Problemen met Collectieve Schuldbemiddeling

Corvilainke
Topic Starter

Problemen met Collectieve Schuldbemiddeling

#1 , 07 sep 2012 14:39

Hallo,

Mijn vriendin zit sinds een half jaar op collectieve schuldbemiddeling.
De schuldbemiddelaar verwacht van mij ( vriend ) dat ik de huur van het appartement en de gebruikerskosten ( stroom, water, gas en telenet ) op mij neem. Dit terwijl ik een lage loon heb.
Op zich valt dit nog allemaal mee dus ik heb de electriciteit, gas en water op mij laten zetten, kreeg ik een brief van infrax dat zolang de openstaande schulden van hun niet betaald worden de overstap niet kan worden gemaakt, uitleg van schuldbemiddeling begrijpen ze blijkbaar niet en blijven bij hun punt.

Het probleem is dat de schuldbemiddelaar alle contact weigert
Ik heb hem al meerdere malen gemaild, ook het probleem van infrax maar zonder resultaat.
Het echte probleem is dat mijn vriendin nog steeds geen leefloon krijgt, kindergeld word achtergehouden en als we bellen op hem dat zegt hij leuk dat hij moet wachten tot de rechtbank beslist wat hij maandelijks moet betalen aan schulden maar dat als ik 500€ stort dat hij dit wel sneller kan laten gaan? is dit dan chantage??

Wij verwachten niet veel van hem, enkel dat leefloon en miss ook het kindergeld. Hierdoor geraak ik zelf ook in de schulden omdat ik niet alles kan betalen..

Kunnen wij hier iets aan doen??
Mijn advocaat is al op de hoogte en heeft al meerdere malen geschreven naar hem maar zelfs daar reageert hij niet op!

Groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 sep 2012 18:00

Er dient op korte tijd een evaluatie én een aanpassing te gebeuren van het systeem CSR. Er zijn teveel onvolmaaktheden. Veel schuldbemiddelaars zagen dit als een gemakkelijke nevenverdienste , waar niet teveel werk en aandacht moest aan besteed worden. Dit klopt niet. De controle op deze personen moet strenger. De mensen moeten inzage in de evolutie van hun schuld hebben. Er dient een contactmogelijkheid met de rechtbank te komen. Volgens mij moet er een scheiding komen tussen enerzijds het schuldbeheer en anderzijds de budgetbegeleiding. Dit laatste moet mi. in handen komen van vb. OCMW of CAW , want de bemiddelaars trekken zich niets aan van begeleiding.
Ik contacteer enkele politiekers.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Corvilainke
Topic Starter

#3 , 07 sep 2012 18:13

Wij voelen ons gewoon aan de kant gezet, ik wil helpen met mijn vriendin te ondersteunen op vele gebieden maar als ik hulp vraag aan de bemiddelaar word ik gewoon aan de kant gezet! Als wij bellen vraagt hij 500€ om te betalen, wekt toch een beetje een wrang gevoel op hoor.
Hierdoor geraak ik ook in de schulden omdat ik nu voor 3 personen moet betalen en dat met een inkomen als postbode :)

Kunnen wij geen stappen ondernemen hiertegen? soort vervanging?

Reclame

wanton

#4 , 07 sep 2012 18:40

Wend u , eventueel via het OCMW van uw gemeente , tot de rechtbank die uw CSR heeft uitgesproken. Meld daar uw moeilijkheden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 09 sep 2012 08:52

“Art.1675/4...§2.Het verzoekschrift bevat volgende vermeldingen:...6°...of de met de verzoeker samenwonenden...” (Gerechtelijk Wetboek)

’24.De vermogenstoestand van de partner zal een onmiskenbare invloed hebben op het feit of iemand heeft af te rekenen met een problematische schuldenlast...Anders dan de echtgenoot blijft de samenwonende(n)(al dan niet partner) verbintenisrechtelijk buiten schot. Er is bijgevolg geen verhaal mogelijk door de schuldeisers op het vermogen van de samenwonende(n)...’(DIRIX,E.,TAELMAN,P.,Collectieve schuldenregeling in de praktijk,Antwerpen Intersentia 1998).

De schuldbemiddelaar kan u dus niet verplichten meer dan uw helft van de huishoudelijke uitgaven te dragen.

Zie ook : 26 MAART 2012. - Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat de collectieve schuldenregeling betreft,B.S.20120413 en meer in het bijzonder :
“Art. 7. In artikel 1675/17 van hetzelfde Wetboek...worden de volgende wijzigingen aangebracht :...3° in § 3, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt :« Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid of telkens wanneer de rechter er om verzoekt en bij het verstrijken van de aanzuiveringsregeling, bezorgt de schuldbemiddelaar de rechter een verslag over de stand en de evolutie van de procedure. Het verslag beschrijft de stand van de procedure de verrichtingen van de schuldbemiddelaar, de redenen voor de verlenging van de termijnen, de geactualiseerde sociale en financiële toestand en de toekomstperspectieven van de persoon, de stand van de bemiddelingsrekening en alle inlichtingen die de bemiddelaar dienstig acht. Daarbij wordt ofwel het overzicht van de bewegingen op de bemiddelingsrekening, ofwel het dubbel van de rekeninguittreksels gevoegd. »; 4° in § 3 wordt het vierde lid vervangen door wat volgt :« De schuldbemiddelaar bezorgt een afschrift van het verslag aan de schuldenaar. De schuldeisers kunnen ter plaatse of op de griffie van dat verslag kennisnemen. ».Art. 8. Met UITZONDERING van artikel 7, 3° en 4°, is deze wet van toepassing op de collectieve schuldenregelingen waarvan de beschikking van toelaatbaarheid werd uitgesproken na haar inwerkingtreding...”
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2012 16:04

Ter info versie 2009
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... nregeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

en de wijzigingen
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030" onclick="window.open(this.href);return false;

Piessens

#7 , 23 okt 2012 15:17

:oops:
Laatst gewijzigd door Piessens op 13 feb 2013 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

duma

#8 , 23 okt 2012 17:26

Open een nieuwe topic voor een nieuw probleem.

Het topic van iemand anders kapen is onbeleefd en zorgt voor chaos.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”