Wij hebben een hypotheeklening lopen waarvoor we elke maand rond de 1400 euro aflossen. De betaling verloopt via domiciliëring. De bank haalt het geld er elke maand de 28ste af. Dat is helaas vlak voordat ons loon gestort wordt en het gebeurt dat ons saldo op dat moment net ontoereikend is, waardoor het bedrag voor de lening er niet afgaat. Dat betekent geregeld gegoochel met de spaarrekening, wat erg vervelend is. Ik heb een hele tijd geleden al eens - schriftelijk - aan de bank gevraagd of ze de lening er niet drie weken eerder kunnen afhalen - dat is voor hen toch ook voordeliger - maar dat staan ze niet toe, omdat we onze lening hebben ondertekend op een 28ste, dat is blijkbaar de vaste vervaldag.
Eind augustus waren wij op vakantie en is de lening weer niet afgehouden. Bij onze thuiskomst op 10 september merkte ik dat en ik heb het bedrag meteen zelf gestort. Deze week heeft de bank een goeie 100 euro nalatigheidsintresten afgehouden van onze rekening. Toen ik belde om hiernaar te informeren, werd ik door een onbeschofte medewerkster afgeblaft: dat dat normaal is als je 'altijd' te laat betaalt (het zal een 3-tal keer zijn voorgekomen de laatste twee jaar)
Ik was hierdoor wel erg van mijn melk. Ik heb in het verleden al eerder een hypotheeklening gehad, en ik heb geregeld gehuurd, en ik ben nog nooit een dag te laat geweest met mijn betalingen: ik betaalde altijd via een vaste betaalopdracht op de voorlaatste dag van de maand (als mijn loon gestort is).
Waarom kan de bank hierin niet wat flexibeler zijn, vraag ik mij af. Is het nu werkelijk onmogelijk om die betaling al eerder af te houden? Of waarom wordt de domiciliëring niet opnieuw aangeboden twee of drie dagen later, als er wel genoeg geld op onze rekening staat? Is er een manier om toch tot een vergelijk te komen met de bank? Want ik heb geen zin om nog 20 jaar dit soort gezever te hebben.