Eigen zaak starten na schuldbemiddeling

Veerle3333
Topic Starter
Berichten: 1

Eigen zaak starten na schuldbemiddeling

#1 , 21 aug 2012 22:30

Hallo
Ik zal de situatie samenvatten:
Momenteel zit ik samen met mijn vriend bijna 5 jaar in schuldbemiddeling.
Dit gaat super goed en zou bijna gedaan zijn. Maar we zitten met toekomstplannen in ons hoofd:
We zouden als dit achter de rug is graag emigreren naar Spanje en daar een zaak opstarten.
Maar ik heb vernomen dat we ( hier in België ) tot zeker een jaar na de schuldbemiddeling geen leningen enzo kunnen krijgen, dus denk ik ook geen zaak opstarten...
Kan iemand mij hierover meer info geven ?
Groetjes
Veerle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 aug 2012 08:50

Als u ALLES hebt terugbetaald, blijft u nog 1 jaar na terugbetaling op de "zwarte lijst" vermeld staan. U kan natuurlijk wel argumenteren dat u alles heeft afbetaald. Indien u NIET alles hebt terugbetaald (inclusief intresten, schadevergoedingen, ...) blijft u 10 jaar na registratie van de achterstallige schulden op de zwarte lijst staan.

Een vermelding op de zwarte lijst verhindert in theorie niet dat u een lening kan krijgen, in de praktijk is dit wél een bezwaar, gezien banken die leningen verstrekken aan mensen die op de zwarte lijst staan, zelf in de problemen kunnen komen.

Sowieso (ook voor een "gewone persoon") is het héél moeilijk om als Belg, zonder financiële waarborgen, in België een lening te krijgen voor een zaak in het buitenland. Banken hebben namelijk veel hogere kosten om een lening die niet terugbetaald wordt te recupereren in het buitenland. Als je dan nog een geschiedenis hebt van schuldbemiddeling van een niet-onaanzienlijke periode, zal dit zeker een criterium zijn waar banken rekening mee zullen houden.

Met andere woorden: ik acht de kans dat jullie een lening voor dergelijke zaken zal krijgen nihil, tenzij jullie momenteel een groot inkomen zouden hebben. De economische aard in Spanje is, zowel algemeen als op het vlak van toerisme, niet van die aard dat je daar gemakkelijk een zaak draaiende zal kunnen krijgen. Was ik een bank, dan eiste ik minstens een eigen financiële reserve om 3 jaar zonder enige winst te overbruggen (maw: zo'n 50000 euro). Informeer gerust eens bij een bank hierover, ik vermoed dat ze hetzelfde verhaal zullen vertellen.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”