collectieve schuldbemiddeling

werner01
Topic Starter
Berichten: 2

collectieve schuldbemiddeling

#1 , 15 sep 2012 08:51

ik heb sinds 2004 een minnelijke aanzuivering gekregen en dit voor 180 maanden , mijn schuldbemiddelaar heeft voor mij een reserverekening ( spaarpotje) opgespaard maar mijn inkomen is de laatste tijd veel omhoog gegaan en ik vermoedt dat ik zelfs genoeg heb om de openstaande schuld af te betalen zodat dit stopgezet kan worden . vraag: kan ik vervroegd afbetalen en moet ik dan de kwijtgescholden schuld ook afbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 15 sep 2012 13:39

Als u vroegtijdig een einde maakt aan de regeling vervalt die bij mijn weten en treden ook de schuldeisers terug in rechte.
best onderstaande links eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030" onclick="window.open(this.href);return false;

wonderingwhy
Berichten: 118

#3 , 16 sep 2012 04:49

Het toeval wil dat dit juist is wat mijn echtgenote ongeveer 3 jaar geleden heeft gedaan.

Zij zat op dat moment ongeveer 3 jaar in collectieve schuldbemiddeling. Ze verdiende vrij goed haar kost, had op eigen houtje ook alles tot het strikte minimum laten herleiden, wat tot gevolg had dat ze na verloop van tijd een mooi gevulde spaarrekening had.

Op een gegeven moment kwam ook zij tot de conclusie genoeg op haar spaarrekening te hebben staan om de nog openstaande schuld in 1x te vereffenen.

Ze heeft dit gevraagd aan haar bemiddelaar die dan de nodige stappen heeft gezet:

- Toestemming gevraagd om de schulden in 1x te betalen. (aan de rechtbank, de schuldeisers, ...)
- De betaling effectief uitgevoerd.
- Het dossier laten opstellen ter afsluiting van haar schuldbemiddeling.
- Dit dossier voorgelegd aan de rechtbank.

Ze had in mei 2009 gevraagd om de schuld te mogen vroegtijdig aflossen, juli 2009 heeft ze de toestemming gekregen en werd de betaling vervolgens uitgevoerd. In oktober 2009 kreeg ze van de rechtbank dan het bericht dat haar Collectieve succesvol was afgesloten. Tenzij ik me vergis, ik zou hiervoor eventueel de papieren terug kunnen opzoeken, was er ook bij haar een gedeelte van de schuld (de interesten als ik me goed herrinner) kwijtgescholden. Bedoelt u dat met het kwijtgescholden gedeelte? Dat heeft ze ook niet moeten betalen.

Ik ga er in het bovenstaande wel vanuit dat u in hetzelfde stramien zit als mijn echtgenote toen, nl. de collectieve schuldbemiddeling. U sprak van een minnelijke aanzuivering, is dit hetzelfde?

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat het afwikkelen van de procedure iets langer heeft geduurd dan normaal, aangezien het in de verlofperiode gebeurde. Meer specifiek, haar schuldbemiddelaar was het OCMW van Hasselt, en de jurist van de bemiddelingsdienst daar is ergens in juli/augustus een paar weken in verlof gegaan, waardoor het dossier voor de afsluiting van de Collectieve pas later werd ingediend. (Dit is haar ook zo meegedeeld)

Samengevat: het is inderdaad mogelijk om uw schuld vervroegd af te betalen, waarna uw collectieve stop wordt gezet. Alleen gaat hier wel een zekere tijd over heen, gezien er net zoals bij het opzetten van de Collectieve er een hele procedure moet worden gevolgd. Eenmaal die procedure afgesloten is, en er komt een akkoord uit wordt er overgegaan tot de afbetaling van uw schulden. Daarna wordt er een aanvraag ingediend om uw collectieve stop te zetten. Wat betreft de kwijtgescholden schuld, volgens wat ons toen is verteld is die vraag als deel van de procedure aan de rechter voorgelegd, in het geval van mijn echtgenote heeft die die kwijtschelding gehandhaaft. Wat de criteria daarvoor zijn weet ik niet.

Ik hoop u hiermede van dienst te zijn geweest.

Reclame

werner01
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 16 sep 2012 18:57

ja dat is wat ik zocht , dus het is toch mogelijk om vroegtijdig af te lossen zonder dat de kwijtgescholden schuld ook nog eens moet afbetaald te worden.
Bedankt voor de nuttige info

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”