NOG VERANTWOORDELIJK SCHULDEN NA BESLISSING SCHEIDING

patriesje
Topic Starter
Berichten: 1

NOG VERANTWOORDELIJK SCHULDEN NA BESLISSING SCHEIDING

#1 , 06 aug 2012 15:52

Mijn man is alcoholist en neemt unitranxene en efexor excel.
Ik geef hem elke dag trouw zijn pillen (inclusief een antabuse)
Nu heeft hij plots beslist om te scheiden. Hij wil me niet meer.
Maar hij zegt dat hij zelf wel zijn pillen zal nemen.
Ik ben bang dat er hier nog grotere problemen zullen uit voortvloeien.
Dat hij terug zal drinken of terug in de psychiatrie zal landen met alle financiele
bijkomende gevolgen erbij (heeft al opgenomen geweest voor zijn alcoholisme en voor een zelfmoord)
Kan ik dan nog altijd worden verantwoordelijk worden gesteld voor zijn bijkomende schulden (hospitalisatieverzekering vergoedt niets voor opnames hieromtrent (heb het al verscheidene keren meegemaak)
Ik zou het wel nog willen proberen, maar als hij echt wil scheiden, wil ik dan ook
niet opdraaien voor zijn fouten en schulden (er waren er al genoeg in het verleden gebeurd door zijn alcohol of verkeerd geneesmidddelengebruik.
Nu heb ik echter geen controle meer.
Hij is werkloos.
Wat moet er gebeuren zodat ik hier niet meer kan voor worden aangesproken
Het duurt nog een tijd vooraleer dan de feitelijke scheiding zal worden uitgesproken en als hij hier niet meer wil wonen of zijn pillen niet meer wil nemen, dan zal ik geloof ik hierook weer het slachtoffer van worden.Emotioneel zit ik erdoor en wil niet ook nog eens financieel ervoor opdraaien.
Wat raden jullie mij aan om te doen. Momenteel is hij weg bij een vriend en moet mij niet meer zegt hij.

Groeten

Patricia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 06 aug 2012 19:49

Hoe is uw huwelijkstelsel?
Wie gaat de scheiding inzetten....
U kan starten met het afleggen van een verklaring bij de politie dat hij het echtelijk dak verlaten heeft.
U kan (via advocaat) procedure opstarten bij de vrederechter en bijzondere maatregelen vragen art 223 burgerlijk wetboek.
U kan raad vragen via uw huisarts, CAW, sociale dienst Ocmw of gemeente.
Als er al tussenkomsten van politie zijn geweest ook via dienst slachtofferhulp van de lokale politie.

enkele linken
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=a ... iw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.sbo.be/alimentatie/RENARD.htm#procedures" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 aug 2012 08:39

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen aan echtgeno(o)t(e) en kinderen. Hij kan ook een regeling treffen inzake de gemeenschappelijke spaargelden.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.);Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook...of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.”(B.W.).

“Art.1255...§ 2. Indien de echtscheiding gevorderd wordt door één van de echtgenoten met toepassing van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek, spreekt de rechter de echtscheiding uit als hij vaststelt dat de partijen sinds meer dan één jaar feitelijk gescheiden zijn. Als de partijen niet langer dan een jaar feitelijk gescheiden zijn, stelt de rechter een nieuwe zitting vast. Deze heeft plaats op een datum die onmiddellijk volgt op het verstrijken van de termijn van een jaar, of een jaar na de eerste zitting. Tijdens deze zitting spreekt de rechter de echtscheiding uit indien een van de partijen erom verzoekt...”(Ger.W.).

Zodra er feitelijke scheiding is(zie art.223 B.W. hierboven) kan u dus echtscheiding VORDEREN met het oog op volgend art.1278 Ger.W..

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de VORDERING is ingesteld...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”