ze U nog goed gezind, maar de kans is niet miniem dat zij eieren voor hun geld kiezen binnen enkele maanden.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#5 , 05 nov 2012 15:21

Uit uw verhaal meen ik af te leiden dat er een schuld is van 5.000 EUR van de V.O.F. en een persoonlijke schuld van 20.000 EUR?

- voor de schulden van de VOF bent u beiden in principe hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk. Wel moet eerst de vennootschap worden aangesproken (maar daar zit niets meer in). In principe kunnen uw schuldeisers beslag laten leggen.
- voor de persoonlijke schulden heeft u een regeling kunnen treffen met de bank. Zolang uw betalingen daar goed verlopen lijkt er mij geen probleem.

Ik raad u aan om een overeenstemming te bereiken met de schuldeisers. Het OCMW zal hierbij een goede hulp zijn. Probeer hierbij een realistische regeling uit te werken.
Het is mijn ervaring dat schuldeisers begripvol zijn wanneer u een realistische maar serieuze inspanning doet.

Pas wel op dat de VOF niet failliet wordt verklaard. Het faillissement van de vennootschap brengt immers het faillissement van de vennoten met zich mee (in welk geval de bank wellicht zelf ook het krediet in een maal zal opvragen).

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 05 nov 2012 15:53

de 5000 is inderdaad van de VOF en de schuldeisers gaan denk ik begripvol zijn.
de 20.000 is de zakelijke rekening die eigenlijk moet worden opgezegd maar de ING (wij zijn daar totaalklant buiten de hypotheek) is ook begripvol en wil het zo even laten.
eigenlijk is de 20.000 nu dan persoonlijke schuld ?
de hypotheek loopt bij FORTIS maar wij kunnen dat betalen en verder hebben wij geen zaken met die bank.

de VOF is niet failliet verklaard, wij hebben hem uit eigen beweging opgezegd.

denkt u dat OCMW kan helpen met het bemiddelen of zijne r andere kanalen waar ik nu niet aan denk ?

dankjewel lightning en mblb1

Lightning

#7 , 05 nov 2012 16:05

de 5000 is inderdaad van de VOF en de schuldeisers gaan denk ik begripvol zijn.
Welk aandeel van die 5.000 is BTW-schuld, want BTW administratie is niet zo soepel als U misschien hoopt. Werk met hen zo snel mogelijk een duidelijke regeling uit.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#8 , 05 nov 2012 16:16

Als de 20.000 EUR een zakelijke rekening is (kredietlijn ofzo) dan zal deze wellicht ook zijn afgesloten op naam van de VOF. Dan geldt hetgeen ik in mijn vorige post heb gezet voor deze 2 schulden.

Wat bedoelt u met uit eigen beweging opgezegd? Is dit een ontbinding en vereffening (deficitair dan - wat met toestemming van de schuldeisers moet).

De lening bij Fortis is een persoonlijke schuld. Indien de overige schulden ineens zouden moeten worden terugbetaald, zal fortis dit bedrag ook wel ineens vragen.

Ik denk dat het OCMW kan helpen met bemiddelen. Uiteraard staat het u vrij om ook zelf contact op te nemen met uw schuldeisers en een regeling voor te stellen (ga wel akkoord met Lightning dat met BTW en RSZ schulden voorzichtig moet worden omgesprongen)

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 05 nov 2012 16:37

de 20.000 is idd een kredietlijn maar de ING wil dat voorlopig zo laten totdat wij een oplossing vinden.

bij FORTIS hebben we enkel onze hypotheek en die wordt elke maand zonder fout betaald dus dat is in orde denk ik.

bij acerta hebben we 1500 maar die zijn soepel en ik betaal nu maandelijks een klein bedrag.
de btw zal rond de 2000 liggen, ik heb al contact met ze opgenomen maar ze kunnen het nog niet zeggen.
de rest is boekhouder, verkeersbelasting ed ..

ik moet navragen of het een ontbinding of een vereffening is. het probleem is dat de boekhouder niet meewerkt
en wij nog steeds wachten op de balans van 2012 zodat wij met dat document en de rest van de documenten die nodig zijn (die we al hebben) naar de rechtbank van koophandel kunnen gaan
en wij eindelijk 'verlost' zijn. wij zijn gestopt per 31-08-12, dat staat in alle documenten maar de rechtbank kan pas zijn ding doen als wij ook een balans hebben en daar wringt de schoen ook op dit moment.

op dit moment wacht de rva op dat document en de div heeft het ook nodig voor andere platen op de wagen etc etc .. pffff :-(

heel erg bedankt voor jullie hulp tot nu toe, lucht een beetje op .. Anak

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 13 nov 2012 19:04

aan allen


even een bericht om te laten weten dat ik bij OCMW geweest ben en dat ik het kan aanraden voor mensen die
met dezelfde problemen zitten. het is een steuntje in de rug, iemand met wie je van gedachten kan wisselen
en die met je meedenkt.

de btw staat open voor een afbetalingsplan dus daar kan ik mensen met dezelfde problemen ook in geruststellen
en ik heb een kwijtschelding ingediend bij de sociale verzekeringsbank. dit was een tip van OCMW en het kan
wanneer de zaak is stopgezet en wanneer de commissie ziet dat het financieel moeilijk is.
wanneer ik die niet krijg staan ook zij open voor een afbetalingsplan.

we zijn er nog niet maar het gaat vooruit.


succes aan iedereen !
Anak

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 13 nov 2012 19:06

ook vzw tussenstap kan helpen
http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”