Kennis weigert schuld af te lossen / Juridische stappen?

niels_r
Topic Starter
Berichten: 2

Kennis weigert schuld af te lossen / Juridische stappen?

#1 , 23 aug 2012 10:33

Een korte situatieschets: Enkele jaren geleden (2005-2006) deelde ik een huis met een vriend. Alle kosten werden door 2 gedeeld en ieder betaalde zijn deel. Op een bepaald moment wordt deze vriend werkloos en kan dus niet langer in de huur en kosten voorzien. Daarom schoot ik zijn deel voor met de belofte dat hij dit zou terugbetalen op het moment dat hij terug werk had.
Op het moment dat we het huis verlieten en elk onze eigen weg gingen had hij bij mij een schuld van meer dan 3.000 €. Er werd toen overeen gekomen dat hij mij maandelijks 100,00 € zou terugbetalen en het bedrag zou herzien worden zodra zijn financiële situatie verbeterde. Dit alles is gedocumenteerd m.b.v. e-mails die we elkaar stuurden.

Het terugbetalen vlotte niet echt zoals vooropgesteld en na een laatste betaling in november 2009 staat er nu nog een bedrag van bijna 2.500 € open. Telkens er een betaling (cash) was gebeurd heb ik hem een e-mail gestuurd met een update van het openstaande saldo.

Op 26/05/2011 schreef ik hem een e-mail met een voorstel. Als hij mij binnen afzienbare tijd het bedrag van 1.250 € zou betalen dan zou ik zijn schuld als afgelost beschouwen. Hierop antwoordde hij dat het niet echt mogelijk was, maar na een tegenvoorstel kwamen we erop uit dat hij mij voor 01/07/2012 het bedrag van 1.500 € zou terugbetalen.

Op 15/06/2012 liet hij mij per e-mail weten dat hij zijn schuld niet ging betalen.

Uiteraard wil ik het hier niet bij laten en vraag me dan ook af wat mijn mogelijkheden zijn. Een collega stelde voor om hem "in gebreke te stellen" via een gerechtsdeurwaarder.

Stel dat ik dit voor de rechtbank wil brengen, gaat het hier dan over het vredegerecht?

Groeten,
Niels R.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 25 aug 2012 12:47

Dat er een lening was staat buiten kijf.
Tegenpartij heeft EN betaald EN geeft toe dat er een schuld is.
Verwerkt deze gegevens in een aangetekend schrijven en een gewone brief.
Geeft hem nog eenmaal de kans om schriftelijk te reageren met een voorstel tot afbetaling.
Geef hem ok mee dat het voorstel van door hem geweigerd is en de volledige som dient betaald te worden.
Dat vanaf nu ook de wettelijke intrest zal gevraagd worden op de openstaande som. Die is nu 4,25 %

Geeft daarvoor een 15-tal dagen.
Geef hem ook mee in de brief dat bij niet reageren u de zaak voor de rechtbank zult brengen.

Edoch € 2500 dan zal u naar eerste aanleg moeten.
Vrederechter is maar bevoegd voor max € 1860.... en ik vind niet zo direct de reden dat volgens art 590-601 Ger. Wb.
vrederechter bevoegd zou blijven.

Tenzij u duidelijk kan bewijzen dat de kosten van huurovereenkomst betreffen.

Mogelijk kan voor dit laatste krijgt u nog van iemand anders een antwoord

niels_r
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 aug 2012 21:59

Franciscus,

Bedankt voor jouw antwoord.

Ik ga alvast ook vrijblijvend contact opnemen met een gerechtsdeurwaarder en hem mogelijks de brief in kwestie laten afleveren. Ik denk dat een aangetekend schrijven niet echt veel indruk meer zal maken gezien de relatie nogal verzuurd is.

Wederom: geld lenen aan vrienden blijft een gevaarlijk iets. Ik heb alvast mijn les geleerd.

Groeten,
Niels

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”