nalatigheidsintresten hypotheeklening

Botanique
Topic Starter
Berichten: 3

nalatigheidsintresten hypotheeklening

#1 , 24 sep 2012 17:00

Wij hebben een hypotheeklening lopen waarvoor we elke maand rond de 1400 euro aflossen. De betaling verloopt via domiciliëring. De bank haalt het geld er elke maand de 28ste af. Dat is helaas vlak voordat ons loon gestort wordt en het gebeurt dat ons saldo op dat moment net ontoereikend is, waardoor het bedrag voor de lening er niet afgaat. Dat betekent geregeld gegoochel met de spaarrekening, wat erg vervelend is. Ik heb een hele tijd geleden al eens - schriftelijk - aan de bank gevraagd of ze de lening er niet drie weken eerder kunnen afhalen - dat is voor hen toch ook voordeliger - maar dat staan ze niet toe, omdat we onze lening hebben ondertekend op een 28ste, dat is blijkbaar de vaste vervaldag.
Eind augustus waren wij op vakantie en is de lening weer niet afgehouden. Bij onze thuiskomst op 10 september merkte ik dat en ik heb het bedrag meteen zelf gestort. Deze week heeft de bank een goeie 100 euro nalatigheidsintresten afgehouden van onze rekening. Toen ik belde om hiernaar te informeren, werd ik door een onbeschofte medewerkster afgeblaft: dat dat normaal is als je 'altijd' te laat betaalt (het zal een 3-tal keer zijn voorgekomen de laatste twee jaar)
Ik was hierdoor wel erg van mijn melk. Ik heb in het verleden al eerder een hypotheeklening gehad, en ik heb geregeld gehuurd, en ik ben nog nooit een dag te laat geweest met mijn betalingen: ik betaalde altijd via een vaste betaalopdracht op de voorlaatste dag van de maand (als mijn loon gestort is).
Waarom kan de bank hierin niet wat flexibeler zijn, vraag ik mij af. Is het nu werkelijk onmogelijk om die betaling al eerder af te houden? Of waarom wordt de domiciliëring niet opnieuw aangeboden twee of drie dagen later, als er wel genoeg geld op onze rekening staat? Is er een manier om toch tot een vergelijk te komen met de bank? Want ik heb geen zin om nog 20 jaar dit soort gezever te hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 sep 2012 09:25

Ik vermoed dat ze juridisch sterk in hun schoenen staan, gezien de overeenkomst is om op die dag in die maand geld af te halen. 3 keer in 2 jaar te laat betalen is wel al héél veel, ik kan verstaan dat de bank je niet meer als een goede klant behandelt en de volle intrest opeist.

Maar ik zie een simpele oplossing: stort elke maand van je spaarrekening op de 25e het bedrag van 1400 euro (of het bedrag dat nodig is) over naar je zichtrekening. Na de storting van je loon kan je dan alles terugstorten naar je spaarrekening, lijkt me toch simpel?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 25 sep 2012 10:06

U vraagt zaken die NIET in uw contract staan. U had dat mogelijk VOOR het tekenen kunnen vragen.
Nu moet u er voor zorgen dat u zich aan de overeenkomst houdt.
Nog simpeler: zorg gewoon dat er voldoende geld staat op uw rekening dat wil zeggen dat er op 27 het geld op de rekening moet staan. En laat uw rekening nooit onder € 1400 gaan.
Dat lijkt mij het eenvoudigste hebben dat zelf enkele jaren gedaan wegens hetzelfde probleem. (Werkgever betaalde enkele dagen te laat en zo ontstond uiteraard ons probleem)
Daarbij toch goed opletten : het gaat over een lening en dan nog een hypotheeklening.... niet betalen lening .... geeft 'rode' lichten bij alle banken en plaatst u in de groep dubieuze debiteuren...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 sep 2012 12:54

net even gecontroleerd: in m'n hypothecaire lening kan de bank zelfs, indien ze het echt willen, na 1 maand te laat betaling zelfs de volledige opeisbaarheid van de lening vorderen. Als je dan aan een andere bank moet uitleggen waarom je vlugvlug bvb 150000 euro moet lening, zal het moeilijk zijn om een interessant percentage te krijgen (zeker als je op de zwarte lijst staat).

Ik zou je dus ten stelligste aanraden om je overeenkomst na te leven én eventueel wat extra voorzien op de spaarrekening.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2012 13:21

* En nog een bedenking: als U geleend heeft aan een verminderde rentevoet (door extra voorwaarden zoals zichtrekening, loonstorting, brandverzekering, schuldsaldo,...) dan kan het zijn dat de bank het recht heeft om deze korting(en) te schrappen.

* Kan U niet negatief gaan op Uw zichtrekening? In mijn geval zou de bank gewoon het geld afhouden van de zichtrekening, waardoor die een negatief saldo zou hebben. Gevolg: 14 à 15% rente aan mijn broek, maar in elk geval goedkoper dan nalatigheidsinteresten te moeten betalen.

Botanique
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 25 sep 2012 13:51

We hebben geen verminderde rentevoet door bijkomende voorwaarden en we kunnen niet negatief gaan op onze zichtrekening. Voor alle duidelijkheid: ik ben nog nooit een maand te laat geweest. De eerste 2 keer ging het om een paar dagen, de laatste keer om twee weken (doordat we op vakantie waren). Ik heb daarop telkens zelf meteen het bedrag gestort, zonder op een aanmaning te wachten. Meestal staat er nog geld genoeg op de rekening, of stort ik een paar honderd euro bij van de spaarrekening. Ik betaal al mijn rekeningen op tijd en ik was tot voor kort nog nooit een dag te laat geweest met de aflossing van mijn hypotheeklening. Daarom vind ik dit ook allemaal zo vervelend. Als ik daarmee al een dubieuze debiteur ben...
Maar het is net door dit systeem van domiciliëring dat er de laatste tijd een paar keer problemen zijn geweest, problemen die ik voordien nog nooit heb gehad. Daarom had ik al aan de bank voorgesteld om de domiciliëring al op de 5de uit te voeren in plaats van op de 28ste - het is dus absoluut niet dat ik te kwader trouw ben. Ik vind het gewoon een dom systeem. Maar goed, er zal dus niks anders op zitten dan elke maand nauwlettend in de gaten te houden of er op de 28ste wel genoeg geld op de rekening staat. Bedankt voor alle antwoorden.

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 27 sep 2012 12:13

Open een nieuwe zichtrekening, die enkel dient om de hypotheek te betalen. Zet daar aan het begin van de maand 1400€ op. Vraag aan de bank dat ze de hypotheekbetaling linken aan die rekening.

Botanique
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 29 sep 2012 18:03

Goed idee! Bedankt!

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 01 okt 2012 14:45

Open een nieuwe zichtrekening, die enkel dient om de hypotheek te betalen. Zet daar aan het begin van de maand 1400€ op. Vraag aan de bank dat ze de hypotheekbetaling linken aan die rekening.
En om helemaal op veilig te spelen, vraag je om de kosten van deze nieuwe rekening te debiteren van uw andere rekening. Zo vermijd je dat je om het jaar een paar euri te weinig op rekening hebt, en dus opnieuw in de problemen komt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”