verzekering bij krediet

stonehenge
Topic Starter

verzekering bij krediet

#1 , 30 okt 2012 15:01

Beste,

Graag een snel antwoordje van jullie kant :

ik sluit een hypothecaire lening af via een kredietbemiddelaar voor een 25000 euro. wanneer alles in kannen en kruiken is en de akte mag bij de notaris gaan , blijkt de bemiddelaar voor een inkomstenverzekering 2x 2500 euro af te houden.

is dit normaal?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 okt 2012 15:03

Hebt u de volledige documenten doorgenomen en wordt dit ergens in de voorwaarden vermeld?

stonehenge
Topic Starter

#3 , 30 okt 2012 15:05

In de akte van de notaris vind ik niks terug, van de rest heb ik (nog) geen dubbel gekregen na ondertekening.
Maar dit is toch een heel dure verzekering tov het bedrag? Ik vraag me twee dingen af : 1) kan dit verplicht worden en 2) heb ik daar geen vrije keuze in?

Reclame

Xastheron

#4 , 30 okt 2012 15:37

In de documenten van de notaris zal u dit niet vinden, wel in de documenten die de kredietmakelaar u heeft laten paraferen/ondertekenen (redelijk wat bladzijden, met o.a. de aflossingstabellen in).

1) Indien dit de voorwaarde is om de lening aan het tarief te krijgen die zij u aanbieden, of indien u (nietsvermoedend?) een bijkomend formulier hebt getekend waarin u zich akkoord verklaart met het nemen van een dergelijke verzekering, dan zit u vast.
2) U hebt de vrije keuze om ofwel de lening aan te gaan met de voorwaarden die men u stelt, ofwel met uw kredietaanvraag naar een andere bank te stappen.

Vijgen na pasen, maar: altijd uw dubbel onmiddellijk meevragen, desnoods zelfs niet tekenen en mee naar huis nemen om daar rustig na te lezen.

Indien ik me niet vergis, is die inkomstenverzekering iets dat vrij recent is, men heeft mij die ook proberen "aan te smeren" bij mijn auto-lening. Heb ze er toen vriendelijk voor bedankt en de papieren onaangeroerd terug gegeven.

stonehenge
Topic Starter

#5 , 30 okt 2012 15:46

Dus die verzekering is niet verplicht. Ik weet wel dat die kredietmakelaars hun winsten halen uit die verzekeringen, maar dit bedrag (20% van de lening) is toch absurd hoog?

Veebee

#6 , 30 okt 2012 17:46

Feit is wel dat u alles al getekend hebt, dus ongeacht of het verplicht is, de documenten zijn geparafeerd en ondertekend ...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”