Graag uit collectieve schuldbemiddeling stappen maar hoe?

Caroline40
Topic Starter
Berichten: 3

Graag uit collectieve schuldbemiddeling stappen maar hoe?

#1 , 06 sep 2012 15:43

Geachte,
Bij deze richt ik mijn vraag tot jullie of je misschien een oplossing weet.
Ik zit reeds bijna vijf jaar in collectieve schuldbemiddeling.
Nu heb ik reeds bij de 10000euro aan erelonen betaald aan de schuldbemiddelaar en een kleine 5000euro aan mijn schulden.
Dat is frustrerend en ik zit nu nog vier jaar in collectieve.
Mijn schulden waren een totaal van 20000euro die zij naar 10000euro gebracht geeft bij instap.
Maar die erelonen zijn gewoon te erg vind ik. Daarmee dat ik er zou willen uitstappen is dit mogelijk en wat kan ik doen ?
Alvast bedankt voor jullie antwoord, mvg Caroline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009
Berichten: 187

#2 , 06 sep 2012 20:34

10'000.00 EUR ereloon in een collectieve ???? Dit lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk c.q. onmogelijk.

De door de schuldbemiddelaar aan te rekenen kosten zijn bij wet vastgelegd en de kostenstaat van de schuldbemiddelaar wordt ter taxatie voorgelegd aan de Rechtbank. Slechts als de rechtbank zijn fiat geeft, mag de schuldbemiddelaar zich laten betalen vanuit de CSR-rekening. Normaal ontvangt u via de griffie een afschrift van de 'taxatiebeslissing'.


mvg

Caroline40
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 sep 2012 21:04

Hallo,
Ik heb wel de bewijzen dat ik zoveel al betaald heb aan erelonen hoor. Dus is niet onmogelijk.
Ze neemt 200euro per maand ereloon en dat al vier jaar.
Mvg Caroline

Reclame


wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 sep 2012 21:38

gemiddeld 3%

Vraag eens een onderhoud met de griffier van de handelsrechtbank die uw CSR heeeft geregeld. Leg daar uw zaak voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 06 sep 2012 21:41

arbeidsrechtbank dacht ik

Caroline40
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 06 sep 2012 22:10

hallo,
ja ik ga naar de arbeidsrechtbank gaan om een herziening te vragen.

Pf kan niet anders ben nu gestopt met werken en sta op ziekenkas , nu klaagt ze dat ik meer inkomen moet hebben terwijl ik eigenlijk nu een 250euro minder in de maand heb of normaal op ziekenkas, als ik ga werken is het voor haar , niet dus!
Ze wil mij niet op consultatie ontvangen omdat ik toch maar zaag over haar erelonen en ook omdat ik niet werk, stel je voor.
Mvg Caroline

Eddy009
Berichten: 187

#8 , 08 sep 2012 01:53

Beste Caroline,

Ik kom beroepshalve zeer veel in aanmerking met CSR's en ik kan u echt wel melden dat een dergelijk kostenplaatje niet bestaat. Het is niet ongebruikelijk dat in het aanzuiveringsplan een maandelijkse kost 'ereloon schuldbemiddelaar' wordt opgenomen, maar deze kosten zullen nooit worden begroot op 200.00 EUR per maand, doch eerder op 50.00 EUR per maand.

Er zijn m.i. 2 opties : ofwel licht de schuldbemiddelaar u op ofwel, en zoals wel vaker bij een CSR, licht zij u niet, of minstens onvoldoende, in omtrent de besteding van de ontvangen gelden.

Ik zou, zoals reeds werd gesuggereerd, eens het dossier ter griffie van de Arbeidsrechtbank en kijken of er de door mij eerder aangehaalde ereloontaxaties in het dossier zitten. Slechts indien dit het geval is, mag de schuldbemiddelaar gelden van de CSR-rekening naar de eigen ereloonrekening overhevelen. Indien bvb zou blijken dat er slechts voor 2'000.00 EUR werd goedgekeurd door de rechtbank (hetgeen mij in uw geval een realistische schatting lijkt), dan vraagt u de schuldbemiddelaar vriendelijk om u een overzicht te willen geven van de reeds betaalde schulden en erelonen.

Indien u geen antwoord bekomt, lijkt het mij raadzaam om een (pro deo)advocaat te raadplegen. Die zal op zijn/haar beurt wel de schuldbemiddelaar interpelleren en desgevallend zich richten tot de schuldbemiddelingsrechter.

succes

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 08 sep 2012 08:20

“Art.1675/17.Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid of telkens wanneer de rechter er om verzoekt en bij het verstrijken van de aanzuiveringsregeling, bezorgt de schuldbemiddelaar de rechter een verslag over de stand en de evolutie van de procedure...De staat van kosten, ereloon of emolumenten bedoeld in artikel 1675/19, wordt opgenomen op het einde van het verslag...Art.1675/19.§ 1er. De regels en barema's tot vaststelling van het ereloon, de emolumenten en de kosten van de schuldbemiddelaar worden door de Koning bepaald(=18 DECEMBER 1998. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van de regels en barema's tot bepaling van het ereloon, de emolumenten en de kosten van de schuldbemiddelaar)”(10 oktober 1967 Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek of dit Koninklijk besluit in acht genomen werd.

“Art.1675/14...§2...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen.”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan de wil om de regeling te beëindigen als een nieuw feit beschouwen.

“Art.1675/7.§ 1. Onverminderd de toepassing van § 3, doet de beschikking van toelaatbaarheid een toestand van samenloop ontstaan tussen de schuldeisers en heeft de opschorting van de loop van de interesten en de onbeschikbaarheid van het vermogen van de verzoeker tot gevolg...§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...”(Gerechtelijk Wetboek).

De stopzetting heeft als gevolg dat de loop van de interesten niet meer opgeschort is en de middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom niet meer geschorst zijn. Eventuele kwijtschelding van schulden vervalt dan. Indien de schuldbemiddelaar meer ontvangt dan zal hij ook meer betalen aan de schuldeisers.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

anoniem1977
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 jan 2017 01:55

beste ik heb na 6 jaar 16 december 2016 een volledig kwijtschelding gekregen in samenspraak met de bemmidelaar en rechtbank rede ben heel ziek terminaal en word maar erger mijn vraag is hoe gaat dat zijn werk nu hoelang zit ik er nog in onder de schuldbemmideling wanneer laat hij alles vrij dat ik een normaal leven kan lijden en alles zelf beheren na mijn kwijtshelding of wat moet ik zelf doen dat het sneller gaat of in orde word gebracht eerder mvg?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 04 jan 2017 14:04

Je zal het vonnis van de arbeidsrechtbank ontvangen, daar zullen alle gegevens instaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”